Tidsomställning och måndags-tv

Vad konstigt det kändes igår med tidsomställningen...och varför ställer inte videoklockan om sig automatiskt?! Jag hoppas verkligen den kommer att göra det förr eller senare, för jag orkar absolut inte göra det själv. Manualen är lika tjock som en Dostojevski-roman och inte ett dugg mer lättläst. Jag kanske får gå till Clas Olsson och köpa en billig liten digitalklocka som jag kan tejpa fast på video-displayen, sen kan jag ta ner den igen i april ;-)

..och guuuuuud vad Gilmore Girls är bra nu! Jag började nästan böla igår när Luke gjorde slut med Lorelei....men varför gjorde han det egentligen? Allt hon hade gjort sig skyldig till var att dricka Tequila med Chris när hans pappa hade dött. Allt det där andra var ju hennes mammas fel...och knäpp-Chris förstås, förstår inte Luke det?!

Måndagkvällarna skulle ha varit helt perfekta om Boston Legal bara kunde börja någon gång - kl 2100 var det CSI på femman och kl 2200 började Boston Legal på trean. Candice Bergen och James Spader är helt underbara i den serien, ja - t om William Shatner gör skitbra ifrån sig där. Jag börjar dock bli lite orolig över att man inte köpt in fler säsonger av serien, det senaste avsnittet som sändes gick ju i mars-april någon gång....jag tror jag ska maila trean och fråga - jag återkommer i ärendet.

Det var väldigt länge sedan jag hade några intressanta länkar här. Här finns en skitläskig optisk illusion. Jag kunde svära på att ormarna rörde sig, men ser ju när jag fokuserar en i taget, att de inte gör det...

I kväll är det säsongsavslutning på CSI med Tarantino-avsnittet - glöm inte att se det!


Stackars, stackars mig

Den stora öronproppen försvann...för att genast bli ersatt av en minst lika stor på andra örat. Nu har jag gått omkring med en burk över huvudet (känns det som) i snart tre dygn, och ingenting hjälper - stackars, stackars mig....

I går var jag på konferens med jobbet. Det var jätteskönt att umgås med vuxna människor igen, även om dagen kändes väldigt dryg. Jag var supertrött när jag kom hem vid 17.30-tiden. Jag gjorde ett snabbt klädbyte, bättrade på makeupen och försökte förgäves snygga till håret lite, innan jag sprang iväg till kvällens middag. Vi var över 200 personer från hela länet där och en cabaret-grupp stod för underhållning med ett ABBA-medley mellan huvud- och efterrätten. Desserten hade vi inte ätit klart förrän klockan var nästan halv 10, varpå jag - som vanligt - blev döööödstrött och bara måste hem och sova....*suck* När jag hämtat ut jackan i garderoben och var på väg ut genom dörren började cabaret-gruppen sjunga ett melodifestivalmedley, som jag alltså helt missade....*dubbelsuck*

Jag kom hem lagom till att Medium slutade...och fyran som ju nästan aldrig repriserar sina serier...*trippelsuck*

..och inte kan jag beställa min favorit-doft heller. Det är Victoria´s Secret som gör den, och enligt personalen på deras webb-sida så får man inte skicka parfymer till Europa(!!!) Vad är det för himla psycho-regel, undrar jag, mycket irriterat...*jättesuck*

Nä, usch vad synd det är om mig, och inte bara jag som är drabbad - hela min generation har fått lida fruktansvärda krav hela livet. Dagens ungdom vet inte hur bar de har det!!!
;-)



Lost och stilkänsla

Lost igår - vilken mardrömstillvaro; fast i en jordkällare i tre år helt ensam med uppdrag att trycka på en knapp var 108:e minut(!!!)...och varför är det just 108 minuter mellan knapptryckningarna?...och vad var det för sprutor Desmond injicerade varje dag?...och vad skulle hända om man inte tryckte på knappen?...och vilka är "the others"? Nä, usch vad veckorna känns långa ibland - det är ju en hel evighet till nästa onsdag, ju!!!

Guuuud vad trött jag är. Lilla Ella fortsätter att plåga livet ur oss på nätterna. Inatt vaknade hon 21.30 med sitt vanliga ge-mig-mat-nu-skrik, och sedan igen 23.30 och strax efter 03.00. Däremellan underhöll hon oss med ge-mig-nappen-nu-skrik strax innan 01.00 och igen efter 04.00. Just nu har jag dj-ligt svårt att förstå varför folk skaffar fler än ett barn. Den där super-Agneta som jag berättat om tidigare, hon skulle minsann inte svära åt sin bebis mitt i natten, utan skulle glatt gå upp och mata henne och med lugn röst söva henne igen. Hon skulle inte bara vara tålmodig, välplanerad och effektiv utan hon skulle också vara otroligt händig och ha en ofelbar stilkänsla. Hon skulle t ex byta gardiner oftare än vartannat år. Min kompis Annika, som bor i Danmark har den där stilkänslan och kan göra om vilken liten lya som helst till ett bildreportage ur Sköna Hem. När jag hälsade på i augusti tog jag dessa bilder av hennes vardagsrum och köksplats.
 

matplatsvardagsrum


Jag skulle sååå himla gärna vilja leva i sådana miljöer, men jag kan inte låta bli att undra - var ska jag ställa den utfällda strykbrädan med jättehögen av ostruken tvätt? Var ska jag lägga högen av reklampost och oöppnade räkningar? Var ska alla mina odiskade koppar få plats? Nä, sådana där vackra hem är inget för Agneta, det är dock i ett liknande jättemysigt hem som super-Agneta bor.


Bra CSI, dålig CSI och Desperate Housewives

F-n vad CSI var bra i måndags, efter några svaga avsnitt har de verkligen hämtat sig igen och jag är sååå spänd på nästa måndags säsongsfinal, ett avsnitt som Quentin Tarantino regiserat - spännane, spännande! ....fast guuuuud vad dåligt CSI Miami blivit. Varje avsnitt gör mig besviken numera, och det blir ju bara mindre och mindre trovärdigt. I lördags t ex (senaste CSI Miami) så tog chefen - Horatio Caine - med sig en av de främst poliserna - Jelena - på jakt efter en porr-film. En tjej kom till CSI-högkvarteret och berättade att hon hade spelat in en sex-film med sin pojkvän, och att filmen nu hade blivit stulen. Hon var rädd för att den skulle massproduceras och säljas. Oj, oj, oj vilket akut ärende, tänkte Caine och tog med sig den bästa polisen på en jakt efter denna film. I Miami tycks ju annars folk dö som flugor i samband med knarkuppgörelser, svartsjukedraman eller maffia-relaterad brottslighet, men jakten på en borttappad sexfilm går tydligen före allt annat. Annars är ju Horatio Caine omgiven av sanslöst inkompetent personal, verkar det som. Han gör nämligen allting själv - han går igenom brottsplatsen, tipsar obducenten om hur obduktionen ska utföras samt berättar för poliserna hur dessa ska agera. Jag tycker synd om honom - han måste ju bli utbränd snart, som han håller på och sliter.

...och Desperate Housewives blir bara bättre och bättre och Gabrielle börjar bli min nya idol i serien (och ersätter därmed Lynnette). Gårdagens bästa repliker;

"Return the shoes?!! I can´t talk to you when you´re being hysterical!"                               (Gabrielle när kontokortet spärrats och trädgårdskillen föreslog att hon skulle lämna tillbaka de nyinköpta skorna till affären för att få råd att betala lunchen på restaurangen.)

eller

"You must change who you are, or you´re not going to heaven!"                                               (Bree till sin son angående hans homosexualitet)

Ikväll är det Lost!!!


Internetbankande

Nu är det räkningsdags igen och jag fattar inte att jag fortfarande inte skaffat internetbank.

Jag vet inte vad det var som hindrade mig i början men jag misstänker att det var skräckpropaganda om internetpirater som stormade in i banksystemen och tömde oskyldiga privatpersoners magra konton, så att folk tvingades gå från hus och hem och bosätta sig i tomma fallfärdiga lador på åkrarna och livnära sig på råttor och torkade bär. Det är lite löjligt, och absolut inget relevant argument från min sida - jag som internet-shoppat med mitt Visakort i nästan 10 år. Jag vet inte hur många internetsajter jag gladeligen lämnat ut mitt kontonummer till - amazon.co.uk, blackstar.co.uk, bbc-shop.co.uk, Stena Line, SAS, Connex osv osv.

Med internetbankande behöver man heller inte gå omkring och oroa sig i flera dagar efter att man postat räkningarna och gireringsordern. Har man glömt att summera betalordern eller glömt skriva under, då får man tillbaka alla räkningar men först efter minst en vecka - det vet jag av egen erfarenhet.

Med eget konto på internetbanken, skulle jag ha sååå mycket bättre koll på mina pengar...ja, jag kanske t om skulle börja föra bok över mina inköp så att jag i efterhand kan analysera var mina pengar går varje månad och jag kanske även skulle starta nya räntebärande sparkonton med automatisk överföring varje månad. Nä, det där var ju inte jag utan drömmen om super-Agneta igen. Däremot tror jag att jag skulle få lättare att betala räkningarna.

Jag är alltså inte så organiserad som jag skulle vilja vara, men jag kan ändå trösta mig med hyfsade vuxenpoäng - jag fick hela 27 poäng, vilket är betydligt högre än genomsnittet (18p).



Öronpropp och super-Agneta

Usch, jag har fått världens största vaxpropp i höger öra och jag får inte bort den. Jag har försökt allt - jag har petat, jag har inte petat och jag har revaxörbehandlat mig, men den försvinner inte. Jag måste sova på höger sida för annars blir jag stendöv och hör inte när min lilla Ella vaknar och skriker efter välling på nätterna....vilket ju i och för sig betyder att jag kan sova vidare och Jakob tvingas ta alla nattpass....hmm - det kanske inte är så farligt ändå.....

Nu är det måndag igen och då infinner sig den sedvanliga jag-borde-göra-mer-saker-känslan. Jag skulle vilja vara en sådan som vaknade med en massa energi och hade hela dagen planerad redan före frukost. Jag skulle ta en morgonpromenad ensam innan Jakob gick till jobbet, och sedan - efter den egenhändigt tillagade näringsriktiga lunchen - skulle jag klä på Ella ordentligt och gå en långpromenad med henne. En dag i veckan skulle jag ta med henne på babysim och en dag på öppna förskolan. De andra dagarna skulle jag glatt och utan gnäll (från min sida) leka med henne, baka matbröd och stryka kläder och göra storkok så att jag hade hela frysen full med nyttiga och supersmarriga middagar. Jag kan inte fatta att jag fortfarande efter 37 år känner mig själv så dåligt att jag fortsätter att fantisera om den här super-Agneta. Hon kommer ju troligtvis aldrig att existera. Jag får nog vara glad åt den sega, oinspirerade, tv-älskande och färdigmatsköpande Agneta för hon finns ju faktiskt på riktigt...och henne tycker jag ju egentligen om.....innerst inne.


Hittad mobil och reklamrebeller

Jag har precis hittat min mobiltelefon, efter att den varit borttappad i en hel vecka. Jag har dock vetat att den var hemma. Jag försökte nämligen ringa upp den och hörde dämpade signaler från vardagsrummet men när jag gick dit så knäppte det till och telefonen laddades ur och stängdes av innan jag hann lokalisera den. Jag lyfte på alla soffkuddar (trodde jag) och försökte kolla under soffan, men jag hittade den inte(!!!) Det var visserligen aldrig någon som ringde i den, men det var skönt att ha den i alla fall....just in case någon skulle ringa och spontanbjuda mig på en jätterolig fest ;-) Ikväll tjatade Jakob igen på mig om den borttappade mobilen, och jag sa att jag letat igenom hela soffan. Han reser sig då upp och lyfter lite på den soffkudden han sitter på - och där ligger den, nästan längst ut på soffan....hur enkelt som helst att hitta(!!!) Tänk att jag alltid fås att se så himla slarvig och oorganiserad ut, det är inte rättvist - jag är ju bara lite småslarvig och småoorganiserad, ju.

Ibland flammar min rebelliska sida upp och jag kan bli sådär panik-arg. Det brukar röra sig om hemska historier i nyheterna om barn som blir ihjälmobbade, eller om sjuka orättvisor i samhället och politikernas skenhelighet eller reklam. Vi är hela tiden dygnet runt totalt omringade av reklambudskap och, eftersom de är så många, så filtrerar medvetenadet oftast bort dem....det gör dock inte undermedvetandet (heter det så?).

Jag kan totalt förstå sabotaget mot H&M-reklamen under deras årliga jul-underklädes-kampanjer, eftersom fotona - utan undantag - är väldigt sexistiska och alla modeller porr-poserar. Det är stötande och många betraktare kan ta illa upp.

Det här gillade jag - för det mesta uppmärksammar jag inte de gigantiska reklambudkapen runt omkring oss, men jag vet ju att jag ser dem...omedvetet tar jag in budskapet.

och det här...

Under rubriken Verktygslåda finns några bra anti-reklamknep. Här uppmanas man att skriva egna budskap på reklamplanscher man finner stötande och här finns också instruktioner om hur man i smyg tar ner reklamplanscher med en toa-sug. Det här var en snygg ändring på en särskilt ful Dressman-reklam

Man kan även göra inlägg i demokrati-debatten.

..och den här var jättefin, tycker jag.

Troligtvis gör jag ett helguppehåll....som vanligt - Trevlig helg!!


Lost och fler löpsedlar

Lost igår - rackarns vad spännande....och vad mycket det är som händer nu. Eftersom datorn i skyddsrummet var så gammal - har Desmond verkligen varit därnere i det där skyddsrummet i 20 år? Hur kunde han i så fall ha pratat med Jack på läktaren bara ett eller ett par år tidigare? Var det ett spöke?

På lost-tv.com spekuleras det vilt om betydelsen av olika små ledtrådar man fått samt betydelsen av Hurleys nummerserie. En tjej hade uppmärksammat ett landhockeylag på Sydneys flygplats som hade lagtröjor med nummerseriens siffror på. Detta har jag dock läst på tv4, för jag vågar absolut inte gå in på den amerikanska sajten - de ligger ju tre avsnitt före oss(!!)

Och enligt en av seriens skapare Damon Lindelöf kommer det att dröja ytterligare ett tag innan xxxxxxxxxxxxxx ojdå - jag kom visst på att alla kanske inte vill veta vad som kommer att hända, så jag raderade det sista - schysst va?! (Det finns att läsa på tv4´s Lostsajt under rubriken "ser du dubbelt?" - Obs! obs! Rubriken handlar inte om några dubbelgångare, utan om personer som ser om avsnitten flera ggr).

Under min lilla Lost-research gjorde jag också en sökning på "play your own kind of music", dvs den sången som Desmond hela tiden spelar på sin grammofon, men jag hittade den inte på google.Jag sökte även på nummerserien - 4, 8, 15, 16, 23, 42 och här finns en spännande genomgång av dessa....om du är matematiker, vill säga ;-)

Annars kan man spana in en annan nummer-sajt med det självklara namnet http://www.4815162342.com/. Här har man t ex analyserat varje nummer för sig och kopplat detta till viktiga händelser i serien.



..och angående gårdagens löpsedelsinlägg: De löpsedlar som var falska är - Carl Philips spritfester och Regina Lund i Thailand, men det är inte alls så lätt att avgöra. Här är ytterligare två falska löpsedlar;
falsklöp2falsklöp1


Bebisliv och löpsedlar

Det var jätteskönt att ta av sig sina kräkiga kläder och gå ut och äta igår (...ja, jag tog ju naturligtvis mig nya kläder innan jag gick ut ;-) Och det var sååå härligt att upptäcka att vi kunde prata om andra saker än bebisar - vi pratade faktiskt inte om bebisar någon enda gång(!) Sedan Ella kom har ju mitt umgänge huvudsakligen begränsat sig till Ella, grannmammorna samt deras bebisar. Vi går ut och fikar och sysslar med avancerad jonglering av fikabröd, kaffekoppar, sprattliga bebisar och allt de försöker riva ner från bordet. Ibland går vi till öppna förskolan och umgås med 30 andra bebisar som skriker och försöker riva varandra i ögon och hår samtidigt som 30 andra föräldrar jonglerar med skötväskor, vällingflaskor och sina sprattliga bebisar. Samtidigt sitter vi och pratar om hur våra bebisar bajsar och äter och kryper. Det känns som om föräldraledigheten inte bara inneburit livet med en ny bebis, utan bebisen har plötsligt blivit såväl ens liv som ens jobb och hobby (eftersom det är allt man pratar om). Jag ska börja kolla på nyheterna igen så att jag har någonting annat att prata om, för jag känner att jag t om tråkar ut mig själv med allt ensidigt prat om barn - det är ju faktiskt inte så himla intressant för andra.

Jag har sååå många gångar gått förbi affärer och kiosker svärandes åt de sjuka löpsedlarna utanför. Det måste helt enkelt vara jordens skummaste yrkesgrupp - löpsedelsmakarna.

Därför skulle jag också vilja vara en löpsedelsmarodör;


Kan du se vilka som är äkta och vilka som är modifierade?

Artisten Paula Nielsen greps med kniv och knarkbomb

Regina Lund berättar: Jag var naken i trappuppgång i Thailand

Regina Lunds unga kärlek: sin 13 år yngre barnvakt

Utklädd riddare spetsade sjuårig flicka med svärd genom ansiktet

Carl Philip berättar om sina tragiska spritfester

Pappa dödade mamma och lät dottern äta köttet


Vin-trötthet

Hjääääälp - vad fruktansvärt trött jag känner mig! Jag skulle kunna somna sittande...eller stående...eller förresten gående. Har jag tur somnar jag inte ätandes och drickandes, dock - jag ska med en av mammorna i området på lite Tapas-ätande och vin-drickande ikväll och jag ska nog se till att hälla i mig en massa kaffe innan jag går ut. Hmmm...det kanske är bäst att jag håller mig till vitt vin, jag tycker att rött vin brukar stärka olika humör. Om jag är jättepigg och superpeppad är rött vin ett bra val, men är jag det minsta trött, såsig eller har ont ihuvudet så ska jag passa mig dj-ligt noga för rött vin (egentligen kanske man borde undvika all form av alkohol i sådana lägen, men då det verkar alldeles för extremistiskt så väljer jag att begränsa bojkotten till rödvin ;-)

Imorgon ska jag hämta ut mitt La Redoute-paket. De har restnoterat två tröjor, så jag får nöja mig med dessa så länge;

Skit! Bildfunktionen är fortfarande nere - ni får föreställa er dessa istället. Det är ju bara nyttigt att använda fantasin, vetjag!

By the way - jag har fortfarande inte fått min Rowellskatalog mer än 2 månader efter att jag beställde den, de har alltså skitit i att skicka ut den. Himla skit-Rowells! Må era lager brinna och era kunder returnera allt de har beställt med arga kommentarer ;-) Oj, jag är ju faktiskt ganska bra på förbannelser - jag kanske borde bli trollgumma.

Nej - nu måste jag fixa håret och sätta på kaffet, så att jag orkar vara vaken längre än till 21.00 ;-)


När reklamen känns rätt

Jag har haft problem med bloggens bildfunktion ända sedan igår, så jag har inte kunnat publicera de saker jag har tänkt - jag har dock ledsnat på att vänta på att den ska fixas så jag försöker på ett nytt sätt;

I förra inläggen bifogade jag en länk med exempel på hur reklam kan irritera. Vid vissa sällsynta tillfällen känns reklamen dock bara rätt. En annons för Arlas nya gräddförpackningar med skruvlock hamnade brevid ledarsidan i DN för ett par veckor sedan, och denna gång kändes reklamen faktiskt riktigt upplysande.

<Eftersom inte bildfunktionen funkar, så länkar jag till en DN-sida med bilden>
Reklambyrån som gjorde denna vann priset Reklam-cupen, inte helt utan hjälp från DN-läsarna - flera av de som röstade hade nämligen sett annonsen i detta sammanhang och då kändes den ju både informativ och fräsch.

Jag tycker förresten postern med Gerhard Schröder på samma DN-länk var riktigt bra också


Vinter och pratbubblor

Idag kom vintern. När jag vaknade imorse var det frost på fönsterrrutorna och termometern har visat strax över 0-gradigt idag. Även om det inte är totalt oväntat (jag har tänkt tillbaka lite grann och kommit fram till att det under senhöstarna faktiskt förekommit temperaturfall även tidigare år ;-) Det jobbiga är att det nu kommer att dröja ca 6 månader innan man kan ta av sig täckjackan....*suck* Jag borde nog lära mig att uppskatta vinteraktiviteter - bor man uppe i det kalla norden, får man ju faktiskt anpassa sig. Jag skulle vilja gilla att ta långa vinterpromenader, åka längdskidor på isen till Nydalasjön eller t om ge mig ut på långfärddskridskor - jag skulle vilja vilja göra det, men jag vill ju inte ;-( .....eller så kan jag ju köpa en massa mysiga stearinljus, varma koftor och mjuka tofflor, bädda ner sig i soffan och kolla igenom alla gamla videofilmer - ja, det kan jag nog övertala mig själv till att göra!

Det här var ett jätteroligt projekt - en New Yorkare blev less på kommersialiseringen av det offentliga rummet och ville öppna upp det för en dialog. Han gjorde då 15 000 pratbubblor som han klistrade fast på olika reklambudskap i stan, sen gick han runt och fotograferade det folk hade skrivit i pratbubblorna - mina favoritkategorier är Politik och Mode. Där finns en hel del både smarta och roliga citat.



Vuxenhet och lek

Det är väldigt skönt att vara vuxen och ha friheten att bestämma själv vad man ska äta, vad man ska ha på sig och när man ska gå och lägga sig.....hmmm - det kanske inte är så mycket mer friheter...

Men vissa dagar när jag känner mig nere eller håller på att bli förkyld, så är det bara såååå skönt att gå till affären och köpa en (eller flera) ytliga månadsmagasin, någon serietidning och massor av smarrigt får-inte-äta-godis, krypa ner under täcket och bara frossa...fast det inte är lördag ;-) Då är det skönt att vara vuxen. Jag kan använda mina pengar till onödiga saker och jag kan äta godis när jag vill, när jag verkligen behöver det.

Fast visst händer det att jag saknar barndomen, helst de lekfulla bekymmerslösa stunderna man hade, stunder när man inte tänkte på någonting annat än det man höll på med just då. Här finns möjligheter till vuxenlek och det känns bara såååå befriande När jag bläddrat omkring lite på den här sajten så hittade jag - Vickan(!!!) Här kan man klä upp henne i såväl kungakläder som i vardagskläder (nåja...det handlar väl inte direkt om fläckiga gympabrallor och urtvättade t-shirtar, men ändå)

Onödigt slöseri med tid? Självklart! Är det inte det som är poängen med lek?! ;-)


Desmond och försäkringskassekritik

Oj - jag vet inte vad jag ska säga...igår fick man se att det bodde någon i luckan - Desmond, han som tröstade Jack efter den misslyckade operationen. Vad gör ha på ön.....och varför satt han i karantän? Var luckan förresten låst från insidan eller från utsidan? Min bror kallade honom "Gå-mannen" eftersom förlamade människor plötsligt och oförklarligt börjar gå när han är i närheten - tjejen i bilolyckan vars rygg hade gått av (och som Jack senare gifte sig med) började plötsligt vifta med tårna efter att Jack pratat med Desmond på fotbollsläktaren, och Locke kunde kliva upp ur rullstolen och promenera omkring när han landat på ön (där Desmond ju befann sig)....hmmm - very mystiskt!

I lokaltidningen VF (Västerbottens Folkblad) har man de senaste månaderna haft flera artiklar om försäkringskassans bedrövliga agerande och visat upp ett flertal läskiga exempel. I måndags hade försäkringskassan skickat in en insändare om hur taskiga VF varit och att man inte ska "angripa försäkringskassans handläggning" då de "bara följer lagen"(!!!) Poängen är ju att det är det de inte gör. Chefredaktören svarade i ledaren att man visst kan angripa handläggningen, eftersom den är oacceptabel, såväl vad gäller metoderna som de alldeles för långa handläggningstiderna. Sen hade de publicerat ännu ett skräckexempel på handläggning på nästa sida *hehehe* I ledaren uppmanade han också fler drabbade att höra av sig....vilket jag såklart gjorde, och jag fick svar av honom idag. Han skulle ta upp mitt "fall" (fast utan namn) i en kommande artikel(!!!) Guuuud vad skönt med kritik mot försäkringskassan - de har kommit undan med sååå mycket!


Tristhet och tv-konkurrens

Usch - idag har varit en sådan där hopplöst trist och tråkig dag. Det blåser kallt, himlen är jämngrå och man känner sig sådär totalt orkeslös.

Inte ens lite shopping kunde pigga upp mig....fast det är klart allt jag köpte var lukttäta påsar till Ellas bajsblöjshink - inte det mest glamorösa man kan unna sig.

Och en annan trist grej - jag har börjat bli nikotinist igen. Jag höll ju upp med rökningen under graviditeten och amningsperioden men nu har jag börjat tugga nikotintuggummin, och de går åt i rasande fart - jag måste in till stan imorgon för att handla ett nytt paket på apoteket. Det får bli ett storpack, annars tvingas jag ju ränna dit stup i kvarten....och då slipper jag känna som jag gör nu, när jag inte har några.....stackars, stackars mig.....

Jag såg nyligen mitt inspelade Desperate Housewives-avsnitt (från igår) och guuuud vad skönt att de äntligen skickade iväg den där bortskämda knarkarungen Andrew van De Kamp till ungdomsvårdsanstalt, man började lessna kraftigt på honom. Och apropå tv - ikväll drar då äntligen andra och sista säsongen av Lost igång, efter ett olidligt långt 7-dagarsuppehåll ;-) Jag tror att de skäggiga gubbarna på båten även har tagit den franska kvinnans son....och att det var de som kidnappade Claire (gravid-tjejen). De verkar samla på småpojkar av någon anledning...nåja - allt komer säkert att förklaras ikväll....knappast! ;-)

Shit - Jakob har fått för sig att kolla på något annat program kl 2100....så det verkar som om jag tvingas spela in kvällens Lost och inte får chans att se den förrän imorgon. Eftersom jag totalt har monopoliserat tv-hörnan och fjärrisen varje kväll i flera veckor, så kan jag ju egentligen inte vägra honom att använda tv:n lite grann....det är ju så himla sällan han gör det....*suck*...jaha - jag får väl tjå mig till imorgon......om jag inte har sån tur att han har glömt bort hur man använder fjärrkontrollen ;-)


Knäppa femman

Hatar femman folk som kollar på Desperate Housewives? Deras trailers gör det ju helt onödigt att se avsnitten, de visar ju precis alla avgörande scener i avsnittet redan dagarna innan. Jag hade tänkt spela in Desperate medan jag kollade på fyrans entimmes-sammanfattning av Lostfigurernas bakgrund, men det kanske inte är någon idé att spela in det - jag vet ju redan precis vad som kommer att hända....hmmm - jag undrar om man egentligen inte borde spela in Lostprogrammet istället och spara för att kunna ta fram när man behöver fräscha upp minnet avseende de stackars strandsatta öborna...

Jag är så glad idag, för jag har klippt mig och färgat håret samt passat på och köpa ett par nya beiga manchesterbyxor och en brun manchesterkjol på Kappahl (det får vara nog nu med min halvårslånga rosa period). Eftersom Kappahl har relativt stora storlekar så kunde jag köpa strlk 40(!!!) Näe, jag måste faktiskt lägga av med att hela tiden klaga på min vikt. Jag tänker lära mig tycka om min kropp, för vad har jag egentligen för anledning att inte göra det - den fyller ju verkligen sin funktion - allting funkar ju som det ska och allt annat är faktiskt bara kosmetika, så det så!

Nu ska jag hälla i mig en kaffe, så jag är säker på att klara av att vara uppe till 2200 - vilken nattsuddare jag är va?! ;-)


Vinterkläder

Måndag igen - idag var vi på öppna förskolan och fikade och dansade och sjöng. Det känns lite löjligt att göra de där dansstegen och sjunga sånger i grupp, men jag hoppas Ella tycker att det är kul. Jag stämde också en kvällsträff med de två tjejer som bor i mitt område. Vi ska gå på Tapasbaren och käka och dricka vin nästa tisdag....och på fredag ska jag ta en afterwork med min kompis Vera - vilken partypingla jag har blivit....om nu 3 afterworkträffar på ett år kan sägas vara partypingligt ;-)

Jag har äntligen kommit till skott och bokat in en klipp/färgtid imorgon eftermiddag - guuuud var härligt det känns att få göra något åt håret, för min snygga sminkning förfulas ju en hel del av mitt platta, slitna hår. Färgen har bleknat och håret har växt ut så mycket att jag längst upp på huvudet kan se några gråa hår igen, så det känns superhärligt att äntligen få detta åtgärdat!

När jag i fredags gick ner i källaren med mina sommarkläder, märkte jag till min förtvivlan att mina båda yllekappor var borta(!!) Jag tänkte tillbaka och kom på att jag inte använt dessa sedan vi flyttade. Vi flyttade in i maj 2004 och hösten efter detta var jag gravid och kunde alltså inte få på mig mina vanliga kläder. Jag har ingen aning om vart de kan finnas nedpackade och efter 30 minuters grävande i kartonger så gav jag upp. Jag blev lite gladare när jag insåg att jag nu "var tvungen" att shoppa efter en ny vinterjacka, men humöret sjönk på lördagförmiddagen efter att ha grävt igenom ytterplaggssortimentet på MQ, Vero Moda, HM, Åhléns, Lindex och lilla Kappahl. Jag hittade till slut en svart enkel täckaktig jacka på stora Kappahl, men den var inte alls lika snygg som mina mystiskt försvunna yllekappor. Jag ska gå ner och leta en gång till, men jag misstänker att jag inte kommer att hitta något. Jag tvingas nog acceptera att de är borta och det finns ju bara en trolig förklaring på försvinnandet - jag får nog inse att mina vinterkläder har blivit kidnappade av utomjordingar(!!!)


Stegräknare och mobilångest

Jag vet att jag inte är så rolig att ha med sig i promenadslingan eller på andra fysiska aktiviteter, för jag har en tendens att börja gnälla om hur jobbigt det är. Jag tycker däremot att Jakob är ruggigt trist att ha med sig på promenad också, för han tycker att allt man gör är för lite och alla promenader man tar är för korta. "Nej, det här var definitivt inte 6 km, snarare 2 eller 3" brukar han säga för att sänka mig när jag tycker att jag varit duktig. Igår beklagade jag mig över att stegräknaren inte funkade eftersom den bara visade 800 steg efter min lilla stadsvandring. "Tja, det låter väl ganska troligt" säger han då!!! Om varje steg är 0,5 meter (jag tror man brukar räkna så) så innebär ju detta att det bara skulle vara 200 meter till stan(!!!) Inte ens jag kan väl vara så såsig att jag tar 15-20 minuter på mig för att gå 200 meter!

Idag gjorde jag ett nytt försök med mina ärenden på stan och hittade såväl lampsladd som matchande (eller halvmatchande) handskar. Jag hade också på mig stegräknaren och nu funkade den bättre - jag hade relativt snäv kjol och klackstövlar istället för löst sittande brallor och gympaskor, som igår och då tror jag apparaten känner av stegen bättre - det blev nämligen ca 5000 steg, till skillnad från gårdagens 800(!!) Tji fick du knäpp-Jakob!


Jag fick en fråga ang min älsklingsmobil - CL75:an, så jag surfade runt en stund på nätet och vad hittade jag - Jo, en ännu snyggare CL75:a - hjääääälp! Varför köpte jag min, när jag kunde ha fått denna (bild);
Den nya cl75:an


Min kompis Maria skickade denna trevliga länk, som jag genast snodde för att lägga ut här - utmärkt botemedel när man känner sig lite smådeppad och det känns som om ingen i hela världen bryr sig.



Halsduk, kök och en massa gnäll

Idag hade jag en lång att-göra-listasom jag hade tänkt klara av, men mina två timmars rännande på stan ledde inte till någonting alls. Jag skulle tömma kamerans minneskort och beställa kopior samt förstoringar på några kort. Efter att ha stått i kö till minneskorts-automaten i nästan 10 minuter och sedan knappat in min beställning ställde jag mig vid kunddisken, där det visade sig att jag endast lyckats beställa överföring till CD och inte alls några kopior. Vid det laget var det kö till automaten igen, så jag får ta det imorgon istället. Sen skulle jag fixa en kontaktsladd till lampan som vi ska sätta upp i köket så jag gick det Clas Olsson, där man - liksom på Waynes Coffee - tycks ha som affärsidé att göra sig osynliga för att alltid låta kunderna vänta. Det fanns ingen personal i butiken så jag ställde mig vid en informationsdisk. Efter några minuter tröttnade jag och gick till en annan informationsdisk, som inte heller denna var bemannad. Där fanns dock en skylt som sa att man skulle vända sig till "orderdisken". Vid denna disk var det kölappar som gällde, och när det var min tur så sa de bara att jag borde vända mig till en informationsdisk. När jag berättade att alla var obemannade sa han att de var mitt inne i ett byte men att de skulle komma när som helst. Några minuter senare kom det en anställd till informationsdisken som jag blivit hänvisad till. Efter en snabb titt i katalogen kunde hon berätta att de inte hade sladden jag var ute efter...*suck* Och till råga på allt visade min stegräknare fel. Jag hade tänkt pigga upp mig genom att kolla på stegräknaren hur duktig jag har varit, men efter promenad till och från stan (ca 3km) samt rännande runt på stan så hade jag enligt stegräknaren bara gått 800 steg(!!) Nåja - bättre lycka imorgon ;-)

Lyckligtvis hade Vera rätt och nästa säsong av Lost börjar redan på onsdag - jag tror faktiskt att vi nu bara ligger 4-5 avsnitt efter USA, och det är nästan så att man vågar gå in på de amerikanska Lost-sidorna nu för att spana in olika teorier.....men bara nästan. Jag är himla sugen att diskutera gårdagens avsnitt men lovade min bror att hålla käften - han missade nämligen Lost igår och spelade inte ens in det, klantigt nog. Detta innebär att han måste vänta till tisdagens repris innan han får veta att Kate ramlade ner i luckan i marken och att Locke slog ihjäl Jack....Näe, Per - jag skojade bara!

Igår lovade jag att visa min nya halsduk och vår nya kökshörna och här kommer de spännande bilderna;


KökshörnanHöstsjal

Fortsättning följer...hoppas jag

Min kompis Vera räddade mig ur misären när hon meddelade mig att Lost inte alls slutar ikväll - det är bara säsongsavslut och den nya säsongen börjar redan 12:e oktober! Jag vidhåller i alla fall att de i fyrans trailer sa att det var sista avsnittet. Nåja - desto gladare blir jag, för nu slipper jag slösa bort onsdagskvällarna på städning och fönsterputsning ;-)

Idag har jag riskerat min hälsa genom att hålla handen för ögonen så fort jag gått förbi en affär eller kiosk med kvällstidningslöpsedlar. Jag råkade nämligen se Expressens löpsedel "Stjärnorna som ska dö i Lost" eller något liknande. Jag vågade absolut inte läsa vidare utan började kisa våldsamt varvat med att täcka ögonen med ena handen. Senare fick jag veta att artikeln handlade om hur producenterna för serien hade hotat vissa av skådisarna med att "ta livet av dem" för att de skulle spela bättre - löjligt va?!

Idag hittade jag en skitsnygg skön halsduk på Åhléns! Dock inga vantar som passade, men jag har tid att leta, för just nu är det inte alls speciellt kallt ute. Den är grålila med små olikfärgade kluttar fastsydda i den...eller det kanske ska föreställa blommor..äh - jag tar ett kort och publicerar det imorgon. Jag måste också visa vår nya kökshörna som Jakob och hans pappa borrar fast nu - det är ett barbord som ska fästas i väggen och jag har just nu tagit paus från att sitta och hålla för Ellas öron. Hon hoppar nämligen till så fort de börjar borra, för det låter fruktansvärt (det är en betongvägg).

Nu ska de snart börja igen, så jag måste fortsätta mitt öronhållande åt Ella. När jag är färdig med det och mina tummar frigörs, ska jag genast börja hålla dessa för att Vera har rätt och att Lost inte alls är slut!


Altanmöbler och höststädning

Hmmmm...det blir nog inte så många grillkvällar till i år, så trädgårdsmöblerna borde nog plockas ner i förrådet, men det är så tungt....och så långt...jag tror jag väntar tills någon hjälpsam medmänniska känner förbarmande och spontanstädar min altan samt plockar ner möblerna i mitt förråd. Det händer nog snart....bara jag har tålamod. De kanske t om putsar mina fönster så att man kan se ut....och städar min garderob så att alla kläder passar och allt är färgkoordinerat och färdigstrykt...och sen springer de säkert och hämtar upp vinterkläderna från källaren(!!) Ja, det är nog bäst att vänta lite med de sakerna, så att de där barmhärtiga samariterna får något att göra ;-)

Det finns människor som söker sig själva i psykologi, andra gör det genom religionen men jag bara äääälskar tester. Här är ännu ett personlighetstest. Jag är tydligen Annika Lantz...eller (när jag tog testet igen och valde lite annorlunda) Charlotte Permell...vem nu det är? Lämpliga yrken för mig är Sommelier, inredare eller att arbeta till sjöss...vad nu det kan betyda. Jag har alltså helt fel yrke och skulle ha blivit så mycket lyckligare om jag hade hällt upp vin åt restauranggäster - skit också ;-) Äh, det finns säkert ett annat test någonstans som säger att jag borde bli en framgångsrik och otroligt välbärgad yrkeskvinna med egen nanny, hushållerska, personliga tränare och privat kock. Det testet tror jag mer på...


Jag vet att det inte är förrän imorgon kväll, men guuuuud vad spänd jag är inför sista avsnittet på Lost - det ska bli såååå kul att se hur de tänker förklara alla konstiga händelser. Vad har sifferserien för betydelse? Vad är det stora monstret (eller "Säkerhetssystemet" som de kallar det)? Vilka är folket med den svarta röken? Hur går det för flotten? Vad är det för konstig grej i luckan i marken? Det kommer nog krävas mer än en timme till att förklara allt detta....tänk om det är mer än en timme?!!! Jag måste kolla <två minuter senare> näe, det var det inte!! Ja, det är säkrast för de att de lyckas förklara allting på ett avsnitt, för det ska bli skönt att veta hur allt hänger ihop.....men samtidigt är det ju väldigt sorgligt att det är slut, för vad ska jag nu göra på onsdag kvällar?! Tja - det blir väl till att putsa fönster, bära möbler och städa garderober....*suck*


Trött

Mitt busyiga liv höll inte i sig så länge, för idag orkar jag inte göra någonting alls. Jag är såååå trött! Ella vaknade kl 12 inatt och skulle äta...och sen igen strax före 0400...och sedan igen klockan 0600, men efter 0400-matningen kunde jag inte somna igen, så jag känner mig som en zombie. Det är tur att jag spelat in CSI och Frasier från i natt, så jag kunde ligga och såsa i soffan medan Ella tog förmiddagsluren och sedan medan hon låg och lekte på golvet efter purématningen.

Nä, detta blir nog inte en dag med snygg sminkning och strukna kläder. Jag hade tänkt såsa omkring i mjukisbyxor och min gamla stickade svarta tröja, men efter att jag, vid ett blöjbyte, fick en stor bajsklutt på ena ärmen beslutade jag mig för att byta tröja....fler klädbyten blir det nog inte idag...såvida mina nya tröja inte beslutar sig för att suga åt sig fler bajskluttar eller kräkfläckar.

*suck*.....12 timmar - så långlivat blev mitt nya fartfyllda, nysminkade och fräschklädda liv...jag får prova igen nästa vecka...


Hurtighet, höstkläder och drinkspel

Ojoj vad hurtig jag blivit...och vilket hektiskt liv jag lever. Igår gick jag en nio-hålsrunda på en blåsig och svinkall golfbana och efter det så gick jag på Pilates-passet. Man skulle kunna säga att jag är elitidrottare nu, och vem vet - passar jag mig inte kanske jag sliter av hälsenan (jag har fått för mig att alla hockey/fotbollsproffs, gymnaster och friidrottare gör det för eller senare). Idag har jag också flera möten att hinna till - först ska jag följa med två andra mammor till öppna förskolan (vilket innebär en 1-timmes promenad fram och tillbaka - heja mig) för att sedan gå på lönesamtal på jobbet - hjääälp vad stressigt. Men man får se det från den ljusa sidan - med alla dessa möten får jag ju anledning att fixa håret, stryka kläder och, inte minst, sminka mig med mitt nya snygga smink ;-)

Ja, ojojoj vad busy jag är...hmmmm - jag kanske t om behöver en kalender för att hålla reda på alla mina jätteviktiga möten...i alla fall denna vecka.

Och när jag ändå är på sta´n för lönesamtalet kan jag ju passa på att spana efter några snygga handskar med matchande sjal/halsduk, för har man käcka matchande assecoarer gör det ju inte så himla mycket att det blivit höst. Jag har försökt bli inspirerad på nätet men de stora kedjorna har ju bara såååå värdelösa hemsidor - på Kappahls sida finns det nästan inga bilder på kläderna de säljer och H&M´s och Lindex hemsidor består endast av deras aktuella reklamfilmer(!!)

Det är alltså deras fel att jag tvingades söka upp Fransas hemsida och bli kär i denna kavaj och denna kappa;


FransakavajFransakappa

Och eftersom de knäppa svenska klädkedjorna vägrade visa upp sina halsdukar och vantar, så fick jag söka upp dem på Banana Republics - det här var faktiskt himla smart, det blir annars lätt för knöligt när man ska knyta halsdukar...
Scarf BR
nåja - den kan jag ju knappast få tag i hemma i Sverige....*suck*....jaha - jag kommer alltså tvingas gå runt och titta i affärerna istället - vad stenåldrigt det känns ;-)


Kommer någon ihåg det där drinkspelet man körde ibland när man var yngre - det stod ett snapsglas i mitten av bordet (eller om alla hade varsitt snapsglas framför sig, jag minns inte riktigt...av förklarliga skäl) som man skulle försöka studsa ned ett mynt i. Lyckades man att få ner myntet så kunde man tvinga någon annan att tömma sitt glas alternativt dricka ett visst antal klunkar. Jag är glad att jag aldrig spelade med dessa två killar - då hade man nog varit ganska utslagen redan efter första timmen av festen ;-)



RSS 2.0