Tio-i-topp jobbiga saker i vuxenlivet

Jag minns fortfarande gisslan-känslan man kunde få som barn när man tvingades klä på sig och gå ut fast man inte ville, eller när man gick med mamma på stan och hon stannade och pratade med en tråkig tant i eeeeevigheter medan man var tvungen att stå snällt och vänta, samt den desperata känslan man fick av att vara supergodis-sugen-så-att-man-dog-ihjäl-sig-om-man-inte-fick-en-godis-eller-ett-kex-nu-på-en-gång-kom-igen-då-de-ligger-ju-i-skåpet-snälla-bara-en.
Ja det var skitjobbigt att vara barn och inte få bestämma själv, men det är inte alltid någon dans på rosor att vara vuxen heller. Jag har nu vant mig vid räkningsbetalandet, gå-till-jobbet-varje-dag-fast-man-inte-har-lust samt att försöka hålla sig någorlunda allmänpolitiskt informerad så att man inte står som en byfåne i vallokalen tredje söndagen i september vart fjärde år och inte har en aaaaning om vilken lapp man ska välja att stoppa i kuvertet, men vissa saker kommer jag aldrig bli tillräckligt vuxen för.

Topp 10 jobbigaste vuxengrejerna
10. Försöka tvinga sig till något slags intresse för el-priserna så att man inte somnar på fikarasterna när folk envisas med att jämföra olika energileverantörer
9. Öppna kontobeskeden från sina olika fondsparanden utan att reta sig på minustecknet i värdeförändringskolumnen
8. Att försöka lära sig det korrekta sättet att hantera CSN-räkningarna - öppna kuvertet och plocka ut inbetalningskorten och släng sedan resten(!!) Det finns nämligen ingen som helst anledning att vilja läsa hur mycket studielånet har ökat under det senaste året!
7. De orangea pensionskuverten
6. Pappersinsamlings-tömning
5. Att komma ihåg att avbeställa morgontidningen när man reser bort
4. Matlagning på vardagar
3. Städning
2. Strykning
1. Jobbiga ungar som tjatar om godis och kex fast det inte är lördag och som blir alldeles för otåliga när man går på stan och träffar en kompis man vill prata med....


Int dä sjukt?!

Jaha - nu har de äntligen fixat bloggserverkraschen som inneburit att alla mina 237 inlägg från de senaste 2 veckorna bara har försvunnit. "Jaha, men varför funkar alla andra bloggar" frågar ni er kanske, och det är svårt för mig att svara på utan att avslöja den stora webb-konspiration som pågår mot mig och den är fortfarande under polisutredning, så jag har belagts med munkavle och.....äh, okejrå - jag erkänner; Jag är världens sämsta bloggare....jag förtjänar inte ens en internetuppkoppling, utan kanske borde återgå till papper-och-penna-kommunikation....
Här är en av mina bästa sketcher - Jonas Indhe är bara helt underbar som den maniske skitsnackaren!


Lite måndagsgnäll i listform

Jag borde;

* Boka klipptid
* Plocka ögonbrynen
* Stryka den stora tvätt-högen i gästrummet som - jag svär - börjar föröka sig, och som jag inte kan gnälla över eftersom det bara är mina kläder och min man då genast skulle svara "jamen köp inga fler kläder då om det är så jobbigt att stryka"
* Ta ledigt en dag och vara med lilla E på dagis eftersom hon har bett om det och man vet inte när övergången från "mamma, kan du inte vara med mig på dagis och leka" till "nämen guuud vad pinsam du är morsan, måste du hänga efter mig hela tiden" kommer att ske
* Göra veckomenyer och strukturera min mathandling så att jag slipper springa förbi affären med blodsockret på nära-svimnings-nivån samtidigt som jag glömt bort alla recept jag någonsin kunnat inkl stekt falukorv och stuvade makaroner
* Flytta till Västindien, för här kan man ju bara inte bo. 29 minusgrader kan bara inte vara lagligt och någon i regeringen borde genast ta ansvar och avgå....eller ska man behöva iscensätta en statskupp?

....och var är växthuseffekten när man behöver den som bäst?!!

RSS 2.0