Bloggtjyverier och partylekar

De frekventa jobbresorna gör att det blir väldigt svårt att hinna med bloggande, vilket tvingar mig till tjyverier. Dagens blogginlägg har jag snott från Ketchupmamman.
Hon har ett spännande tips på en party-lek;

Jag spelar Försäkringskassebingo. Det går till såhär:

Man ringer Försäkringskassan upprepade gånger och ställer samma fråga. Lyckas man få samma svar fyra gånger i rad så får man dricka en tequilashot.

Man blir inte sådär jättefull av den här leken har jag märkt.



Veckans scoop - stoppa pressarna!

Jag hörde en historia som utspelade sig på en kvällstidningsredaktion på 1980-talets början;
ABBA var Sveriges största exportprodukt och två av medlemmarna skulle skilja sig - på redaktionen diskuterade man huruvida tidningen skulle publicera något om Björn och Agnethas skilsmässa men kom fram till att detta är privat och kan inte klassas som en egentligen "nyhet".

Här är en "nyhet" från samma kvällstidning i dagens webbupplaga;



Kvällstidningensjournalistiken i ett nötskal!

Snart bara en vecka kvar



The Attics tema till melodifestivalen är återigen nedladdad som ringsignal till mobilen, så nedräkningen kan börja....


Sökes: Maskopant

Maskopi är ett underbart ord.
Jag vill vara i maskopi med någon!
Det spelar ingen roll med vem och om vad - lite maskoperande piggar alltid upp så här i måndagstristessen.

Hmmm.....jag undrar om man kan annonsera...


Sammanfattning v 4

Resa-möte-arbetsgrupp-kvällsmöte-sova-prognosplanering-lunch på riksdagen-möte-fika-ännu ett sent kvällsmöte-sova-planeringsmöte-resa hem.

Jag använder detta förkortade schema som ursäkt för mitt obefintliga bloggande denna vecka och hoppas också att alla läsare noterade lunchlokalen den andra dagen - ja, ja, jag är fortfarande en riksdagsgroupie ;-)

Jag erkände min barnsliga fascination av riksdagen vid mitt förra besök hos kollegan E´s kompis riksdagsledamoten J och denna gång erbjöd han sig att fixa ett foto av mig tillsammans med the riksdagsledamot of my choice, men där slog skäms-bacillen till och jag bangade - nästa gång kanske.....


Bild: En lättimponerad Agneta som har stora svårigheter att se coolt avmätt och oberörd ut samt kollegan E. I bakgrunden (längst bak i rummet och dold bakom blomman) - Thomas Östros och Ibrahim Baylan.

Inte hann jag med någon guidning i riksdagshuset och - ännu värre - inte någon middag med min älskade J (väninnan inte riksdagsledamoten)!

Ortorexi-risker

Jaha - kalendern säger att det är januari, vilket för mig vanligtvis medför viktväktarkurser och träningskortsinköp men i år har jag inte gjort någonting alls.
Jag är fortfarande lite för stor för min snygga dräkt, magen bullar fortfarande ut när jag sitter (och står) och mina motionsvanor kommer nog inte att innebära någon lovande idrottskarriär med medföljande bragdguld.

Anledningen till denna passivitet är dock inte att jag har gett upp och förlikat mig med min motionsmotvilja - jag misstänker istället starkt att jag befinner mig i riskgruppen för ortorexi och för att undvika att drabbas av denna farliga sjukdom tvingas jag istället alltså sitta i soffan och käka mackor medan jag för fjärde gången på lika många dagar (eller tekniskt sett "nätter") titta på hela Stolthet & Fördom-serien.

Innan du drar på dig träningsskorna och springer iväg på din vanliga runda - tänk till en extra gång!
Innan du stoppar i dig den där lågkalori-riskakan utan smör - är det verkligen värt det?

Ur wikipedia:

Ortorexia nervosa, eller bara ortorexi, är en ätstörning som innebär att den drabbade kommer in i en fas med överdriven träning under ett lågt näringsintag.

Begreppet ortorexi myntades av den amerikanske läkaren Steven Bratman i slutet av 1990-talet. Han åsyftade patienter som hade fastnat i ett tvångsmässigt "hälsosamt" och oftast väldigt fettsnålt ätande och som ägnade sig åt överdriven fysisk träning.


Arbetsmiljöproblem

Den pågående försämringen av arbetsmiljön eskalerar.
Inte nog med att min noga avvägda inskolningsplan förkastades, nu har jag inte ens tid att blogga på arbetstid - var är arbetsmiljöombudet när man som mest behöver honom?!


Ledningen aviserar avvikande synpunkt ang inskolningsplan

Jaha - den fantastiska inskolningsplanen sket sig ju med en gång!
De tre arbetsgrupper jag sitter i vaknade till liv igen och bokade genast in en massa möten med tillhörande uppgifter.
På det kommer två halvlånga uppdrag som min chef beslöt att lägga på mig och som bostongurka på moset ringde en grannmyndighet och ville att någon från min myndighet skulle komma till Uppsala på onsdag och föreläsa om varsel(!!!!)
De ringer alltså 3 arbetsdagar i förväg och vill ha en 1-timmesföreläsning i Uppsala inför ett hundratal personer och - kära läsare - gissa 100 gånger vem som fick den äran!

Ledtråd: Det är samma person som nu måste sitta och gräva fram färsk länsfördelad varselstatistik, sysselsättningssiffror samt platstidsserier att göra pedagogiska bildspel av.
Samma person som nu sitter och tuggar sönder sina naglar och kedjedricker hinkvis med högkoncentrerat, nästan trögflytande, kaffe.
Samma person som fortfarande är skitful i håret och ännu inte bantat sig ner i sin snygga power-suit.

Ledningen har alltså än en gång lagt sitt veto mot mina storartade inskolningsplaner...*suck*


Inskolnings-tidplan

Jaha, då var det slut på lallandet. Efter att ha jobbat på 1:ans växel under mellandagarna börjar det nu drälla in högar med uppdrag. För att inte säcka ihop av den plötsliga tempoväxlingen skulle jag behöva inskolning och jag har följande förslag till min chef;

Dag 1 Måndag 12/1 - Tja, det är väl egentligen lite för brutalt slut på helgen såhär endast 2 dagar efter den börjat. Jag föreslår därför att måndagen avsätts till förberedande andning, vilket ju lättast sköts hemma i tv-soffan.

Dag 2 Tisdag 13/1 - Här kan jag nog tänka mig att promenera in till jobbet lagom till morgonkaffet kl 08.30, varpå jag kan öva mig i social interaktion genom en timmes småpratande över kaffekoppen. Jag kan även tänka mig att slå igång datorn, men bara för att surfa runt på bloggar och kanske maila några kompisar.

Dag 3 Onsdag 14/1 - Nu när jag blivit lite varm i kläderna kan jag nog klara av att komma in till 08.00 varpå jag läser ett par-tre mail innan morgonkaffet. Därefter kan jag även tänka mig att besvara de mest akuta mailen samt kanske eventuellt städa skrivbordet. Den extra ansträngningen kommer visserligen att innebära ett behov av en 2-timmarslunch, men jag lovar att hinna tillbaka till jobbet lagom till eftermiddagsfikat kl 14.00.

Dag 4 Torsdag 15/1 - Vid det här laget känner jag mig redo för de väntande arbetsuppgifts-högarna och tar entusiastiskt äntligen itu med det växande berget, vilket snabbt avklaras med hjälp av min nya assistent (att rekryteras å det snaraste...ta 2 när ni ändå håller på).

Dag 5 Fredag 16/1 - Efter den produktiva torsdagen tillsammans med mina båda assistenter är det viktigt att mjuklanda inför helgen. Jag kommer alltså in i tid till morgonkaffet och efter att ha läst igenom mailen avslutar jag veckan lagom till lunch.


Nu hoppas jag bara att min chef inser det fiffiga i detta förslag. Hon kanske kommer att låta lite irriterad när jag lägger fram förslaget, men det är nog bara för att hon blir sur att hon inte kom på det själv!

RSS 2.0