Utebliven motion och Lost

Idag har det varit högsommarvärme i hela Sverige. Eftersom det enligt mig själv endast varit vädret som stått emellan mig och elitmotionerande tidigare i veckan, kan man ju tänka sig att jag skulle packa ihop Ella och formligen kastat mig ut i naturen (eller vad det nu är man motionerar i). Istället känner jag mig bara totalt orkeslös och har endast lyckats ta mig till stormarknaden och veckohandla. Ella har visserligen varit jättejobbig inatt (hon vaknade kl 2300, strax efter 0100 och sedan igen 0400!!!) men jag är inte bara sovtrött utan liksom trött i hela kroppen.....det kanske är twar ändå ;-)

Ja - där hittade jag en förklaring på det uteblivna motionspasset - Heja mig! Jag borde kanske t om unna mig en glass till kvällens Lost -åååååhhh vad jag längtar! jag hoppas man får lära sig mer om Locke, för han verkar ju vara mest spännande.....vad har förresten hänt med Claire - hon har ju gått omkring i nionde månaden i ett halvår nu!!! Ska den där bebisen aldrig komma?!



<3 timmar senare, kl 2200> Varning! Varning! Varning! Har du inte sett veckans Lost ännu, så läs inte detta!!

Äääääntligen, efter säkert 14 månaders graviditet, började Claire känna värkar och förlossningen började! Operationsscenerna i början var dock inte så trevliga och jag var t om tvungen att byta kanal när det blev som jobbigast. Det var precis av denna anledning som jag aldrig kunde kolla på Cityakuten. Och man blir ju bara mer och mer nyfiken på Locke - det är säkrast att de visar mer om honom nästa gång....och det är ju himla tur att Kate, Claire och Shannon lyckades räddda så mycket mascara ur flygplanet...och att den är vattenfast.

Så här skrev Ian Somerhalder (Boone) om sin rollfigurs död:


På sin egen sajt, iansomerhalder.net, svarar Ian Somerhalder på besökarnas egna frågor. Efter att avsnittet där Boone dör sänts i USA vällde det in frågor om Boones död. På frågan om Boone verkligen är död eller om karaktären kommer tillbaka senare i serien är han ganska tydlig.
- Boone. Är. Verkligen. Död.

Men vid det här laget har vi lärt oss att man aldrig kan vara säker på någonting när det gäller Lost.

Skådespelarna i Lost får bara läsa manus för några avsnitt i taget, de vet alltså inte själva vilken vändning serien kommer att ta. När Ian Somderhalder läste manuset där hans rollkaraktär dör blev han förstås ledsen.
- Vi blev alla besvikna, måste jag säga. Det är jobbigt när man har kommit varandra så nära i en grupp. Att då få veta att en person inte längre kommer vara på plats varje dag - det krossade våra hjärtan.



Det var lite väl löjligt tyckte jag - det låter nästan som om de betraktat Lost-giget som en fast anställning, och det var väl mer än lovligt optimistiskt.

Åååååhh - varför är det så långt till nästa onsdag?!!


Överdriven motion och jobbstress

Oj, vilken tur - hade det inte regnat hela dagen igår, så hade jag tänkt ta en långpromenad till Strömpilen (ca 6 km) och det hade ju förstört hela såsardagen(!!!)

Lyckligtvis satte vädret stopp på mitt hejdlösa motionerande - jag får faktiskt passa mig så att jag inte får Twar! Turligt nog blåser det ordentligt idag, annars vet man aldrig vad jag hade hittat på för tokigheter - jag skulle säkert ha sprungit ett marathon.

Gårdagens Days of our lives var ruggigt förutsägbart - Shawn har klättrat uppför berget i två avsnitt nu, så det var ju oundvikligt att han skulle falla (vilket han gjorde igår). Man såg dock inte hur han landade, så det finns en ordentlig chans att han klarade sig, genom att tex fastna i någon utstickande gren på nedvägen. Vi får se! Chloe och Bradys sanslösa operasjungande tycks ju aldrig ta slut - de har med sig cd-spelare vart de än går, så att de kan stoppa in en operaskiva i karaokestil, dvs utan sång, så att de kan brista ut i ännu fler spontansånger. Det är väldigt tur att fjärrkontrollen är uppfunnen i sådana här lägen.


Simply fired är en webbsida med historier om folk som fått sparken av konstiga anledningar...

Här kan man t ex läsa om kvinnan som fick sparken för att hon bad om legitimation , eller hur farligt det kan vara att söka jobb

Och om man redan är less på jobbet och har börjat räkna dagarna till nästa semester (320 dagar) kan man behöva lite avstressande aktiviteter - här är en chefskastare , som tillsammans med en "Stress-shooter" är nödvändiga tillskott till skrivbordet.


Days of our lives och geografitest

Ååhhh - jag är så kär i den där Siemensmobilen som jag länkade till i fredags. Det var inte så ruggigt många finesser, vilket är bra, för jag fattar dem ändå inte. En finess som jag fattade var dock att den inre displayen blir till en spegel när den inte används - fiffigt va?! Jaha - nu är det bara att vänta tills den kommer till affären. Jag har faktiskt även kollat på nätet, men den blommiga har inte släppts ännu, bara den kritstrecksrandiga varianten....*suck*...

Vera behövde debattera Days of our lives, och vem gör inte det;-)

Förra veckan blev det återigen sådär överraskande superfånigt som bara Days kan bli. På den karribiska ön, där highskolklassen är strandsatta (tror jag.....för det var väl egentligen tänkt att de skulle resa någon annanstans) fortsätter den ondskefulle Paul att smida listiga planer för att - med godtrogen hjälp av Shawn, Belle och Philip - lägga vantarna på något slags rubinhalsband som av någon anledning är gömd någonstans på ön, naturligtvis i slutet av en skattjaktsbana med ledtrådar utplacerade i oländig terräng. Samtidigt raggar Paul osmidigt på den, mer än lovligt, naiva Jan genom att påstå att han ska göra henne till fotomodell, varpå hon villigt går med på att supa till ur hans fickplunta. Den töntige Kevin blir helt plötsligt ruggigt åtråvärd genom att ta av sig skjortan och visa sina deffade bröstmuskler (Åsa påstår att Mimi och han har grovhånglat....om inte ännu mer). Samtidigt - back in Salem - har Chloe börjat umgås med Belles brorsa Brady, som nu tycks ha blivit hennes opera-coach och det fånigaste ögonblicket förra veckan var när Chloe och Brady plötsligt och omotiverat började spontan-uppföra några nummer ur musikalen Sound of music - komplett med danssteg....*suck*...äh, jag måste bara kolla vad som händer idag ;-)

...och hur sportig var jag igår då - vi åkte ut och slog en hink bollar på driving rangen, stack ut till havet och tog en picknick och sedan stack jag på ett pilatespass(!!!!!) Hur hurtig får man egentligen bli - jag måste nog kompensera lite idag genom att kolla lite på tv - det känns väldigt trist och tungt det där att tvingas sitta och såsa i soffan, men jag känner ändå att det är nödvändigt....*suck*




Geografikurs. Vad pinsamt lite jag kunde om centraleuropa, den här testen får jag nog göra några gånger till.


Shit - Days of our lives har redan börjat(!!!!!)


Gnälligheter

Nämenguuuuud vad gnällig Ella är idag, jag håller på att bli tokig. Jag leker med henne, sjunger för henne, matar henne och försöker få henne att sova men hon är bara såååå grinig.....*suck* Jag har försökt betala månadens räkningar vid tre olika tillfällen idag, men det går inte, eftersom jag tvingas springa ner och lyfta upp henne hela tiden. Nu har jag lyckats få henne att sova lite, så jag passar på att göra lite "måsten". Jag måste hinna betala räkningarna i helgen....och leta upp de gamla föräldrapenningsinbetalningsavierna så att jag kan skicka det till lönekontoret och få lönetillägg.....och vika tvätten och packa upp Danmarksväskan.....och så måste jag snart ta itu med den dekorativa tvätt-som-ska-strykas-högen som ligger så vackert på golvet i Ellas rum.......och Rowellskatalogen har (såklart) ännu inte kommit....efter 4 veckor(!!!) Ojdå - vem är det nu som är gnällig ;-)

Äh, jag tror jag tar en paus och går ner och kollar på mitt sista Murhpy Brown-avsnitt (Det är ju säkrast att mina favoritserier kommer igång snart, för nu är min Murphy-dvd slut!)

Jag måste bara berätta att jag har hittat min drömmobil - Siemens CL75!! Visst är den snygg?!

Nu sticker jag och säger farväl till Murphy....



<Sju timmar senare - det hanns inte publiceras något i tid idag igen, men jag skyller på Ella....och Murphy ;-)>


Presenter och dumheter

Nu är jag hemma igen efter drygt en veckas semester hos min kompis Annika i Danmark. Jag lyckades shoppa en hel del, bl a ett par snygga jeans, en vit omlott-tröja, en vit blus, en beige 3/4-kjol, en ny handväska och en skitsnygg silverring med en blaffig fuskdiamant i bergskristall. Den ser ut som en vigselring så jag får använda den tills jag kan ha min riktiga igen, dvs när jag förlorat all vätska. Jag har nämligen bestämt mig för att min extravikt består av vätska, så nu känns det bättre.....för vätska är ju bara bra, eller hur ;-)

...och hur lycklig blev jag när jag, vid en slumpartad kanalbläddring kl 21.03 igår, upptäckte att Lost har börjat igen?!!! (Rätt svar: Väldigt) Jag hade glömt bort hur himla bra det var, men nu är jag så nyfiken på Locke och den där luckan i marken att jag är sugen på att kolla in Lost´s hemsida......men jag måste låta bli, för jag förstör ju bara för mig själv! Nu är det verkligen höst i luften och sommaren måste ses som avslutad.....fast det gör ju ingenting för nu är det inte länge förrän Desperate Housewives och Boston Legal börjar igen(!!!!) Ja - oj, oj, oj vilket aktivt och händelserikt liv jag har(!)

En kompis fyller år idag och jag tycker det är såååå svårt att hitta bra presenter, helst till killar. På Danmarksfärjan kom jag på - sprit är ju en superbra present! Jag köpte en liter Apfelkorn (sött starkvin med äppelsmak) och så sprang jag ner på systemet idag och köpte en flaska Absolut (väldigt smart av mig att inte ta det på färjan, utan istället betala det dubbla på systemet!) Jag hittade nämligen ett par Apfelkorn-drinkrecept med vodka. Sen köpte jag Ginger Ale och Tonic också, vilket även dessa stod i receptet. Det är ju så himla lätt att man köper en vas, frukt/chipsskål eller någon ljusstake som bara står och samlar damm och som man sedan bara gömmer i något skåp. Sprit kan man dock alltid använda....och inte står det och samlar speciellt mycket damm heller - fiffigt va?!

För ca en månad sedan hölls det tredje årliga World Stupidity Awards i Montreal i Kanada. Här är några av vinnarna;

Stupidest statement of the year

- "They never stop thinking of new ways to harm our country and our people, and neither do we". En klassisk felsyftning av dubbelve.

Media outlet which have best furthered ignorance

- Fox News, dock i stark konkurrens med CBS News och CNN.

Danmarksresa

Wow - vi tog oss ut igårkväll i alla fall, trots att det regnade (spöregnade, faktiskt) och jag spelade som en Gud.....INTE!

Nä, usch vad dåligt det gick. På första hålet slog jag dj-ligt bra, men på de andra åtta gick det desto sämre. Men jag vet inte vilken score jag fick eftersom jag slutade räkna efter andra hålet. Jag låtsas att jag gick på 5 slag över par - Heja mig!!

 

Ikväll åker jag och hälsar på min kompis Annika i Danmark. Guuuud - vad skönt att ligga och såsa vid strandkanten, vandra omkring på gatorna i den pittoreska byn Blokkhus och sitta med Annika på hennes veranda sena kvällar med ett glas vitt vin i handen. I Danmark får man röka på krogen - busigt va?! Jag tänker i alla fall passa på....hmmm - man kanske borde sitta inne även om det är fint väder, bara för att prova inomhus-rökning igen ;-)

Min minsta lillebror - Ludde - kommer och möter mig i Gbg för en snabb-öl innan färjan går. Medan jag är i Göteborg ska jag också försöka hinna spana lite efter en ny snygg skötväska. Hoppas, hoppas, hoppas att jag hittar någon där. Shit - tåget går om ca 3 timmar och jag kanske borde börja fundera på att packa ihop en väska....och så måste jag ladda mobilen (den gamla fula stenåldersmobilen), tajma videon (CSI har ju börjat med nya avsnitt på måndagar) och om det är varmt måste man ju ha släta ben med brun-utan-sol på. Ojdå - jag kanske inte har tid att sitta och skriva längre. I´ll be back - om ca en vecka! Jag ska ta med mig kameran så jag kan publicera trevliga bilder på det danska kulturlivet..........eller snarare fler bilder på suddiga ansikten ;-)

Ni kan ju gå på toa så länge!

 


Golfproblem

Nä, nu får vi skärpa till oss och ta oss ut på banan lite innan det blir höst. Jakob och jag gick en golfkurs förra hösten, men hann bara precis göra teoriprovet och uppspelet innan alla banor stängdes för vintern. Innan man får grönt kort måste man också gå 8 stycken 9-hålsrundor med någon som har grönt kort, varav två av dessa ska vara med en som har gått fadderutbildning. I alla andra sporter får man testa av genom att börja spela på en gång, medan man i golfen först måste gå en kurs (som kostar ca 2000Kr) och göra ett teoriprov bestående av alla obskyra tävlingsregler innan man över huvud taget får ta ett steg på banan(!!!!)

Sådana var inte reglerna när min kompis Fredrik tog grönt kort - då räckte det med att hitta ut till golfbanan så fick man medlemskap, typ. Jag undrar om syftet med alla dessa regler är att snobba till sporten lite, genom att göra det lite svårare att börja. Golf sägs ju vara en "riktig folksport" nu för tiden, men jag undrar om de gamla golfarna inte fått nog. Jag tror att golfklubbarna blivit less på att pöbeln börjat golfa och nu vill göra det svårare att dra av sig blåstället efter sitt skift på Volvo och åka ut för att gå en runda.

...fast nu regnar det ju så förb. så det är ju inte ens kul att spela. Snobbigheterna och regnet till trots - jag tror nog jag måste vara undanflykternas okrönte drottning ;-)

Visst känns det jobbigt att hösten och vintern snart är här, men här är något att se fram till - filmen om Narnia har premiär 8/12 (i USA i alla fall) och den verkar vara sååååå bra!!!


Knäppa kameror

Lördagens kräftskiva var jätterolig....och god. Jag gjorde en egen kräftlag som de fick ligga i ett dygn, och det blev såååå gott. Det var dock tur att jag gjorde en räkpaj också, för - allvarlig talat - vem f-n blir mätt på kräftor och sprit. Här syns pajen, snapsarna och inslag av det lilla kräftsetet jag köpte (hakklappar, hattar, bordstabletter, girlander och lyktor);

KräftbordKräftset

...och Åsas tårta blev supergod och var så snygg att den kunde ha platsat på bilden på ett kakmixpaket:

Tårta

Jag har alltid tyckt att mina semesterkort är så himla tråkiga. Jag har ofta jättetrevligt på mina semestrar, men jag måste lära mig att inte försöka bevara roliga stunder på kort. När vi har som roligast, under en grillkväll i parken, en jättebra pubrunda på uteserveringar en varm sommarkväll eller under en mysig dag på stranden, tar jag gärna fram kameran för att - på något sätt - kunna spara stunden. Resultatet blir dock motsatt - istället för ett mysigt minne av en rolig dag/kväll, har jag ett suddigt foto av någon som blundar. Om jag ibland känner mig snygg och rolig under en fest, så motbevisas jag snabbt när jag dagen efter får se på bilderna. Detta fenomen blir mer omedelbart, och alltså ännu tydligare när man köper en videokamera. Så fort man tar fram kameran och knäpper igång den så blir alla dödstysta och människor som alldeles nyss skrattade och berättade roliga anekdoter blir totalt stumma. Fester som når sin rolighetshöjd, stannar av och dör inom loppet av några sekunders filmande. Kompisar som är glada och roliga i normala fall, blir helt plöstsligt supertrista. En skojig fest blir till ett tråkigt sammanträde (fast utan OH-bilder). Istället för att ha ett roligt minne av en bra fest, så dödar jag effektivt all feststämning. Jag trodde på något sätt att festen skulle bli roligare med en videokamera, och jag kan inte för mitt liv förstå varför - jag hatar ju själv att vara med på film, eller ens på foto. Varför kan jag inte bara nöja mig med att spara bilder och upplevelser i huvudet?

Sen finns det ju egentligen ingenting att ta kort på under fester. Man kan ju knappast fånga en god drink eller en rolig konversation. Allt man kan ta kort på är ett suddigt ansikte som blundar, eller - som i detta fall - en suddig Irish Coffe från i lördags (som var väldigt god, även om det inte syns på bilden);

Suddig Irish

 


Kräftor och reklam

Dj-lar - Imorgon ska vi ha kräftfest och jag har inte hunnit handla någon mat!!! Min kompis Åsa har ett recept på Kräftlag, där kräftorna ska ligga och dra i ungefär....1 dygn!! Kräftorna tar ju i sig också en massa timmar att tina och vi måste ju ha något annat att äta än bara kräftor. Kräftor och sprit låter som en trist meny....jag gör räkpajen vi gjorde förra året...fast en ny, alltså....och Åsa får göra tårta, för det är hon bra på. Jag är jätteduktig på efterrätter, så länge jag har en pulverpåse som ska röras ut i vatten eller i ägg eller smör. Jag gillar dock inte bilderna på paketens framsida, för så ser mina kakor aldrig ut. Det känns lite som en skönhetstävling för efterrätter och kakorna på bilderna är förra årets segrare. Mina kommer aldrig att hamna i närheten av prispallen....det är nog bäst att Åsa gör tårtan. Jag vet - jag kan ta ett kort på den och publicera den här på måndag!

Jag har varit medveten om lördagens kräftfest hela veckan faktiskt men allt jag kommit mig för att köpa är ett kräftfest-paket (jag är mycket för färdiga lösningar). I denna påse fanns kräfthattar, hakklappar (som man ändå aldrig har på sig) en kräftlykta och girlanger (stavas det så?...jag tror att det borde vara ett "d" där någonstans....) Men det är klart, det borde nog vara lite mat på bordet också - hög tid att shoppa, altså.

 

Länktips: Jag hittade en sida med en hög roliga tv-reklamfilmer på. Här är en jättekul ölreklam med fler än några statister - klicka på Big ad. Och så här vill jag att det skulle vara när jag cyklar till jobbet, det skulle liksom kännas mer peppande en trist måndag morgon (klicka på Famous).

Annars händer det inte mycket i "gamm-Umä" (i alla fall inte hemma hos mig). Så fort jag bestämmer mig för att gå ut på en promenad börjar det hällregna och så har det varit hela sista veckan. Allt man kan göra är att städa, tvätta och kolla på tv....och Ella har en ruggigt dålig tajming. Hon är som mest trött och irriterad under Days of our lives (kl 09.45-10.40) och somnar inte förrän strax före 11.00 (alltså, precis när det har slutat). Nåja - jag har ju nästan 10 osedda Murphy Brown-avsnitt kvar (!!!!!!)


Bra ursäkt

Här är en utmärkt ursäkt om man kommer för sent till jobbet - för vem kan inte känna igen denna känsla?

 

Car problems


Underkläder och filmer

Susannah och Trinny hade rätt - underkläder är det viktigaste inslaget i alla garderober!!!! Jag har - som sagt - fått en annan form efter graviditeten och behöver köpa nya underkläder. Jag gick därför igår till Ingrid´s (underklädesaffär) för att få proffs-hjälp med storlek och modell på underkläder. Där hittade jag inte bara en BH som passade (och såg snygg ut under kläderna), utan även en....gördel(!!!) Fast jag föredrar "midjeformare" (som det faktiskt står på kvittot) och magen försvinner faktiskt! Ja, ja - den kommer ju tillbaka så fort jag tar av mig den, men det ser ruggigt snyggt ut under kläder och man kan t om ha jerseyklänningar utan att det "bucklar" för mycket - helt nya shoppingmöjligheter har alltså öppnat sig! Fortfarande gapar garderoben tom efter en "överarnsformare", för det skulle vara kul med någon slags anordning som gjorde att man kunde ha linnen med smala band utan att det bullar ut överallt....ja, den skulle ju i så fall måsta vara osynlig annars syns den ju under linnet, men en sådan uppfinner de väl snart.....

Jag väntar nämligen hellre på den uppfinningen än att jag börjar ränna på gym ;-)

 

Nu är det länkdags igen. Tidigare i somras länkade jag till A book a minute, ett ställe som sammanfattar klassiska mästerverk till några rader. Precis lagom för att man ska orka läsa dem. Här är samma idé applicerad på film - Movie-a-minute.

Väldigt bra sammanfattningar av 80- och 90-talsfilmer. Läs de förkortade versionerna av The Matrix, Pretty Woman, The Lost World - Jurassic Park och När Harry Mötte Sally. Jag gillar särskilt sammanfattningen av The Matrix, för jag kan inte heller fatta att Keaneau Reeves fortsätter att få roller. Här kan man också spara ca 8 timmar genom att skippa de fem Rockyfilmerna och istället läsa den 2-radiga sammanfattningen. Den tiden kan man istället använda till något produktivt, som att ligga och såsa i soffan framför repriser av CSI eller Murphy Brown-cd´n - praktiskt va?!


Anti-shopping

Jag har kommit på en jättebra idé - istället för att bläddra runt på nätet efter supersnygga kläder man inte kan ha eller inte har råd med, kan man kolla på skitdyra och skitfula grejer man absolut inte vill ha och som man inte heller har råd med(!!!)

Den här väskan vill jag t ex absolut inte ha Det finns tydligen ett märke väskor som heter Cuffz och som, mycket riktigt, har handbojor som inslag på alla sina väskor - läskigt va?! Observera priset - $638, vilket säkert innebär 8-9000 SEK med frakt och allt!

Den här glittriga boleron för $132 var inte heller så himla snygg, precis.

Och den här lilla jackan i glitter-rosa med volanger tror jag nog också att jag hoppar över - trots att den reades för endast $220(!)

Och hur rik jag än blir tänker jag aaaaaldrig köpa den här dammvippe-liknande kjolen (för endast $396).

Hmmm...det var faktiskt kul med lite anti-shopping, fast det är klart - det går ju inte att komma ifrån att det finns en hel del vill-ha-grejer också. För vem skulle inte vilja kunna gå omkring med (och se snygg ut i) denna läckra blus:

 VSblus1

Och nog skulle jag kunna tänka mig att gå omkring och se så här rå-snygg ut på jobbet:

VSjobb

...eller kanske sitta och låtsas-anteckna på personalmötena iklädd denna lilla ensemble:

VSjobb2

 

...och här är en klänning som blir jätteläcker med en snygg figursydd kavaj (jag lider av akut överarms-skräck, så jag föredrar långärmat)

Till denna klänning måste man ju - naturligtvis - ha ett par snygga stövlar

..eller om man vågar prova något färgglatt kanske dessa skulle vara roliga.

 

Nä, men gud vad löjligt dåligt det gick med mitt anti-shoppingförsök - det blev ju fler snygga grejer än fula, ju! Ja, jag får väl erkänna - jag är skitdålig på anti-shopping ;-)


I väntans tider

Fortfarande har jag kvar min gamla skruttiga, mögliga, skitlöjliga mobiltelefon - jag har lusläst alla reklamblad från de stora teknikkedjorna samt besökt båda Expert och Telia-butikerna, men ingenstans har de någon snygg mobil. Ericssons z520i hade ingen av dem ens hört talas om.....och Rowellskatalogen har ännu inte kommit....*suck*

Istället har jag fått en Halénskatalog (leopardmönstrat är tydligen himla hett i år, såväl i blusar som i underkläder!!) samt en speciell Elloskatalog för storlekar över 40(!!!) Nu har alltså även katalogfolket upptäckt att jag vuxit 2 storlekar det senaste året - tack, Ellos, för att ni påminde mig(!)

...och kläderna i deras plus-katalog är ju verkligen superläckra, för vad sägs om ett par stretchjeans med hög midja och avsmalnande ben (vilket enligt BBC´s Stilpoliserna inte passar någon som är över strlk 32):

plusjeans

...eller den här raffiga jeansskjortan i bajsbrunt - titta vilken fantastiskt avsmalnande effekt den har, eller ska jag säga "Tilltjocknande effekt"

ellosplus

...eller varför inte ge upp det där med kläder helt?! Varför ska vi över strlk 40 få ha snygga kläder på oss? Varför kan vi inte bara täcka våra oformligt fula kroppar med en "Tv-pläd" - de finns i flera moderiktiga färger:

Tv-pläd

 

Tja, i brist på shoppingmöjligheter till mig själv, får jag väl köpa något åt Ella - här är strykjärnstryck som jag beställt idag.

..och så funderar jag på en ny skötväska (det är lite för många chokladglassfläckar på vår nuvarande). Den här gillade jag, eller varför inte denna ?!!! 

..eller - WOW! - Jag undrar hur mycket det kostar att beställa från USA - hur snygg var den här?!!!Fast det är klart - $79,95(!!!) Jag undrar hur mycket det blir med frakt och allt - säkert över 1000 SEK!

Efter ytterligare lite letande hittade jag denna som kostade $120, vilket säkert blir 1 500 SEK med alla fraktkostnader....hmmmm....det kanske inte var så dyrt med $79,90 ändå...

Vid närmare eftertanke tror jag nog att jag väntar på Rowellskatalogen en dag till.


Liftarens guide, impulsive buy och sommarstugor

Jag såg en kopia av "Liftarens guide till galaxen" igår och blev lite snopen när den slutade fast det var minst två tredjedelar kvar av historien....fast det är klart, det är ju en väldigt svår historia att berätta visuellt, och även fast den inte var en tiondel så bra som boken (hur kliché-aktigt det än låter) var den ändå helt Ok.

Idag fortsatte min desperata jakt på ny mobil. Jag hade bestämt mig för att köpa antingen en Sony Ericsson z520i eller en Nokia 3220, och - natuuuuurligtvis - fanns ingen av dessa att få tag i på stan(!!!) Imorgon kommer jag inte hinna åka ut till de stora kedjorna och leta (El-giganten och Onoff) så jag hoppas att de har öppet på söndag....för det kan väl inte vara meningen att jag ska måsta gå omkring med min gamm-mobil längre än så :-)

Nä, usch vad mycket lidande jag har i mitt liv - är det inte lilla Ellas ständiga natt-matnings-sessioner (numera 3 ggr/natt!!!!) så är det den onda tanden eller den fula mobilen.....*suck*..ja, vilken tapper människa jag är egentligen - jag är lite som de tappra små barnen i "Barnen från Frostmofjället".

 

Marvin - killen bakom The Impulsive Buy - testar ju som bekant nya produkter/företeelser varje dag och Åsa tipsade i veckan om en ny Brun-utan-sol-rescension för "Jergens Natural Glow Daily Moisturizer" . Han är sååå bra att jag kände mig tvungen att länka till hans blogg ännu en gång. Jag blev också sugen på den där krämen, och jag tyckte - liksom han - att hans vänstra ben (det han använde krämen på) kändes som något man ville ta hem till föräldrarna, medan det högra (som inte smorts in med krämen) kändes som något man ville låsa in i källaren.

 

...och sommarstugejakten har vi slutat med. Dels blev det så förb dyrt (över 3000kr/mån varje månad året runt!!!) och dels blev det för jobbigt att köra runt och kolla. Stugorna var alltid såååå mycket snyggare på bilden på internet än i verkligheten.....sen kan man ju faktiskt hyra jättebra stugor för totalt överkomliga priser.....eller - vilket jag föredrar - bo på hotell. Hotell är ju jättebilligt på sommaren. Man kan ju t ex (som vi gjorde i år) åka till Åre och bo på deras Holiday Club för jättebra priser....så slipper man ju mygg också. Man behöver ju faktiskt inte gå ut alls, för där hade de upplevelsebad, bastuavdelning, spa, minigolf (inomhus) samt bowling (också det inomhus)!

Eller så kan man ju, om man vill slippa jobbiga sommarstugegrannar, köpa ett något större sommarställe - varför inte en egen ö?!

 


På min tid...

Ajaj - jag har fortfarande ont i munnen, fast det var tre dagar sedan jag drog ut tanden....och inte har jag köpt någon ny mobil att trösta mig med än. Om jag bara hade haft en ny mobil hade jag varit mycket lyckligare - smärtan hade varit betydligt mindre och jag hade fått betydligt fler samtal från mina kompisar. Anledningen till att de inte ringer mig varje dag nu är ju knappast att jag själv är så dålig på att ringa...nej, det beror såklart på att jag har en gammal och skruttig telefon(!!)

...och skitväder är det också....vilket i och för sig öppnar för en massa videotittande! Jag har ju mina underbara Murphy Brown-skivor kvar (jag har ännu bara sett två skivor av sex!!!)...och jag undrar om jag inte har Life of Brian på video - oj, nu blev jag jättesugen på Monty Python.

Monty Python är fortfarande några av mina absoluta favoritkomiker och sketcherna och filmerna känns lika fräscha idag som när jag först såg dem - här är ett videoklipp från minneshögtiden vid Graham Chapmans begravning.

 

John Cleese skrev också en osjälvständighetsförklaring till USA efter Bush valdes (eller "valdes" och "valdes" förresten...) till president första gången, som är lika aktuell nu:

Och har man ingen video, så kan man läsa manuset till min absoluta favoritsketch - den där om de rika gubbarna i tropikhjälm som tävlar om vem som hade den fattigaste barndomen.

 

The Washington Post hade för några år sedan en tävling där man skulle berätta för den yngre generationen hur mycket hemskare allt var förr i tiden. Bidragen skulle alltså börja med "In my day....", alltså helt i stil med Monty Python-sketchen. Här är några av bidragen;

In my day, we didn't have hand-held calculators. We had to do addition on our fingers. To subtract, we had to have some fingers amputated.

In my day, we didn't get that disembodied, slightly ticked-off voice saying 'Doors closing.' We got on the train, the doors closed, and if your hand was sticking out, it scraped along the tunnel all the way to the next station and it was a bloody stump at the end. But the base fare was only a dollar.

In my day, we didn't have water. We had to smash together our own hydrogen and oxygen atoms.

In my day, we didn't have virtual reality. If a one-eyed razorback barbarian warrior was chasing you with an ax, you just had to hope you could outrun him.

Back in my day, they hadn't invented electricity. We had to watch television by candlelight.

In my day, we didn't have Strom Thurmond. Oh, wait. Yes we did.

..och det vinnande bidraget:

 

In my day, we didn't have rocks. We had to go down to the creek and wash our clothes by beating them with our heads.


Mobiltips och golf

Mobiljakten fortsätter. Harriet tipsade om en Sony Ericsson som jag blev ruggigt sugen på. Man kan byta skal, använda ljuseffekter när det ringer (olika ljuseffekter till olika uppringare om man vill) samt ta en bild på en av sina kompisar och sätta in den i telefonboken, så när hon/han ringer så kommer bilden upp i displayen....nästan lite som Hedvigs bildtelefon i "Från A till Ö"(!!!)

Alltså - alla de absolut nödvändigaste funktionerna ;-)

Jag har just fått reda på att bindningstiden på mitt gamla abonemang (stavas det så?) upphörde redan....20 maj 2004!!!!!!

Jag har allstå sprungit omkring med en stenålderstelefon helt i onödan i över ett år (jag har nämligen som princip att skaffa en ny telefon så fort den gamla bindningstiden är slut...en dyr och lite onödig princip kanske, men kul)!!

Jag ska alltså genast undersöka Z520i i någon butik och se vad det finns för spännande abonemangs-dealer.

 

 

Idag var vi ute och gick första fadderronden inför det gröna kortet. Det var en nio-hålsbana och det var faktiskt himla kul....även fast jag kanske inte satte något banrekord precis. Ungefär så här såg jag ut när jag slog:

Michelle Wie

 

Och så här glad blev jag på prisutdelningen (turligt nog hann jag byta kläder innan):

 

Wiepris

 

En del som känner mig kanske tycker det är märkligt att jag blivit jättesnygg, blivit 15 år yngre, gått ner 20 kg, fått långt svart hår och lagt mig till med ett asiatiskt utseende, man jag gillar att förnya mig ;-)


Fortsatt velande

Jag fortsätter velandet kring det eventuella inköpet av ny mobil. Jag hittar ingen som jag blir jättekär i (förutom kanske Nokias 3220...som dock saknar radio) och börjar fundera på andra märken än Nokia, hur läskigt det än kan kännas. Den här var rätt snygg, men har en enoooorm nackdel - det går inte att byta skal(!!!) ...och jag vet att jag kommer att ledsna på utseendet lååååångt innan telefonen går sönder.....*suck*

SiemensmobilSiemens framsida

Ja, ack vilka allvarliga problem jag har. Aldrig har väl någon annan haft så svåra beslut att fatta med sådana långtgående konsekvenser (12 månaders bindningstid)....möjligen med undantag av Meryl Streeps rollfigur i Sophies val :-)

 

 


Visdomstand

Aj, aj, aj, aj - jag drog ut en visdomstand igår och jag har sååå ont i munnen just nu. Jakobs roll i dylika sammanhang (när mitt lidande är så stort och det bara är sååå synd om mig) borde ju vara att klappa mig på huvudet, ge mig en kram och upprepa mantrat "Stackars Agneta". Men p g a det faktum att han är tandläkare och att det var han som drog ut tanden tycker han bara att jag är överkänslig och lite fjompig. "Den satt väldigt löst, gick lätt att dra ut och det borde inte kännas något efteråt" säger han...*suck* Det onda gör så mycket mer ont om man inte får tillräckligt med empati och medömkan, och jag är inte alls nöjd med den dos jag har fått ;-)

Jag behöver trösta mig med något. Min trista gamla mobil börjar kännas himla ful (den är 2 år gammal) och jag börjar bli så sugen på en ny. Den här var jättehäftig, men jag tror den är för avancerad för mig - jag klarar inte så många funktioner. Jag kommer nog bara känna mig otillräcklig. Denna verkade enklare, och jag tyckte den var himla snygg, eftersom man kan kombinera färgen på skalen lite som man vill....och det var ju inte precis ett minus att det utlovades en "massa kompisar" i annonsen. Jag ska börja lusläsa reklambladen från Elgiganten och Onoff för att kolla om det finns några bra erbjudanden......eller ska man kanske bli så modern att man vågar beställa på internet.....


RSS 2.0