Dagens Citat x 3

Pga en jobbresa kommer här ett 3-pack Dagens Citat. Min favoritkrönikör Dave Barry har gjort en djupdykning i konsthistoria;


The Enormous Naked Women Phase
The reason this theme is so common in old paintings is that years ago

Europe was terrorized by packs of enormous naked women.  They would

stride into a town, munching on pears, and threaten to knock down the

cathedral if their portraits weren't painted immediately.  Eventually

they were driven off by a particularly harsh winter, but their

paintings are still popular today because they offer such a good value

in terms of square yards of painting per dollar.

                      -- Dave Barry


After the Mother and Child Phase came the Enormous Naked Women Eating

Fruit phase, which was followed by the Just Plain Fruit with No Women

of Any Kind Phase and the Famous Kings and Dukes Wearing Silly Outfits

Phase.  All of these phases were part of the Sharp and Clear School of

painting, which means that even though the subjects were boring, they

were at least recognizable.  The Sharp and Clear School ended with

Vincent Van Gogh, who invented the Fuzzy but Still Recognizable School

and cut off his ear.  This led to the No Longer Recognizable at All

School, and finally the Sharp and Clear Again but Mostly Just

Rectangles School, which is the school that is popular today, except

at shopping malls.

                      -- Dave Barry


 

Let's say you're looking at a painting of two large green rectangles.

If you say something like, "Those two large green rectangles are very

attractive," people will realize immediately that you do not

appreciate art.  What you want to say is: "Using the tension created

by the contrast in line, shape and tone, offset by the almost

deliberately simplistic linearity of hue, the artist subtly, yet

inevitably, leads the viewer to a greater awareness of the need for

more controls over the acquisition and use of our nation's mineral

resources, particularly zinc."  This particular sentence will work on

almost any brand of art except enormous naked women, who obviously

have nothing to do with zinc.

                      -- Dave Barry


image311image312image313

Fåsenu - vad kan jag mer hitta på för att skjuta upp min planerade efter-jobbet-träning.....


Ingen arbetsro

Vad är det här?!
När jag oskuldsfullt kommer in på mitt rum, sätter mig vid min skärm, går igenom några mail och gör mig redo att ta en snabbtitt på facebook - ja, då kommer tre olika kollegor in till mig med fem akut-uppgifter, som var och en tar minst 2 timmar!! Ok, jag hann minimera facebooksidan först...men ändå!!
Hur har de tänkt att jag ska hinna kasta får på mina kompisar (plus några jag egentligen inte känner)?!  Hur ska jag hinna dricka upp de sista ölen på Oktoberfest-applikationen?! Hur ska jag hinna söka roliga videosar på Youtube som jag sen kan "posta" på andras Superwall?!
Det här är nog en arbetsmiljöfråga - jag kanske borde prata med arbetsplatsombudet....eller det kanske inte vore någon bra idé, förresten ;-)

image310

Badgympa och frånvaro

På fikat imorse pratade mina kollegor om badgympa - tydligen har deras barn 1 gympapass i veckan på badhuset, och de beklagade sig över mögliga handdukar som ungarna hade lämnat i väskan och sånt. Jag fick helt plötsligt en gympa-flashback. Gympa var mitt absolut värsta ämne i skolan. Jag var inte överviktig, lätt andfådd eller mobbad på något särskilt sätt, men jag haaatade gympan och alla regler som man tvingades följa där. Särskilt jobbig (vid sidan av de där lektionerna när man tvingades dansa hambo och polka med de fula, svettiga killarna i C-klassen) var faktiskt bad-gympan....och allra värst var det när man inte kunde vara med alls. När man tvingades sitta brevid läraren och ha de där blå plastpåsarna på fötterna kändes det som om precis alla i hela badhuset visste - även fast läraren sa "Agneta har ont i magen så hon behöver inte vara med" visste man att de andra visste, att de viskade om det och skrattade åt det.
Mens var bara det absolut pinsammaste i världen, och det blev så uppenbart vid badgympan. Jag vet inte hur många omskrivningar det fanns - Kalle Anka, Lingonveckan, Monta eller som den coola tjejen som varit i USA sa "Aunt Flow is visiting". Fortfarande kändes det jättekonstigt att skriva det riktiga ordet där uppe.

Nä, nu ska jag på måndagsmöte där kollegan P skulle hålla ett pass, men eftersom han inte kunde vara med så måste jag ta det. Jag frågade inte ens varför han inte kunde vara med, men ser jag honom gå förbi i korridoren med blå plastpåsar på fötterna så vet jag ju orsaken ;-)

Dagens citat

The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist

on coming along and trying to put things in it.

        -- Terry Pratchett, Diggers
image309


Säkerhetskontroller och tidiga julklappstips

Vi reser hyfsat ofta i mitt jobb och det är fler än jag som börjar lessna på säkerhetskontrollerna. Vad händer med de hundratals ton grejer som konfiskeras i dessa kontroller, för det är ju faktiskt inte bara tomflaskor (som på bilden) som läggs i soptunnan. Det måste finnas 1000-tals hudkrämer, parfymer och dyrbara "vassa föremål" som konfiskeras. Jag tror inte de slängs utan snarare lottas ut bland flygplatspersonalen eller delas ut som priser enligt ett förutbestämt system. Alla som hittar en nagelsax kan t ex tjäna ihop 2 hudkrämsflaskor el dylikt.
Ok - det kan ju inte vara så superspännande att jobba med flygplatssäkerhet på detta sätt, för hur ofta hittar de verkligen något riktigt farligt? Jag tror att jag - efter ett tag - skulle fantisera om att hitta något riktigt hotfullt alternativt få ett litet förtäckt hot från någon, för då skulle man nog kunna vinna ett riktigt stort pris - 20 hudkrämer, 5 dyrbara "vassa föremål" samt 5 liter alkohol.
image308

Vi börjar dock bli så himla vana vid dessa säkerhetskontroller att vi inte ens höjer på ögonbrynen när främlingar vill leta igenom ens väskor. Nu när det snart blir jul kan det vara svårt att ha råd att köpa snygga julklappar till alla - varför inte snickra ihop en egen säkerhetskontroll och placera ut den framför något varuhus. Då kan man lätt konfiskera "farliga saker" från kunderna som man sedan kan ge bort i julklapp, och är det någon som fyller jämt i mellandagarna - *agneta harklar sig menande* - kan man ju ställa sin säkerhetskontroll utanför någon teater eller opera och konfiskera dyra smycken från besökarna som kan användas för att sticka (broscher) eller strypa (halsband) dirigenten eller cellisten - fiffigt va?!
...och det kan väl knappast vara så himla olagligt - man är ju bara säkerhetsmedveten!

Dagens perspektiv

Jag blir minst en gång i veckan skitless på gamla trista Umeå som ligger så isolerat 70 mil norr om Stockholm.
Då kan det vara nyttigt med lite perspektiv.
Kring den lilla byn Vankarem med ca 150 innevånare rör sig nu 200 hungriga isbjörnar , som pga klimatkatastrofen inte kan jaga på isen och som dagligen måste skrämmas iväg med hjälp av Svenska världsnaturfonden för att de inte ska äta upp fler bybor.
Umeå känns helt plötsligt väldigt mysigt, ombonat, centralt och metropolskt och fri från klimateffekter (hittills)
image307

Dagens citat

Reporter (to Mahatma Gandhi):
Mr Gandhi, what do you think of Western Civilization?

Gandhi:
I think it would be a good idea.

image306


Exibit A

Jag kan nog samla ihop fler vittnen till mitt Plus-avsnitt om den mystiska Melodifestivalbiljettförsäljningen - här har vi ett ännu värre exempel på Ticnet´s tvivelaktiga biljettförsäljning.

Ännu ett skivomslag

Man undrar hur de verkligen resonerar kring sina omslagsbilder - vad är budskapet?

Roliga hobbiesar

Den här killen samlar fula skivomslag som han sedan lägger ut på sin blogg, men det allra roligaste är hans analyser av bilderna - som den här t ex.


Jag blev kallad

...till intervju för det jobbet jag test-sökte!!
Heja mig!

Plus Special

Jag satt - som vanligt - och beklagade mig inför mina kollegor på förmiddagsfikat i morse. Ilskan över de missade Globenfinalbiljetterna har tydligen inte gått över, och när jag väl kom igång upptäckte jag att jag även var väldigt less på hantverkarna - vår badrumsrenovering är nu inne på sjunde veckan, inga hyllor eller skåp sitter uppe och vi har ännu inte fått någon ersättning för den nya toalettstolen som elektrikern pajade när han ställde sig på locket.

De tyckte allihop att jag skulle kontakta Sverker om biljetterna, men när jag tänker efter är min klag-reportoar större än så. Varför inte göra ett specialprogram om hopplösa hantverkare, tex? Sen har vi ju faktiskt också andra allvarliga irritationsmoment - nya kläder som noppar sig efter första tvätten, strumpbyxor som alltid går sönder första gången man använder dem, de systematiskt försenade inrikesflygen, säkerhetsprogrammen man köper till sin hem-PC som alltid släpper igenom mängder med trojaner och andra knasigheter, skit-tv-serier som aldrig tar slut fast de lovat (Lost). Det finns egentligen väldigt få irritationsmoment som jag inte kan lyckas jaga upp mig ordentligt på - varför kan inte jag få jobba som Sverkers assistent? Jag skulle kunna stötta honom när han vacklar och börjar acceptera ursäkterna från skurkföretagen!
...eller så kan han alternativt göra ett program bara med mig, där jag får gnälla av mig fritt och han ställer alla knäppa företag till svars!

image305

Dagens dubbelcitat

Bigmac wasn't an athlete. If there was an Olympic Sick Note event, he

would've won the 100 metres I've Got Asthma, the half marathon Lurk in the

Changing Rooms, and the freestyle Got to Go to the Doctor.

        -- Terry Pratchett ("Johnny and the Bomb")



Bigmac's brother was reliably believed to be in the job of moving video

recorders around in an informal way.

--Terry Pratchett ("Only You Can Save Mankind")
image304


Skandalösa biljettförsäljare och underbara platser

I torsdags morse gick jag förutseende in på Ticnets hemsida 8.55 (5 minuter innan biljettsläppet) för att roffa åt mig 4 biljetter till Melodifestivalens Globen-final. Kö-systemet släppte inte in mig på sajten förrän 09.15 - då alla biljetter visade sig var slutsålda(!!!) En dammsugning av nätet ett par minuter senare visade (minst) 2 biljettsajter som "erbjöd" biljetter till evenemanget till, inte dubbla utan fyrdubbla priser(!!!!!)
image302

Hur i h-vete kan en privatperson som går in på sajten 5 minuter innan släppet ändå inte ha en chans att få några biljetter?!! Och hur kan (med tanke på att man bara får köpa max 4 biljetter/pers) sådana mängder biljetter vara till salu ett par minuter senare?! Är detta lagligt?!!
Ja, jag tvingades ju köpa genrepsbiljetter men skrev genast ett brev till Ticnet, där jag frågar hur stor andel av biljetterna som egentligen är till salu för privatpersoner samt vilka avtal som finns med dessa svindyra andrahands-biljettförsäljare. PLUS-Sverker nästa!

Den värsta vreden hade avklingat till lördagen då jag fick chans att meditera på jordens lyckligaste plats - Schlagerklubben! Ååååh vilket fantastiskt underbart ställe - fräsch inredning, Ok drinkar och alldeles....alldeles uuunderbar musik!
image303
Jag ska fråga om jag kan få begravas där när jag dör!

Tv-tips

Till alla lyckliga nog att kunna se Kanal9 - kolla ikväll klockan 21.00.
Världens bästa actionkomedi genom tiderna - Midnight run med Robban deNiro!!!
image301
Se! Se! Se!

Dagens citat...

....är en lång harang av den underbare krönikören Dave Barry.
Här är ett stycke ur hans reflektioner kring 70-talets tv-serier;

Lassie looked brilliant, in part because the farm family she

lived with was made up of idiots.  Remember?  One of them was always

getting pinned under the tractor, and Lassie was always rushing back to

the farmhouse to alert the other ones.  She'd whimper and tug at their

sleeves, and they'd always waste precious minutes saying things like: "Do

you think something's wrong?  Do you think she wants us to follow her?

What is it, girl?", etc., as if this had never happened before, instead

of every week.  What with all the time these people spent pinned under

the tractor, I don't see how they managed to grow any crops

whatsoever.  They probably got by on federal crop supports, which

Lassie filed the applications for.

--Dave Barry
image300


Dålig dag

Onsdagen den 17:e oktober visade sig inte vara min lyckodag;
På morgonen lyckades Ella hälla i sig Målartvätt och efter flera paniksamtal till 112 och giftinformationen lyckades vi komma iväg till dagis. Jag och J gav oss sedan snabbt ut på jakt efter ett nytt badrumsskåp (det fina skåp som vi hade köpt visade sig ha fel mått....trots att snickaren hjälpte oss att mäta upp badrummet för flera månader sedan). Eftersom vi fått vänta så himla länge på elektrikern var vi tvungna att ha med oss ett badrumsskåp hem samma morgon så att han kunde installera det på en gång, och eftersom så få ställen har några lagervaror var vi tvungna att köpa vad f-n som helst som hade rätt mått och fanns i lager. På tredje affären hittade vi ett (fult) badrumsskåp som vi tog hem till elektrikern. Efter jobbet upptäckte vi att elektrikern stått på locket till vår nya toalett som då sprack, skåpet blev ännu fulare uppsatt och.....tvättmaskinen funkar fortfarande inte(!!!)
Till råga på allt somnade jag när jag skulle lägga Ella och missade alltså Heroes....

image299

Dagens citat

Personifierat av Jojje dubbelve;

"Anyone who is capable of getting themselves made President should on no account be allowed to do the job."
-- Douglas Adams
image298


Nämen va i hel....

*suck*


Dagens citat

"There is a theory which states that if ever anyone discovers exactly what the universe is for and why it´s here, it will instantly disappear and be replaced by something even more bizarre and inexplicable. There´s another theory which states that this has already happened."

-Douglas Adams
image297


Uttråkad

Jag är så uttråkad att jag har bildgooglat ordet. Det visade sig att jag inte var ensam;

image293Här är en uttråkad rubrikssättare
image294Här är en uttråkad noshörning
image295Här är hopplöst uttråkade jag...
image296...som är uttråkad på att vara uttråkad

Dagens citat

Klockan är nu lunch och av de tiotal viktiga måste-göra-uppgifter jag har idag har inte en enda blivit påbörjad. Orsak: Möte!
Sammanträden har alltmer kommit att likna gisslansituationer, där 15 personer besvärat sitter och skruvar på sig och - med stigande desperation i ansiktsuttrycket - ser minuterna rinna iväg, vilket med automatik innebär en förlängning av arbetsdagen. Dave Barry säger det bäst;

Perhaps a better analogy would be to compare the modern corporate

meeting to a funeral, in the sense that you have a gathering of people

who are wearing uncomfortable clothing and would rather be somewhere

else.  The major differences are that: (1) usually only one or two

people get to talk at a funeral; and (2) most funerals have a definite

purpose (to say nice things about a dead person) and reach a definite

conclusion (this person is put in the ground), whereas meetings

generally drone on until the legs of the highest-ranking person fall asleep.

                      -- Dave Barry, "Claw Your Way To The Top"

image292
 


Barndomslogik

Om man håller på att få andningsuppehåll av uttråkning är det viktigt att ha några totalt jobb-orelaterade webb-adresser i bakfickan. En av dessa är I used to believe där man kan läsa vuxnas berättelser om hur de tolkade världen när de var små.

Den här gillade jag;

I used to believe that every day of the week had it´s own colour - Monday was yellow, Tuesday was lilac, Wednesday was dark green, Thursday pink, Friday orange, Saturday red and Sunday was blue. I never knew why until I got older and realised those were the colours used in our tv guide for every day of the week. Still to this day, whenever I make an appointment, I think of it in those colours.
image291


Dagens citat

Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so.
-- Douglas Adams, Last Chance to See
image290

Garderobssafari

Vi är nu snart inne på den femte veckan utan fungerande tvättmaskin. Den badrumsrenovering som inleddes i mitten av september har fortfarande inte resulterat i något nytt badrum och högarna av smutstvätt tvingar oss snart att flytta utomhus.
Eftersom jag börjar tröttna lite på att gnälla har jag tvingats anta en positiv attityd till eländet - detta är ju ett utmärkt tillfälle att ge sig ut på en garderobssafari och prova alla outforskade plagg som hängt undangömt längst bak i garderoben i åratal! Idag har jag t ex en avantgardistisk look - längst ner i Jakobs strumplåda hittade jag två grå strumpor, en ljusgrå med ränder och en mörkgrå utan ränder. Mina fötter fick genast en käckare och lite mer rebellisk look ;-)

Karriärval

Det finns många orsaker till att jag inte blev en hyllad och internationellt erkänd författare. En av dessa är att jag aldrig skrivit tillstymmelsen till någon bok, men den viktigaste är nog att jag aaaabsolut inte skulle vilja hålla några boksigneringar.
Jag och min bror råkade i fredags vandra in på Åhléns vid Skanstull precis när GW Persson´s boksignering skulle börja. Han gick upp och satte sig vid bordet på podiumet med en hög böcker framför sig men utan några fans i sikte. När vi 20 minuter senare återigen gick förbi honom satt han fortfarande helt ensam och övergiven. Bokhögen på hans vänstra sida hade nu förflyttats till den högra - han hade alltså fördrivit tiden med att försignera böckerna, men vad gör man sen?
Han borde haft med sig block och penna så att han kunde använda ostördheten till att påbörja sin nästa bok.

Dagens citat

In the beginning the Universe was created... This made a lot of people angry and was widely regarded as a bad move.
-- Douglas Adams, The Restaurant at the End of the Universe


image289


Svårförståelig humor

Fråga: Varför är dessa listor bara roliga för icke-svenskar?


YOU KNOW YOU'VE BEEN IN SWEDEN TOO LONG WHEN...........

  

1. The first thing you do upon entering a bank/post office/chemist etc. is to look for the queue number machine.

2. You accept that you will have to queue to take a queue number.

3. When a stranger on the street smiles at you, you assume:
a: he is drunk
b: he is insane
c: he's an American

4. Silence is fun.

5. The reason you take the ferry to Finland is:
a: duty free vodka
b: duty free beer
c: to party hearty...no need to get off the boat in Helsinki, just turn around and do it again on the way back to Sweden.

6. You pass a supermarket and think "Wow, it is open, I had better go in an buy something!"

7. You associate pea soup with Thursday.

8. The fact that all of the "v's" and the "w's" are together in the phone directory seems right.

9. Hugging is reserved for sexual foreplay

10. Your front step is beginning to resemble a shoe shop.

11. You eat jam with savoury dishes

12. You've become lactose intolerant.

13. It no longer seems excessive to spend 1,000kr on alcohol in a single night

14. You think that riding a bicycle in the snow is a perfectly sensible thing to do.

15. You have conversations with people outside when it is -10C.

16. Having to book seat numbers at a cinema makes perfect sense. And you sit in your booked seat even if there are only 2 other people there and your seat is in the front row, on the side.


Svar: Vi hittar inte humorn i denna uppräkning av självklarheter!


Dagens citat

Where lipstick is concerned, the important thing is not colour, but to accept God's final word on where your lips end.

 - Jerry Seinfeld
image288


Björnfrossa

Ok - visst är det fruktansvärt jättehemskt att bli ihjälmördad av en björn, men är det inte lite konstigt att alla som blivit skadade av björnar råkat ha med sig ett gevär....
Kan de ha varit delaktiga till att provocera attacken på något sätt?
Jag väljer i alla fall att tro det eftersom jag är livrädd för björnar - varje gång jag går ut i skogen (max 1g/år) så ser jag alltså till att inte ha med mig en massa skjutvapen....
image287

Förberedelser

Så fort jag fyllt i adresser, telefonnummer och viktiga datum i min nya kalender så kan mitt nya förbättrade liv börja.
image286
Alldeles snart så kommer jag bli ett under av organisation, planering och kontroll - äntligen!

Skit också!

Förb googlefight - de hade fel!!
Det blir inget regn, så jag tvingades bita ihop och ringa min mamma.....som inte ens kunde(!!!)
Nu får jag alltså sitta hemma och deppa när mina kära vänner går ut och AW:ar utan mig - skitskitskitskitskit!
...tur att jag inte är bitter....

Jobbigheter

Idag skulle jag ääääntligen få gå ut och käka med mina kära schlagerkompisar, men nu har min gnällige man beslutat att han ska få spela golf. Det kan visserligen ha ngt att göra med att jag ska resa bort tors-sön och att han då får vara ensam med lilla E, men jag får ju nästan aaaaldrig göra något kuligt ändå så, så det är jag ju värd...
Alltså - lösningen på mitt problem blir att;
a) Ringa min mamma som jag har bråkat så mycket med på sistone, kräla lite och be om en tjänst
eller
b) Det börjar regna och min man kan inte spela golf.

Jag frågar experterna!

Yippie- jag kanske slipper ringa!

"Skäll inte på mig - du är ingen hund, pappa".....

...har lilla E snyftat fram medan vi har tvingat i henne 10 äckliga mosade penicillintabletter/dag (5 på morgonen och 5 på kvällen). Det har varit traumatiskt, lika mycket för oss som för henne.
Varför kan inte läkarvetenskapen anstränga sig lite för att inte göra sjukdomsperioden ännu värre för barn än den redan är?!
image285

Nobelpriset i Medicin till den forskare som får penicillinet att smaka glass!!!

Dagens citat

My mom said she learned how to swim when someone took her out in the lake

and threw her off the boat.  I said, "Mom, they weren't trying to teach you

how to swim."

 - Paula Poundstone

image284


RSS 2.0