Packningsproblem och matrecension

Skit också - jag missade Lost igår! Jag hoppas verkligen inte det var något bra avsnitt, för jag kommer nog missa reprisen också. Vet någon vad som hände i gårdagens avsnitt - berätta!

Jag är lite irriterad på min mor just nu....för ovanlighetens skull ;-) Hon har köpt en mjuk dop-present till mitt brorsbarn (anledningen till mitt helgbesök i Göteborg) och skickat med mig. Problemet är att hon lyckats slå in denna mjuka sak i ett överdimensionerat hårt paket som upptar halva min resväska. Jag får bara in hälften av vad jag tänkt mig, vilket betyder att jag inte kommer att ha tillräckligt med kläder med mig, vilket i sin tur betyder.....hmmm - det betyder ju att jag "tvingas" köpa en massa kläder i Göteborg - Tack mamma!! ;-)

Vissa människor har riktiga drömjobb. Ni vet, de där enkla, roliga jobben som man bara vet att man skulle vara mycket bättre på själv. Ett så´nt jobb är resereporter, för tänk vilket glassliv att få åka till någon exotisk plats och prova god mat och roliga vattensporter och lalla omkring och sedan enbart behöva producera ett 3-minutersinslag på Packat och Klart eller Tv4`s Resfeber. De har bra betalt och en kameraman som sällskap och så får de ju säkert traktamente också! Ett annat roligt jobb vore som matrecensent. Tänk att få gå på de finaste restaurangerna och prova en massa saker på menyn för att sedan gå hem och skriva något giftigt om lokalens inredning, servicen och maten, allt på betald arbetstid. Jag skulle nog såga allt, för det är roligast ;-) Marvin på Impulsive Buy skriver dagligen superskojiga recensioner om alla möjliga saker. Här är en underbart giftig matrecension - han hade inte mycket gott att säga om kolhydrats-snåla frukostflingor.


Skit-kassa och skit-länsrätt

Idag har jag varit på värsta skit-humöret ända sedan lunch, när jag fick veta att Länsrätten går på Försäkringskassans linje och hävdar att jag inte är berättigad till sjukpenning under de sista veckorna innan förlossningen. Liksom Försäkringskassan ifrågasätter de inte min diagnos, min symfeseolis ("onormal foglossning") samt de symptom jag hade, vilket innebar en sådan värk och smärta i rygg, ben och leder att jag på slutet hade svårt att röra mig. De motsatte sig inte heller att jag under dessa veckor hade en nedsatt arbetsförmåga. Avslaget grundar sig istället på att symptomen inte går att hänföras till en sjukdom. I lagtexten står nämligen att en person är berättigad sjukpenning om arbetsförmågan är nedsatt pga sjukdom. I mitt fall ifrågasätts alltså inte arbetsförmågan, utan man har bestämt sig för att fastna vid sjukdomsbegreppet. Alla avslagsmotiveringar jag fått från försäkringskassan - och nu länsrätten - motiveras med att "graviditet är ingen sjukdom och kan därför ej ge berättigande till sjukpenning"(!!!!) Detta innebär alltså att gravida kvinnor inte kan bli sjukskrivna, vilket innebär att gravida kvinnor inte är försäkrade i vårt socialförsäkringssystem. Min kollega tyckte det var en diskrimineringsfråga, så jag har skrivit till JämO för att få det prövat. Det enda som stog mellan mig och min sjukpenning var min graviditet och det är diskriminerande...som h-vete!

Jag är inte ens förbannad, bara väldigt trött och uppgiven. Jag har inget som helst förtroende för våra system längre och jag är såååå less på att betala skatt under dessa omständigheter. Det ska bli himla skönt att komma bort i helgen. jag ska nämligen till Göteborg på dop. Jag får försöka förtränga försäkringskassan och istället visualisera mig själv på fredag kväll, läppjandes på en drink sittande på en uteservering på Avvvenyyyyyyn (äsch, vad svårt det var att skriva på Göteborgska ;-)


Kommunikationsbesvär

Varje gång jag öppnar mailen här hemma finns det tre eller fyra nya mail i inkorgen. Med förväntan och spänning klickar jag mig fram och upptäcker att dessa lovande nya kuvert-ikoner ofelbart endast består av massutskick. Idag fick jag brev av mina polare på Expekt.com (Jakob spelade nät-poker ett tag i höstas och använde då min mailadress), en veckomeny från Waynes Coffee (av någon anledning "sajnade" jag upp mig på deras mailinglista) samt ett brev av Tradera som ville berätta att de nu går ihop med e-bay. Jag vet inte varför jag blir så besviken, det är ju knappast så att jag själv överöser mina vänner med brev precis, så jag borde ju inte vänta mig så många. Jag kanske borde vara glad och tacksam åt de brev jag får, jag kanske egentligen borde skriva tillbaka till Tradera och gratulera dem till det nya förhållandet och fråga hur de mår och om de planerat något kuligt på semestern, och Waynes Coffee skulle kanske bli glada om jag "replajade" på deras meny-utskick och tackade för senast och berättade hur smarrig jag tyckte deras chokladkaka var.....eller så får jag kanske skärpa till mig lite och börja kommunicera med riktiga människor. Jag hoppas bara inte Tradera och Wayne´s blir sura då ;-)


Tjyvar och fula kläder

Någon har snott batteriladdaren till min kamera. Jag vet inte vem som skulle göra så här mot mig, hur denne någon kom in i huset och varför hon/han/de (om det är en inbrottsliga av något slag) bara snodde batteriladdaren och lämnade tv:n, dvd:n och datorn. Jag vet bara att någon snott den.....för det kan väl ändå inte vara jag som slarvat bort den...;-) Hade jag kunnat ladda upp kameran skulle jag nämligen ha tagit en massa fina vårbilder som jag skulle publicera här. Nåja - jag får inleda en utredning och försöka jaga rätt på tjyvarna så att ni kan få ta del av mina fantastiska vårkompositioner, nästa vecka hoppas jag.

Jag fick mina Traderakläder idag och - Hjälp, vad fula de var! Kavajen var för stor och alldeles oformlig och kjolen var både för trång och för kort.
Fula kläder
Nu har jag fått lära mig att inte shoppa kläder på nätet, vilket man får betrakta som en billig lärdom - bara 121 kr med porto. Man kan nästan säga att jag tjänade på affären ändå ;-)

Även fast jag sörjer mina vänner på CSI i Las Vegas så ser jag ändå fram emot kvällens CSI New York-avsnitt. Hmmm.....jag undrar om Stella och Mac kommer att lyckas lista ut vem som är mördaren - spännande, spännande...


Konstiga auktionsobjekt

Jag har brutit mitt beroende och nästan helt slutat bläddra runt bland Traderas auktionsobjekt, men då och då tittar jag ändå in. Idag hittade jag denna märkliga auktion.

Promenadöverdos och Lost

Jag gjorde idag ett tredje försök att fixa Ellas pass till Mallis-resan om ca 2 veckor. Första gången hade jag glömt leget hemma, andra gången var det suuuuperlång kö och vi hade inte tid att vänta men nu idag var kön ännu längre. Jag träffade en kompis där som stått och väntat (det fanns inga lediga sittplatser) i 20 minuter och könummerräknaren hade bara tickat fram ett enda nummer. Med tanke på att jag hade 23 nummer före mig hade jag inte så stor lust att vänta. Istället gick vi och fikade hos en kompis och sedan gick vi runt ett tag, det blev sammanlagt nästan tre timmars promenad och jag är såååå himla trött i benen att det känns som de ska ramla av. Nu ska jag försöka sminka över mina värsta finnar och springa ut och ta en öl - smarrigt värre!

Nämen ojdå - jag har helt glömt bort att skriva om onsdagens Lost. Min timmeslånga bojkott för några veckor sedan verkar nu ha gett resultat, för f-n vad bra det var! Kan det verkligen vara så att allt bara finns i Hurleys huvud? Det stämmer ju med att sifferserien dyker upp överallt och med Libby, men var kommer alla andra ifrån? Har alla Lost-are kanske suttit på Hurleys psykiatriska klinik? Jobbar Jack som psykiatri-läkare, tro? ...och framför allt: hur ska de kunna hålla liv i serien i en säsong till? Det är aaaalldeles för långt till nästa onsdag....


Äääääntligen!

Rackarns vad jag har väntat på denna fantastiska nyhet - nu kan jag äntligen andas ut ;-)
Förhoppningsvis slipper man nu läsa om Tom-Katie i kvällstidningarna löpsedlar....fast det är väl knappast troligt....*suck*

Dåliga böcker och filmer som bara inte får göras

Jag läser sååå himla sällan böcker nu för tiden, all litteratur jag tillgodogör mig går nu in genom öronen istället. Jag har fastnat för talböcker. Det är så härligt att ligga och lyssna på någon som läser för en, även om man - som jag - alltid somnar inom fem minuter. Just nu lyssnar vi på tredje delen i serien om Damernas detektivbyrå av Alexander Mc Call Smith (Vackra flickors lott). Den förra boken vi hörde kan jag dock inte rekommendera till någon - det var Grishams Agenten, och jag vet inte vad som hänt med John Grisham men han är ju bara skitdålig nu! Boken bestod av 9 skivor, vilket var ca 8,5 för många - den var såååå himla seg och när man väl pinat sig igenom alla skivorna så snuvades man i alla fall på upplösningen. Den bara tvärslutade! ;-(

Talbok
Den här länken är bara hur kulig som helst - ett tag trodde jag faktiskt att det var en riktig film. Killen som gjorde denna video kan dock ha gjort oss alla en extrem otjänst, för med tanke på Hollywoods förkärlek för mjölkandet av succéer, så är det ju inte helt otroligt att de skulle ta till sig idén ;-)



Tv-sorg...och glädje

Jaha - nu är det säsongsavbrott för många av mina bästa tv-serier och sorgen sänker sig som en mörk slöja över min tv-hörna. Allt är stilla och öde bland de desperata hemmafruarna på Wisteria Lane, i Phoenix finns inte längre något Medium som kan hjälpa åklagaren fälla skurkarna och i Las Vegas härjar mördarna fritt i brist på brottsplatsteknikerna från CSI. Då är det himla tur att nya serier börjar, t ex Criminal Minds, vars premiäravsnitt i lördags var riktigt bra - Dharmas man Greg jobbar nu som profilerare (heter det så?) åt BAU (Behavioural Analysis Unit) och ska fånga seriemördare genom att "tränga in i deras hjärnor".
Criminal Minds
Vårens tv-torka är alltså lyckligtvis inte helt traumatisk ;-)


Inspirationsbrist och omotiverade klädköp

Nä, nu får jag verkligen ta och skärpa mig innan min blogg-portal plockar bort sidan pga inaktivitet! Jag skyller - som vanligt - på Ella, men sanningen är också den att jag inte har så jättemycket att skriva om, jag känner mig liksom helt tom i huvudet....och inte händer det så himla många spännande saker i mitt liv heller. Jag har inte vunnit på Lotto, inte varit och semestrat på något exotiskt resmål i söderhavet, ej heller varit på bio, restaurang eller ens café. Jag har däremot bjudit på och vunnit en budgivning på kläder på Tradera(!!!) Det känns lite konstigt att köpa kläder som andra människor har haft redan, men efter att ha bläddrat runt på sajten i ett par veckor kunde jag inte längre motstå. Jag bjöd på denna snygga skinnjacka som jag dock inte vann.

Skinnjacka
Nej, jag vann istället en grå dräkt med kjol och kavaj som jag inte har en aaaaning om när jag ska kunna använda.
Grå dräkt
Jag har en hel klädkammare med kavajer som jag aldrig använder, så egentligen borde jag väl sälja grejer istället för att köpa. Nåja, jag får väl erkänna de 66 kronorna som bortkastade, för det blev inte mer. Och så får jag försöka se till att inte gå in och bjuda på fler kläder som jag inte behöver.....om de inte är väldigt snygga, förståss ;-)

Klänningsdrömmar och tv-slarv

Nä, usch vad himla trött jag känner mig hela tiden. Det är såååå mycket att göra med Ella just nu att jag varken hinner kolla på tv eller bläddra runt bland de konstiga kläderna på Tradera. Jag lyckades dock klämma in en halvtimme tidigare i kväll och hittade då denna praktiska klänning.

Jag kan inte tänka mig ett enda tillfälle att bära denna vid, men hjälp vad sugen man blir ändå....hmmm - den blir nog himla praktiskt om man skulle bli bjuden till en maskerad och klä ut sig till Snövit!!!! ;-)

Snövitklänning
Ikväll ska jag dock bänka mig framför CSI har jag bestämt, för jag har fått lite dåligt samvete - jag känner mig så slö och slapp när jag - som de senaste veckorna - har slarvat med mina kära tv-program. Jag såg t ex endast halva Gilmore Girls och bara ca en tredjedel av Desperate Housewives i tisdags samtidigt som jag totalt missade såväl CSI Miami som Law and Order i lördags(!!) Det är skandal och jag behöver skärpa till mig ordentligt innan jag helt rasar ihop och skaffar mig en hobby, istället ;-)


Tänder

Jag har precis kommit hem från en 2-dagars jobbresa där jag, för första gången, fick tugga mat igen. Just det - jag har nu fått mina nya tänder, och de är såååå fina!! Jag tror att resan handlade om planering inför vårt fortsatta arbete men jag vet inte så noga, jag gick mest omkring och tuggade och log hela dagarna ;-) Jag hann dock testa fläcksäkereheten på de nya tänderna genom att hälla i mig en hel del rött vin, och minsann - jag blev inte alls så blå-röd om tänderna som jag brukar så de funkar alldeles utmärkt! Imorgon har vi barnvakt i några timmar så att vi kan gå och käka på restaurang. Jag ska välja den hårdaste maten på menyn....och en massa rött vin, såklart ;-)


Avståndsbedömning och meningen med livet

Det är nog bara norrlänningar som förstår det där med avstånd. Idag tog min man ledigt och vi fixade barnvakt för att sticka och köpa lite möbler. Vi måste nämligen åka 27 mil (enkel väg) för att kunna handla på närmaste IKEA (Sundsvall) och det är nog bara vi norrlänningar som inte skakar oförstående på huvudet åt dylikt beteende. Visst, det är klart vi har möbelaffärer i Umeå, men sortimentet är mer begränsat och priserna motsvarar definitivt inte kvaliteten. Ändå är inte vi Ume-bor värst på det där - Luleåborna t ex åker ju dubbelt så långt (det finns nämligen ingen nordligare IKEA än Sundsvall). Just nu håller Jakob och hans far på att bygga ihop de två bokhyllorna vi köpte till Ella och de lyckades tydligen montera hyllorna upp och ner på båda skåpen, vilket inte kan ha varit så lätt ;-) Jag håller mig diskret undan för att slippa drabbas av den beryktade "felmontering av IKEA-möbler-vreden", så jag befinner mig i ett angränsande rum och lyssnar på de haglande svordomarna medan jag bloggar i lugn och ro.

Imorgon ska jag få mina nya tänder - tjohoooo!!
Och förresten, om någon funderat - här är meningen med livet!


Konstiga kläder och släktforskning

Jag har fastnat i ännu ett träsk - nätauktioner. Jag har ännu inte köpt något eller ens lagt något bud, men jag har slösat många timmar på att bläddra mig fram genom alla möjliga konstiga prylar som säljs. Just nu sitter jag fast på traderas klädavdelning och fascineras över alla skumma kläder folk har köpt och plötsligt insett att de inte kan ha på sig. Det är kul att se de försöka sälja alla sina konstiga glitter-linnen i neonfärger med säljargument som "Kändisfashion", "Direkt från USA - hetassssst!" eller "Sexy trendy chic". Här är två av de underliga plagg jag fick syn på nyss;

KändisfashionDirekt från USA-hetassst!

Jag såg på nyheterna i morse att Bush ursprungligen kommer från Sverige. Släktforskning ska ha visat att familjen Bush härstammar från en Måns Andersson sm lämnade Göteborg 1639...och tur var väl det, för vad skulle ha hänt om han stannat kvar? Han kanske skulle ha blivit upprörda över Norges orättvist stora torsk-bestånd och invaderat landet ;-)


RSS 2.0