Äääääntligen!

För vi ska bort på semester, ja vi ska bort på semester. Vi ska bort på semeeester - fy f-n vad det känns bra!

Vi åker om några timmar via Stockholm till metropolen Vadstena i en vecka och det känns såååå kul! Sol, bad, fika, såsande och - så klart - en massa grillfester blir det. Med andra ord hoppas jag få leva i en riktig Pripps Blå-reklam under kommande dagar. Precis så här kommer det bli
Blå4Blå3Blå2Blå1

Ha en trevlig semester och glöm inte att få många myggbett - det hör till ;-)


Fulhetsfrossa

Jag sprang in på Ecco-rean eftersom jag behövde några sköna, inte alltför fula sandaler. Jag hittade dessa färggranna röd-rosa sandaler för bara 295 och de är sååååå sköna! Jag var så nöjd och glad....ända tills jag skulle betala. Hon slog in varunumret och upp på displayen ploppade "Sandal röd Junior"(!!!)

Är det barnsandaler? frågade jag förskräckt. Ja, sa hon glatt och packade ner skorna i en låda (hon trodde väl antagligen inte att jag hade tänkt ha på mig dem själv). Min vision är att känna mig chic, men efter nästan 20 års värkande sommarfötter och hundratals skavssårsplåster har jag nu accapterat att man behöver sköna sandaler på semestern. Jag tycker ändå att steget från Chic till Barnskor är lite väl långt...*suck* Jag tycker dock det låter himla konstigt med barnskor i strlk 40. Jag var tvungen att ställa dem bredvid Ellas skor, för att jag skulle känna mig vuxen ;-)

Juniorsko

Jag får dock ett betydligt mer harmoniskt förhållande till mina skor när jag går in på Shoewawa - här finns en kollektion av fruuuuuktansvärt äckelfula skor. Några minuter på Shoewawa är rena terapin - plötsligt älskar jag mina vackra barnskor ;-) Ingen av dessa monstrositeter kostar under £100.

Fulsko3fulsko2Fulsko1
Och på tal om fula saker - jag vågar nog inte handla jeans på HM i framtiden, i alla fall inte denna modell.



Tossiga SMHI

Igår och idag skulle det bli 16-18 grader och mulet här i Umä, men det har ju inte alls stämt. Vi har haft ruggigt varmt och soligt...vilket jag inte klätt mig för eftersom jag trodde på regn och mulet. Det är således SMHI´s fel att mina ben fortfarande är kritvita med läckert framträdande ådror. Vi får dock hoppas att de har fortsatt fel, för morgondagens prognos var 10 grader och regn(!!!)...inte heller de bästa förutsättningarna för att få den där ljusbeigea nyansen jag strävar efter ;-)

Min övergivna lilla veranda fick i alla fall äntligen lite sällskap under midsommarhelgen, vilket kan iakttagas på dessa Före- och Efterbilder.
FÖRE
Altan2Altan

EFTER
Midsommarbord
Tyvärr kom jag ej ihåg att ta midsommarbords-bilden innan vi rensat tallrikarna och spillt sill över hela bordet. Ni får istället föreställa er hur stämningsfullt och smarrigt det såg ut. Jag tror mina utemöbler fick mersmak, för de tycks vara mycket sugna på fortsatt fest. Tyvärr verkar det vara upp till mig att bjuda hem folk, något jag inte varit någon hejare på, så jag är rädd att utemöblerna kommer att ignoreras även fortsättningsvis och kanske t om utveckla någon form av social fobi. Jag ska försöka skärpa mig och bli en omtänksam och ömsint utemöbelsägare - det förtjänar de, de små liven.


Tidlösa texter

Vissa sångtexter tar bara tag i mig och etsar sig fast i hjärnan, för att sedan hänga kvar hela livet. Jag är t ex väldigt svag för svenska texter och bara måste lyssna på Ted Gärdestad och Tomas Ledin på somrarna för att det ska kännas sådär riktigt somrigt, liksom. Det är texter om det svenska sommarvädret och naturromantik a la Gärdestad som passar bäst. Andra texter känns inte lika självklara, men är himla bra ändå ;-)


Soff-coachning

Hjälp vad jag känner mig splittrad. Ella har ännu inte somnat så jag sitter uppe vid datorn och håller henne sällskap medan hon ligger och vrider och vänder sig i sängen. Hon behöver mig här för att kunna somna. Å andra sidan behövs jag även på nedervåningen framför tv:n, för vem annars ska skrika sina goda råd och coachingtips till tv-rutan och de ivrigt väntande svenska spelarna?! Två gånger nu har jag hört Jakob hojta från nedervåningen att "F-n, den tog i ribban", något som aldrig hade hänt om jag hade delat med mig av mitt goda råd att "Tryck in den i mål då!!!" Henke, Fredde, Kimpa, Mellberg och grabbarna sätter ju all sin tillit till min inspirerande coachning, en ledning de nu alltså måste klara sig utan....vänta.....jo, nu sover hon nog!

Jag kommer grabbar!!!!!


Fina och fula kläder

Jag såg Stilpolisernas semesterspecial igår och hjälp vad sugen jag blev på en av de där supersnygga baddräkterna. T ex den här eller den här  Problemet är att de alla kostar över tusenlappen, och med tanke på den korta badsäsongen samt min badkrukighet, så uppgår kostnaden till några hundringar per användning - lite för dyrt för mig. Nä, jag får nog nöja mig med min vinröda blommiga monstrositet under de sammanlagda 2 timmarna jag kommer ha på mig den i sommar ;-) Om man inte har råd med de snygga kläder man suktar efter, kan man i alla fall skratta åt de som har råd, men som ändå har fula kläder.

En slank kropp, läcker solbränna och obegränsade finansiella resurser har nämligen inte visat sig vara någon garant för god smak, men frågan är om det kanske tvärtom garanterar jättehemsk smak. Så här skulle jag aldrig någonsin visa mig offentligt, inte ens i tvättstugan(!!!)

fultori

Folket bakom GoFugYourself (där bilderna är hämtade) var tvärsäkra på att Tori Spelling länsat Joan Collins gamla Dynasty-garderob - inte snyggt då, och kriminellt fult nu! Och - hjälp - vad desillusionerad jag blir när jag ser bilder på mina stilgurusar (BBC What Not To Wear´s Susannah och Trinny) med läskiga kläder.
fultrinny

Det här var väl ändå inte en av dina bästa idéer, Trinny?!!! Och hur full var du när du valde ut denna lilla dress - kycklinggul med matchande hönsburnät.
*hehe* - det kanske är tur att man inte har mer pengar ;-)


Vardagscrazyheter

En vanlig fredag i mitt liv: Jag vaknade glad i hågen (vad nu en "håg" är) efter Sveriges seger men sedan gick det utför. Jag upptäckte en obetald räkning utan OCR-nummer som jag tvingades rusa in till stan (Kassatjänst) för att betala, vilket dock försvårades av att jag endast hade 40kr på kontot. Efter telefonkö kom jag fram till telefonbanken och överförde pengar från vårat räkningskonto till mitt lönekonto, varpå jag kunde betala räkningen såväl som handla mat. När vi kom hem skulle Ella genast ut och leka i sandlådan och där ville en 6-årig pojke kasta frisbee med mig. Mitt första kast träffade honom rakt över näsan så han började grina och efter att jag tröstat honom lite och väntat till hans mormor kom, tog jag Ella med mig och smög mig försiktigt därifrån...för att upptäcka att någon hade kastat ägg på vårt hus. Vi har tidigare haft problem med några busringande skitungar i 12-årsåldern, som nu lugnat ner sig något de senaste månaderna, men nu är det sommarlov och de har tydligen börjat beta av sina Att-göra-listor, varpå "Kasta ägg på Jakob och Agnetas hus" uppenbarligen står först. När Jakob kom hem gick precis två av dessa tjejer förbi och Jakob började skälla på dem och sa åt en av dem att hämta sin pappa. Vi försökte för honom förklara att ägget bara kunde komma från deras balkong (vinkeln var hur tydlig som helst och gick bara inte att ta fel på) men vissa föräldrar tycks inte bry sig så mycket om vad deras barn gör. Hmmmm...jag önskar jag kunde bevisa äggprojektilens bana på något sätt....var är Grissom, Katherine och Warwick* när man behöver dem?!!!!

*För er stackare som har missat serien - de jobbar för CSI i Las Vegas, ju.

Bättre sömn med Fredde

*puh*...nu ska jag väl äntligen få sova gott tack vare Fredde L. Fast jag håller inte med Perlskog i Tv4-studion när han säger  att det är denna spänning som är så härlig med fotboll, att allt kan hända även i slutminuten. Jag tycker att Sverige ska prova att göra mål i första halvlek någon gång, det hade i alla fall sparat mig några naglar och ett sådant maniskt chipstuggande att käkarna värker.


Men, men -fredde bättre sent än aldrig - tack Ljungberg!

(Bild: Aftonbladet)

Smart reklam och spänning i luften

Smart reklam är faktsikt himla rolig...men inte när den är smartare än mig(!!!) Här är tre olika reklambilder för någon slags dryck, och - liksom bloggaren här - fattade jag ingenting. Lyckligtvis finns det många smarta människor som kan förklara för spån som oss ;-) Det var faktiskt ganska klyftigt, tycker jag ändå.....även fast det tar emot att man inte ens är intelligent nog att fatta reklamen.
vm

Nu är det mindre än 2 timmar kvar och jag börjar känna mig riktigt nervös - vi får bara inte förlora. Fast jag borde egentligen inte vara nervös - jag har kollat upp det med googlefight och det är redan avgjort!


Magisk rosa väska

Idag när jag var på stan och bara skulle köpa mat, så gick jag av någon underlig anledning in på Wedins för att kolla på olika saker som jag inte behöver och inte tänker köpa. Helt plötsligt hoppade en rosa väska på mig, och hur mycket jag än försökte blunda och slå den ifrån mig, så klistrade den liksom fast sig vid min hand - jätteläskigt var det. Ännu läskigare blev det när jag såg att den härliga Esprit-väskan var nedsatt från 599 till 419 kronor. Medan jag stod där och försökte kasta iväg den så att jag skulle kunna springa därifrån, så kom expediten ut och bad att få låna den så att hon kunde märka ned den ytterligare. När den väl var nedsatt till 210 kronor, så sög den sig liksom fast vid mig och vägrade släppa taget tills den fick följa med mig hem i en påse. Jag har den just nu i garderoben och är mycket fascinerad av den rosa väskans magiska krafter. Även fast jag inte bestämt mig för om jag vill behålla den, så har den klippt loss prislappen och stoppat i sig alla mina grejer från den gamla väskan. Jag kommer nog tvingas använda den om jag vill komma åt min plånbok, nycklar och sminket igen ;-)


Impulsväska
Den har även lyckats hypnotisera Ella med sina magiska krafter - kolla hur frånvarande och drömmande hon ser ut - knäppa väska ;-)

Julklappstips

Rackarns att det är så långt kvar till jul. Nej, det är inte så att jag längtar efter snön, kylan och det eviga mörkret. Det är bara det att jag är sååå dålig på att hitta på bra julklappar, så egentligen borde jag köpa julklapparna lite eftersom under året, när jag kommer på något bra. Jag skulle dock inte kunna sitta och hålla på dem i flera månader utan skulle nog tyvärr i så fall insistera på klappöppning redan i juni.
Ni som kan lägga undan och spara paketen - här är några roliga tips. .... för vem drömmer inte om att sova på en sushi, ha ett kasettband i örat eller en lego på fingret? ;-)
legoringörhängensushikudde


Vädergnäll

Wow - vilken härlig dag!! Solen har stekt från en klarblå himmel och alla människor jag ser verkar så himla glada. Vi ständigt väderfixerade svenskar har dock gränser för hur mycket väder av en sort vi står ut med - för kallt för länge är vi ju vana med, men jag börjar lik förbaskat att gnälla varenda vinter och är det väldigt varmt längre än fyra dagar i rad, blir jag också kinkig. Jag känner mig dock väldigt glad och positiv än så länge, och ännu gladare blir jag när jag tittar ut över min supersnygga veranda och dess kapacitet för långa sena drinkar i kvällsvärmen....som ju aldrig blir av. Inte en enda dj-la drink har jag lyckats ta på min veranda, sommarvädret till trots. Min tråkige man uppskattar inte verandadrinkar och inte får jag några besök av mina kompisar heller.....inte för att jag i och för sig någonsin bjudit dem....men ändå.....ojdå, var kom det där gnället ifrån? Fåsenu....fredag, lördag, söndag, måndag - har det redan varit sommarväder i fyra dagar ;-)


VM och jag

Mindre än 10 minuter kvar på Sveriges inledningsmatch och jag är tvungen att göra något annat, känner jag. Såååå många missade målchanser, sååå många bortpassade uppspel...*suck* Eftersom det inte har gått att göra mål medan jag sitter och kollar, kanske de kan göra mål utan mig, tänker jag....eller så kanske Trinidad&Tobago gör mål - hjälp, jag måste springa tillbaka för att rädda Sverige från baklängesmål!!!!

Värsta vädret på bästa altanen

Äntligen har vi slitit upp de oidentifierbara livsformerna som bott i vår rabatt. De är nu ersatta av trevliga små löjtnantshjärtan och syrénhortensia...wow - jag älskar att använda det namnet, jag känner mig så himla proffsig och horticulturellt sofistikerad när jag säger det. Det är nästan så att jag inleder konversationer om blommor och buskar bara för att få frågan vad jag har för buskar, så jag kan svara "syrénhortensia" med en avmätt min ;-)
Vid sidan av min syrénhortensia (nu nämnd tre gånger i samma inlägg!!!) har vi fixat i ordning altanen, som nu står redo för grillningar och drinkar. Av denna anledning förstår man nog min glädje inför denna trevliga bild;
Helgvädret
Jag bor under den stora nordligaste solen, där det står "21".
Hmmm..fredag - grillning och drinkar, lördag - grillning, drinkar och Sverigematchen. F-n att man inte kan ha en tv på altanen ;-)

Sega bloggportaler och mystiska meddelanden

Jag blir helt jäkla tokig på webblogg - det tar flera minuter att lägga in ett foto i bildkatalogen och ytterligare 1-2 minuter att publicera inlägg. Jag hoppas detta funkar.....annars kan jag ju i och för sig skylla webblogg för att jag uppdaterar bloggen så sällan - Ja! Det gör jag! ;-)
Jag gillar verkligen budskap utan avsändare. Jag är sååå himla less på all reklam som omger en överallt och därför tycker jag det känns så himla uppfriskande att läsa de här små anslagen som poppat upp lite här och var i Umeå de senaste åren. Jag har ingen aning om vilka som ligger bakom och det känns helt ok. Jag är nöjd så länge det inte är Adidas, Nike, McDonalds, H&M, KappAhl, Bredbandsbolaget, Wasa Knäcke eller något av de tusentals andra företag som försöker få mig att köpa deras grejer varje dag.


Anonymt meddelande

Bättre tider

Efter några dagars ständigt hostande och snörvlande känner jag mig nu redo att lägga undan högarna av snytpapper på nattygsbordet (hjälp, vilket konstigt ord) samt slänga Kanjang-flaskorna som jag halsat slut på. Det känns som att jag nu är på bättringsvägen. Flera roliga saker har hänt sedan det senaste gnälliga inlägget - jag hittade plånboken (den hade legat i bilen hela tiden) och reseförsäkringsbolaget har backat och erkänt att vi visst är berättigade ersättning för det missade anslutningsflyget. Livet leker igen och sommaren är här....eller på ingång...snart....hoppas jag...


Små och stora orättvisor

Torsdagen fylldes av krossade illusioner och humörnedsättande händelser. Först hittade jag inte plånboken. Jag vet att jag har den hemma någonstans men Ella verkar ha fått tag på den och burit iväg med den till någon okänd skattgömma. Jag har fortfarande inte hittat den så jag får "tigga" kontanter av Jakob. Efter att Ella fått en spruta på BVC och blivit himla ledsen, så kom vi hem och öppnade posten. Där ligger ett brev från JämO där de säger att de avslutat mitt ärende. Det visar sig att könsdiskriminering i socialförsäkringssystemet inte var olagligt före juli 2005, och eftersom försäkringskassans avslagsbeslut gjordes i april 2005 och omprövningsavslaget kom 28 juni (3 dagar innan lagen trädde i kraft!!!!) så kan Jämo inte behandla ärendet. Det andra kuvertet jag öppnade innehöll en mobilräkning på 1700 kr(!!!!) och det sista kuvertet var besked från försäkringsbolaget att reseförsäkringen inte täcker den försenade hemresan. Detta innebär att vi inte kommer att få ersättning för de extra 2 500 vi tvingades lägga ut på anslutningsflyget, när vi kom till Arlanda 6 timmar försenade och missade vår förbetalda anslutning (biljetter som ej kunde ombokas). Om reseförsäkringar inte täcker flygbolagens förseningar, vad i h-e täcker de då?!!! Avbokningsskyddet betalar man ju separat, så jag fattar inte vad man ska ha reseförsäkringar till?!!!

Och inte blev jag gladare av att se Janne Josefssons reportage om fackföreningsrörelsens agerande gentemot den socialdemokratiska regeringen och näringslivet respektive sina egna medlemmar. Fackföreningsrörelsen avtalade med regeringen och näringslivet att hålla tillbaka lönerna under 80-talet, och utlovade att detta skulle leda till fler jobb och ökad jämlikhet, vilket det ju - naturligtvis - inte alls har gjort, utan istället starkt bidragit till ökade inkomstklyftor. Ett par hundra fabriksarbetare blev på 1960-talet sjuka och dog, medan såväl arbetsgivaren som facket var fullt medvetna om riskerna med asbest. Man berättade dock inte detta för sina anställda, utan satte t o m upp anslag om hur ofarligt det var med lite gullig asbest i lungorna. En textilarbetare från Tranemo hade efter över 30 års heltidsanställning jobbat sig upp til en lön på 73 kr/timmen, men fick sparken sedan hon pratat med Janne Josefsson. Arbetsgivaren förklarade avskedandet med att hon kokat kaffe till de andra på arbetstid(!!!!!) Den kvinnan kan dock leva gott på sin feta pension - 10 000/mån (före skatt alltså).

*suck* Nåja - det får ju mina problem med plånbok, reseförsäkring och försäkringskassans könsdiskriminering att verka mindre problematiska.

Nu är det i alla fall helg, och solen har kämpat sig fram genom molnen. Snart ska jag gå ut och kolla på Björkstamarknaden, Umeås årliga marknad för t-shirts med töntiga texter, lakristremmar, plastiga leksaker och fryspåsar.


Tidningspresenter

Jag är osedvanligt lättlurad och, liksom med alla godisreor i anslutning till snabbköpskassan, så faller jag även för alla "gratisgrejer" man får när man köper eller prenumererar på tidningar eller går med i bokklubbar. Av någon anledning ger alla tidningsförlag och bokklubbar bort klockor om man väljer deras erbjudanden och jag har minst 4 bokklubbs/tidningsklockor men även billiga smycken, fleeceplädar och en ruggigt epig vindjacka. Nu har det också blivit vanligare med GWP:er (Gift With Purchase) när man köper enstaka tidningar, vilket jag - naturligtvis - nästan alltid faller för. På flygplatsen i Palma gick det knappt att få tag i en tidning utan gratisgrejer....så länge man köpte spanskspråkiga tidningar vill säga. Jag grävde runt rätt länge i den engelsk-språkiga hyllan, men hittade ingenting. Jag är ändå ganska stolt över att jag stod emot frestelsen att köpa en av de spanska tidningarna....för det var faktiskt nära.


GWP

Bilden: Flygplatsens damtidningar med rätt avancerade handväskor (den stora brunbeigea) samt klockor (den rosa i Glamour-tidningen) samt DVD-filmer, tröjor och smycken som GWP.


RSS 2.0