Nostalgi-tajm



Aaaaaah - det var tider det!
ABC´s Look of Love - väldigt bra sång med en väldigt förvirrande video.
På 80-talet var man så fascinerad av videokonsten att man försökte trycka in så mycket som möjligt i en musikvideo...utan att det behöver ha någon som helst koppling till texten - det blev lite roligare då...

Schlagerboys och Nanne - del 2

Jag tror inte riktigt att Nanne fattade vilka schlagerbojsarna var - de här två schlagerikonerna från Birmingham hade ju tagit sig ända till Sverige för att prata med henne och se på en Nanne-show (framförd på ett språk de inte förstår) samt överlämna ett pris. De är ju så fanatiska att hon nog trodde att de drev med henne....
Nåväl - här är mötet med Nanne.

image383

Schlagerboys möter Nanne - del 1

Det börjar närma sig - bara en och en halv vecka till delfinal 1 i Göteborg.
Som uppladdning visar jag här en liten saga om melodifestivals-fansen från Birmingham som stack till Sverige i december för att gå på Nanne-showen.
Här är deras berättelse - en liten följetong i tre delar om mötet med Nanne.
image382


Diggiloo



Jag glömde berätta - i lördags var jag ute och klubbade(!) på schlagerklubben(!!) och Herreys var där - alla tre(!!!) och de dansade den riktiga Diggiloo-dansen(!!!!)
Fantastico!!!
Här är en gammal video för de som vill öva in den ;-)

Konstiga jobb



Bi-odlare måste väl vara ett av de underligaste karriärvalen man kan göra. Jag undrar hur samtalet med Studie-  och Yrksevägledaren ser ut;
Jaså du vill inte jobba med människor, inte sitta på kontor, inte behöva resa men du gillar surrande läten och ilskna insekter - ja, då är biodling din optimala sysselsättning!


Ledtråd

Okejrå - här är en liten ledtråd;
Världskrig
Nu säger jag inget mer...

Skamlös bildgåtestöld

Jag har - helt utan skam i kroppen - snott en bildgåta från en annan blogg (som jag inte kan lämna ut namnet på än, pga fuskrisk.)
Kan du gissa vad detta ska föreställa;

image380

Kommentars-avund

Ibland läser jag kommentarer som jag sååå himla gärna skulle ha vilja sagt själv. Idag var det en kommentar om oron på börsen på Finans- och Ekonomisajten E24. I artikeln stod;


Usa drar ned världen. Hårdast drabbades den tyska börsen igår, som länge varit en av de allra starkaste, inte bara i Europa utan även globalt. Rekylen blev desto kraftigare - minus 6,5% inom loppet av 4 timmar. Över 600 miljarder kronor utraderade......Politiker runt om i Europa försöker nu lugna allmänheten. "Den reala ekonomin och de tillverkande företagen har inga problem" försäkrade igår Tysklands ekonomiminister Michael Glos.


Under artikeln hade en kille kommenterat detta;


Så den reala ekonomin går bra?

Utmärkt!

Skulle vi inte kunna göra så att de som tillhör fantasi-ekonomin inta bara tar ut fantasilöner, utan också får betalt i fantasi-pengar?

image379


Akropolis Basket



Jonas Indhe gör så underbart osympatiska roller - här som baskettränare för en tredjeklassare.

Barcelonakompensation

Jag fick en liten idé - jag kanske borde fixa barnvakt och boka in mig och J på en spa eller nöjesweekend någon gång i vår, så kan jag överraska honom med det innan jag släpper Barcelona-bomben.
Måste genast googla Spaweekend....

Åldersförvirrad

Jag vet inte om det är förnekelse, förvirring eller demens men jag har väldigt svårt att greppa min ålder. Jag kan ibland komma på mig själv med att vara lite rädd för att "vuxna" ska bli arga på mig och säga att jag gör fel, men inser snart att jag ju är en "vuxen".
Jag tycker fortfarande att det känns lite konstigt att ha bostadsrätt, man, barn, tjänsteleg och ett eget tjänsterum med mitt namn på en skylt bredvid dörren. Jag blir stundtals förvånad att jag tjänar över 25 000 och att folk frågar mig svåra saker - som jag sedan också kan svara på!
Och när jag förra veckan träffade en gammal klasskompis från 7:an (hon gick bara ett år på min skola) och hon berättade att hon hade en 18-årig son tänkte jag genast att hon måste ha fått barn i tidiga tonåren, och vad jobbigt det måste ha varit att vara mamma när man inte ens hunnit gå ut högstadiet(!!)
Det visade sig att hon hade fyllt 22 när hon fick barn, men hur en jämnårig tjej kan vara sååå mycket äldre än jag det kan jag bara inte greppa......

Nedräkningen har påbörjats...

...och snart börjar årets musik/kläder/dans/kändistävlingskalas - Melodifestivalen 2008!
Lördagen den nionde februari är Göteborg först ut , dock med det svagaste startfältet - E-type/Poodles, Michael Michaloff och Christer Sjögren är väl de starkaste korten där.
Lite småtrist öppning känns det som, men långt ifrån så trist att jag inte tänker bänka mig i god tid framför tv:n för att på ett tidigt stadium förbereda elaka kommentarer om klädval, koreografi och låt-sammansättning ;-)

Om jag nu bara hade haft en oficiell melodifestivaltröja....*suck*

image378
Nä, nu måste jag ut och köpa middagsingredienser till ikväll - grönpepparkyckling blir det.
Det jobbigaste med Viktväkteriet är ju att jag måste laga all min mat själv, för att ha koll på kaloriintaget.....

Lunchbesvär

Hur f-n bär man sig åt när man ska äta lunch?! Jag ska till Sthlm på tjänsteresa imorgon och vill då äta lunch, men eftersom det finns mkt få lunchställen som anger viktväktar-points på sin meny så känner jag mig väldigt osäker på vad jag "får" äta egentligen...särskilt när jag håller på att spara kalori- och fettintag till lördag, då jag ska äta och dricka vin med mina kompisar. Kan viktväktare alls åka på tjänsteresa? Kan de någonsin gå ut och käka på restaurant utan att bära med sig en matvåg och en uppslagsbok som anger exakt hur många "points" olika livsmedel i olika mängd innehåller?
*suck*
Nä, jag ska bita ihop och försöka visualisera mig själv i Barcelona i april, bärandes figurnära vårkläder utan att behöva hålla in magen....åhhh - vad snygg jag kommer att vara ;-)
Här ska vi bo förresten;
image375image376image377
  

Omorganisationsproblem

När jag bollade mitt problem med några kollegor på fikat nyss förslog de att jag skulle berätta för J om hur omorganisationen tagit hårt på mig och att jag behöver en liten semester från alla stress och osäkerhet.  En underbar strategi tycker jag, även om jag själv inte visste att jag var himla besvärad av organisationsförändringen....fast det är jag nog kanske....jo, en resa till Barcelona är ju egentligen helt nödvändigt för mig om jag ska kunna orka fortsätta i denna omorganiserings-misär....
Skönt  att veta att omorganisationer ibland kan komma till nytta ;-)

Pinsamma uppskjutningar

Mina mörkaste stunder är när jag skjutit upp att berätta kontroversiella saker ända tills de nästan redan inträffat. Två av mina bästa vänner förslog i december en tjejresa till Barcelona i vår och - naturligtvis - höll jag med om att det var en super-idé men tillade att jag först måste kolla om det är Ok med J. Han visade sig vara lite negativ och klagade på att det säkert skulle bli dyrt och att vi två nästan aldrig åker iväg och gör saker tillsammans, så varför ska jag sticka iväg hela tiden. Omtänksam och perceptiv som jag är har jag inte tagit upp frågan igen.
Däremot har vi bokat och betalat biljetterna samt (idag) skickat en bokningsförfrågan på ett jättemysigt och centralt pensionat (!!)
Jag inser att jag någon gång borde berätta det för honom men kan inte riktigt hitta rätt tillfälle.....
image372image373image374
Jag kanske kan Sms:a från flygplatsen ;-)


Man ska aldrig försöka....

Enligt gammal januaritradition har jag återigen gått med i Viktväktarna....eller "gått med" - jag har varit på ett möte och fått lite recept. Det borde väl ändå räcka för att jag ska bli jättesund och smal...eller?
...och inte nog med - jag har faktiskt redan lagat 4 av recepten. Laxrätten var jättegod liksom Grönpepparkycklingen men Tonfisklådan fick jag slänga efter bara två tuggor *uuuärh*
I söndags gjorde jag också en stor sats Broccolisoppa som faktiskt var himla smarrig. Efter att jag ätit min portion gick jag ut i köket för att hälla upp de resterande 1,5 litrarna i små smarta förpackningar som jag skulle ha i kylen och frysen och ta med som lunch (jag har aldrig någonsin tagit med lunch till jobbet!!!).
Det kändes inte bara lite tråkigt att upptäcka att mixern då var tom(!!) 

- Var är soppan? frågade jag J med fasa i rösten.
- Vilken soppa? svarade han oskyldigt
- Den som jag hade i mixern, såklart!
- Det var bara diskvatten i mixern så jag hällde ut det
, svarar han då.

Varma soppor blir lite skummiga när man mixar dem och den gröna skummande vätskan som fanns i mixern hade - grovt orättvist - tagits för diskvatten.
Man ska f-n aldrig försöka.......*suck*
image371

Måndagstrist och partyplanning

Jag känner mig såååå måndagsuttråkad.
Efter att ha svarat på de nödvändigaste mailen i in-boxen, avverkat det obligatoriska tråk-måndagsmötet samt färdigställt ett tabell- och diagramark i excel för vidarebefodran till cheferna i länet, så infinner sig tråk-vacumet i huvudet. Jag är rädd för att jag snart kommer att drabbas av andningsuppehåll pga uttråkning ;-)

Nä, jag kanske borde planera för min 40-årsfest istället - jag har visserligen redan fyllt för flera veckor sedan men jag har inte haft någon fest, och den är väl närmast obligatorisk.
Vardagsrummet hemma är lite väl trångt, men vi har ju en festlokal 50 m bort. Det trista är att det inte finns ngn soffa, tv eller ens stereo så det måste ju fixas.
image366image367image368image369image370
Jag vill ha - ett myshörn (jag får bygga det med vår gästrums-madrass och en hög kuddar), singstar (då måste jag bära upp tv:n och PS2-konsolen), stereo (där jag kan vara envåldshärskare vad gäller musikvalet...*hehe*) samt naturligtvis ett drinkbord och en liten buffé....och så borde man ju ha lite lekar också - en musikfrågesport är ju alltid kulig...och ett bord där de som vill kan spela brädspel...hmmmm - man kanske skulle ha olika stationer med uppgifter (singstar, brädspel, musikfrågesport osv) och så får man samla poäng....

Jag befarar dock att många av lördagarna i februari/mars kommer att redan vara upptagna av melodifestivalen....om jag inte kan paxa dem, vill säga ;-)

Luke & Lorelai - kapitel 5



Lorelai har bjudit in hela Stars Hollows till invigningen av "Dragonfly Inn". Hon blir dock mer än lite hispig när Luke kommer. Tyvärr dyker ex-pojkvännen upp i sämsta tänkbara läge....
Bästa avsnittet någonsin!

Luke & Lorelai - kapitel 4



Luke´s systers bröllop - det börjar närma sig......

Luke & Lorelai - kapitel 3



Nu har Lorelai gjort slut med sin kille (Jason) och Lukes syster ska gifta sig. Kapitlets slutscen är en klassiker...

Luke & Lorelai - kapitel 2 (som egentligen är kapitel 17)


Stängt pga sjukdom

Tappert har jag kämpat mig igenom en tre veckor lång förkylning, men när jag i måndags t om började gå vingligt av utmattning så gav jag upp och stannade i sängen under tisdag och onsdag. Nu är jag dock tillbaka och vill presentera er för mina nya bästa kompisar;

image363image364image365

Reklamvarning

Jag upptäckte just att jag råkat få in reklam på bloggen, vilket är min "bestraffning" för att jag inte betalat den lilla bloggavgiften - jag ber om överseende....

Luke & Lorelai - kapitel 1



Jag har hittat dvd-boxen med alla säsonger av Gilmore Girls men den kostar tyvärr $190 plus fraktavgifter så det blir väl i alla fall 1500kr - aaaalldeles för dyrt, inte minst nu i januaris ekonomiska misär.
Då känns det skönt att en ansvarsfull människa har klippt ihop alla scener med Luke & Lorelai under de första fem säsongerna (säsong 6 och 7 saknas dock tyvärr). Han/hon har lagt ut dessa i 20 st 10-minutersavsnitt på youtube och som en service till bloggläsarna (men mest till mig själv) kommer jag dagligen denna vecka publicera de 5 sista avsnitten i denna youtubeserie - här är avsnitt 1 (som egentligen heter avsnitt 16).

En liten resumé;
Luke har spontan-gift sig med Nicole och de har flyttat ihop (även fast han envisas med att bo kvar i sin lägenhet ovanför sin "Diner"). Lorelai har öppnat eget värdshus med sin kompis Sooki (som är kock) och Lorelais dotter Rory går på Yale och har flyttat hemifrån.


Finanstekniska kriser och snygga kläder

Jag hade förträngt vilken finansieringsteknisk katastrof januari egentligen är.
Trots upprepade erfarenheter av ekonomisk misär efter årsskiftet fortsätter detta tillstånd att överraska mig.
Det är nu 4:e januari, 3 veckor kvar till nästa lön och jag har drygt 600 kr kvar på kontot(!!)
image362

Lyckligtvis hann jag frekventera såväl Esprits som MQ´s super-rea innan min finansiella status gick upp för mig - ok, jag har kanske inga pengar men jag har en supersnygg kavaj + matchande byxor från MQ, en röd Esprit-kappa i tweed och 2 toppar (också dessa MQ) som jag kan gå omkring och stajla med.......så fort jag gått ner 5 kg vill säga, men det ska ju inte vara några problem eftersom jag ska börja på viktväktarna (igen) på lördag och bli lagom slimmad och atletisk innan våren....som så många gånger förr ;-)

Tv-nostalgi



Ååååh vad jag saknar Luke och Lorelai....
Ge mig ett nytt supergulligt kärlekspar på tv!! NU!!

Inför nya tv-säsongen




Det dröjer ännu ett tag innan vårsäsongen börjar på tv, men jag ser redan nu ett det riskerar att bli tunnt. Gilmore Girls kommer tyvärr inte tillbaka, Lost har jag nu helt bojkottat och Desperate Housewives har jag totalt missat i höst och vet inte om jag kan komma tillbaka. Jag väntar alltså mest på House, Medium och Heroes.
Till er som hunnit glömma bort Claire, Hiro, Peter Petrelli och Mohinder - se den informativa sammanfattningen ovan ;-)


Särskrivnings-skojs

Jag har väldigt svårt för nyårslöften men kommer ändå på mig själv med att i smyg avge nya varje år.
Årets löfte är på det uttjatade temat viktminskning och jag vet att jag kommer att känna mig våldsamt otillräcklig och värdelös när jag i mars med besvikelse ger upp även denna gång, fast till dess tänker jag låtsas att jag nu kommer att bli ett under av hälsomedvetenhet och träningsnarkomani ;-)
Något jag aldrig tänker lova är att sluta gnälla och sluta med språkpoliseriet - här är lite särskrivningsskojs;
image360

image361

*hehe*

Reserapport

Jaha - så var man 40.....och märkligt nog känns det inte så himla annorlunda än 39 eller 36 eller ens 32 - fast firandet var bättre!
Min omtänksamma make överraskade mig i lördags morse med flygbiljetter och musikalbiljetter till Cirkus i Sthlm. Vi gick på teatern med min bror och svägerska och fick sedan en supermysig nyårsafton hos min kära kompis J på Hornsgatan, komplett med fyrverkerier på stans vackraste utsiktsplats - Skinnarviksberget.
Jag har bildgooglat en liten reserapport;
image354image355image356image357image358image359

RSS 2.0