Ego-surfing

Det är underbart mycket dötid på jobbet såhär i mellandagarna och lyckligtvis kan jag fylla den med väsentligheter.
I strävan efter ytterligare självbekräftelse har jag gjort en grundlig inventering av mig själv och mina förmågor genom att skriva agneta är i sökfönstret på google.

Precis som jag trott bekräftades att
Agneta är söt...
samt
Agneta är poppis...

Lite förvånad men glatt överraskad blev jag av att läsa att
Agneta är en begåvad, efterfrågad och samhällsengagerad komiker...

Och med tanke på min skräck för hundar och hästar blev jag mycket stolt över att få reda på att
Agneta är en flitigt anlitad dressyrtränare...

Efter alla dessa hyllningar var det förstås mindre roligt att få veta att
Agneta är meddelad om uppsägning på grund av obetalda hyror...

Jag undrar om det kanske är en spådom som kan bli sann om jag fortsätter att lalla runt på nätet så här på arbetstid. Jag kan få sparken och stå helt utan inkomst. Vilken tur då att googlesökningen också gav följande träff
Agneta är offline


Gott nytt år!

Självbekräftelse

Jag gömde....
Ett stort grattis på födelsedagen till mig själv - här får jag en bit tårta;





Ni får också smaka...

Nu dj-lar...

...ska det bli allvar!
Nu ska jag bli bättre/smalare/snyggare/gladare/piggare och 2009 kommer att slå 2008 med hästlängder!

Nu var ju i och för sig inte 2008 ett så himla dåligt skit-år men det finns ändå utrymme för en rejäl förbättring nästa år.
2008 var ju faktiskt året jag äntligen fick mitt efterlängtade lönelyft, den snygga skräddarsydda dräkten och en hel del roliga kompisträffar. Det kunde dock ha varit bättre - jag har t ex även varit skitful i håret under praktiskt taget hela 2008 och har också haft ett latent munsår sedan augusti, som inga krämer i världen biter på samt gått upp ett par tre kilo, vilket förpassat den snygga dräkten till garderoben.
Nästa år kommer jag alltså inte bara att gå ner tre kilo och bli av med mitt munsår, jag kommer även bli aktivare, initiativrikare, kärleksfullare och betydligt mindre gnällig!

...annars dj-lar...

Världens bästa cirkeldiagram

Vad säger God Jul bättre än ett cirkeldiagram?!

- GOD JUL och kom ihåg att äta mycket onyttigheter!!

Pie chart

Förväxling och förvirring

Igår fick jag ett lustigt samtal på jobbet;
-Ja, hej det är xxx och jag vill prata om mitt aktivitetsbeslut, säger den främmande mannen lite irriterat till mig.
Eftersom jag inte jobbar som handläggare och inte fattar några dylika beslut så kände jag mig lagom förvirrad.
- Jag tror att du ringt fel, säger jag, berättar vad jag heter och frågar vem han sökte.
- Ja men det är ju du som fattat beslutet, det står ju här svarar han aningen irriterad.
Efter ytterligare någon minuts förvirrad konversation förstår jag plötsligt att han söker min namne på myndigheten, vi är nämligen två Agnetor med samma halv-ovanliga efternamn. Jag berättar detta för honom och frågar vilket nummer han ringt - det visar sig att vi har nästan exakt identiskt telefonnummer också (mitt slutar på 7 medan hennes slutar på 4 och dessa siffror ligger ju väldigt nära varandra på mobilen).
Jag försökte förklara detta och bad honom slå 4 istället för 7 på slutet.
- Ok, sa han med ökad irritation och lade på.

På eftermiddagen ringde han igen och drog återigen sitt ärende för mig och ännu en gång försökte jag förklara förväxlingen. Mannen började nu bli förbannad och jag fick till sist lova att jag skulle ta hand om detta varpå jag började jaga den andra Agnetan som sitter i Sundsvall. Hon visade sig ha gått på semester men jag lyckades hitta en kollega på samma kontor.

Inte förrän senare förstod jag roten till hans alltmer stigande irritation på mig. Här ringer alltså den stackars mannen för att klaga över ett myndighetsbeslut som han är missnöjd över. Han ringer det nummer han fått varpå jag svarar med namnet han söker. När jag sedan vägrar ta på mig ansvaret för "mitt" beslut och inte ens vill veta av att jag fattat något sådant utan istället hävdar att jag är en annan Agneta med samma namn som har samma nummer, ja då kan ju vem som helst bli paranoid.


En övning i positivt tänkande

Nu har jag haft den här förb hostan i snart 6 veckor och börjar tröttna ordentligt.
Eftersom jag också är less på att gnälla har jag försökt hitta något positivt med mina ständiga hostattacker - jag tror minsann att jag har fått lite bättre magmuskler(!!)

Årets julklapp?

Jag har precis skrattat mig till en huvudvärk hos Tyskungen.
Han tipsade idag om denna fantastiskt coola varg-tröja;


Den är ju inte bara superläcker och stilren, utan i recensionerna kan man läsa att den också har en närmast magisk lockelse på det motsatta könet samtidigt som den även förbättrar mobiltelefontäckningen;

Don Juan says...
You would not believe the pussy I pull in this thing.
 
Ol Tripod says...
This shirt is excellent for pulling in husky Native American bitches with diabetes.
 
nukegoat says...
Its painful how sexy I look in this.
 
Tomash says...
My power has increased 100 fold with the addition of this shirt to my already vast aresenal of wolf shirts.
 
 
 
phazlay says...
Five stars for shizzle. I went from nerdy internet boy, to ladies man overnight. Thanks wolf sweater.
 
brownrice says...
if god wore a shirt, this would be the one
 
Mr. Thermistor says...
i am insanely annoying and am not worthy of a sacred Wolf Shirt
 
Throwdest says...
Nothing more beautiful then a girl in a Wolf shirt and panties.
 
Fazle says...
Even I have one.
 
teh win says...
Excellent roaming shirt out in the dessert. Gets you great reception for your cell phone as well.
 

Uppenbarelse i jultid

SHIT - borde man ha funderat på julmat?!
På lunchen snackades det om inlagda sillar, gravade laxar och rullade köttbullar - och inte planerna på dessa utan redan gjorda gravningar/inläggningar/köttbullsrullningar(!!!)

Borde jag också ha rullat/gravat/bakat/syltat/lagt in något?!

...eller ska jag gynna den krisdrabbade handeln och förlita mig på mina vänner Felix, Findus, Abba, Mamma Scan och Norr-fisk?

Anglofili-lektion

Jag har kommit ut ur garderoben - jag är en hopplös anglofil.
Jag bara äääälskar allting engelskt - språket, dialekterna, filmerna, litteraturen, historian, musiken, sederna och britterna i allmännhet (och Colin Firth i synnerhet).
Eftersom jag också vägrar erkänna att jag inte kan och vet allt så var jag i morse snabbt tvungen att springa iväg för att söka svaret på frågan jag fick vid morgonkaffet - Vad betyder anglosaxisk egentligen?

Dagens anglofili-lektion;

Anglosaxare kallas de germanska folk som migrerade till Storbritannien, i synnerhet England, och blev dominerande där från 300-talet, efter det att romarna dragit sig tillbaka. Namnet kommer av namnen på två av stammarna, anglerna från Angeln (dagens Schleswig-Holstein) och saxarna från Sachsen (motsvarar det nuvarande Niedersachsen) i dagens Nordtyskland. Anglosaxarna är roten till den moderna engelska nationen; ordet "England" härstammar från "Anglernas land".




I huvudet på en fjortonåring

I morse vaknade jag före halv fem och istället för att somna om gick jag ner för att kolla på min nyinköpta film - den andra Bridget Jones-filmen. Jag tror inte ens att jag själv insåg vilket maniskt Colin Firth-fan jag är förrän tidigt i morse(!!)
Efter att ha sett hela filmen blev jag sedan - naturligtvis - tvungen att snabbspola till de bästa Colinscenerna så att jag skulle hinna se dessa 7-8 gånger till (obs! detta är snarare en underdrift än en överdrift!)
Jag är bara sååååå kär!


Förresten - har jag nämnt att jag inte längre är 14?!


Den existensiella krisen avvärjd

Det är tydligen fler än jag som känner sig allmänt osäker på sin egen existens - Anette kommer tydligen inte ut från ICA Maxi och Mia tvingas jobba en extra timme, då dörrarna inte släppte ut henne i tid till bussen.
Imorse fick jag dock kvitto på att jag verkligen finns - för om jag inte funnits hade det väl inte gjort så ont när jag ramlade på ändan på väg till jobbet.
Dj-la isgator!

Existensiell kris

Vid två skilda tillfällen under en och samma dag, vägrade de automatiska dörrarna att öppna sig för mig.
Jag kunde helt enkelt inte få dem att erkänna min existens, så jag fick stå och vänta till någon annan kom förbi så att jag kunde smita ut.
Tänk om jag inte finns?


Vardagsspänning



Jag bara ääääälskar den här reklamen - det är inte varje dag man ser en cykel!

Ego-killen har fått barn

Jag vet att den här är gammal men den är bara såååå underbar.
Jag älskar practical jokes (så länge det är andra som utsätts för dem) och detta är ett av de bästa.
I höstas publicerades detta bröllopsfoto i Göteborgsposten;

Tidningen tyckte det var lite märkligt så de gjorde samma dag en uppföljningsartikel där de pratade med Rickard och han fick berätta historien bakom det märkliga bröllopsfotot.

"När Richard blev placerad i en stol i en fotoateljé med en bok i handen och en piedestal i bakgrunden visste han inte vad som väntade honom. I morse, flera månader senare, såg han bilden på GP:s bröllopssidor.
- Jag är utsatt för världens längsta svensexa.
Allt började en gång för längesedan när Richard och kompisen Pål funderade över hur man kunde göra roliga bröllopsfoton. Ett förslag var att skicka in en bild där brudparet sitter i soffan och äter popcorn.
- Jag trodde aldrig att han skulle göra verklighet av det."


För ett par veckor sedan publicerads denna annons på BB-sidorna i samma tidning; 

Visioner för millioner

Med en liten E som ännu inte är helt frisk blir det lite hetsjobbande för min del innan det är dags att byta av barnvakten - imorse avverkade jag ett telefonmöte hos frissan för att sedan äta något i farten på väg tillbaka till jobbet och sedan snabbt jobba klart bildspelet till morgondagens presentation för att sedan kuta upp till genomgången med den lokala chefen om en halvtimme.
Men nu känns detta stressande helt ok - för jag har en vision.
Nästa vecka ska jag försöka ta 2 semesterdagar - en dag till att strosa runt på stan och handla julklappar samt städa och fixa hemma och den andra dagen till att bara ligga och såsa i tv-soffan. Den är beige och lite sliten, men den är min förtrollade vä-ä-ä-äärld!

*Jag har visioner för millioner
Gyllene dojor för dig och lyckan är gjord
(Säg mer vi tror på ditt ord)
Tänk dig ett hinder, (det flyger du över)
Vingar på skorna (är allt vad du behöver)
Åh, jag kan bli vad jag önskar
I min förtrollade väääärld...*


Julfrossa del2 - Gör din egen julkalender

Lucköppningar ser jag som en nödvändig träning inför julafton. Lär sig barnen tålamodet att bara öppna en lucka i taget, så blir ju också julklappsöppnandet mindre hetsigt....och med "barn" menar jag naturligtvis mig själv.
Jag tvingas alltså "genrepa" hela december innan jag kvalificerat mig för det riktiga julklappsöppnandet.

Julkalendrar kan se ut preciiiis som helst, så länge det finns siffror på dem.
De duktiga scrapbookarna (en art från en avlägsen planet - en planet utan stress, tidsbrist och småbarn) skapar fantastiskt dekorativa kalendrar


medan andra händiga tålamodshjältar bygger skojsiga pås-kalendrar till sina barn


Jag har tidigare valt den betydligt enklare vägen och köpt chokladkalendrar, som ju också funkar som ett genrepande för jul-ätningen. Det skadar ju aldrig att öva chokladätning i förväg, så att man inte sträcker någon magsäcksmuskel mitt under Kalle.

Nu finns det ju också ett vuxnare sätt att öva sig genom lucköppning. Jag tycker det är intressant med internationella influenser och vill därför förspråka dessa tyska varianter av julkalendern;
 

Eftersom jag föredrar vin framför öl, skulle man ju alternativt kunna dekorera en vinbox och sedan sticka ett litet hål varje dag (glöm dock inte att börja uppifrån).

Sådärja - nu är det bara att pyssla på!
Lycka till!


Julfrossa Del1 - F-R-O-S-S-A



Nu är det bara några dagar kvar till rapporten ska presenteras och sista-minuten-stressen börjar vid det här laget kännas ganska hemtrevlig - been there, done that, liksom.
I fredags fick jag ju ligga på telefonen till informatören i grann-länet som fick hetsringa till tryckeriet för att stoppa kortversionen, för att jag ville ändra sysselsättningsprognosen igen och idag upptäckte jag ett räknefel i branschtabellen och måste försöka trycka upp ett korrekturblad innan tisdagens presentation - same old, same old, typ.

Därför behöver jag nu relaxa lite med några dagars frossande i julstämning.
Dagens bidrag - den 15 år gamla supersuccé-reklamen där vi lärde oss att stava till glögg.

Är det morgon nu? frågar julpolisen

Små barn har en annan inställning till det vakna livet än vi tanter och farbröder (= alla över 15).
Lilla E ligger tappert kvar i sängen på mornarna ända till hennes pappa kliver upp och går på toan - Är det morgon nu? frågar hon förväntansfullt och skuttar sedan glatt upp ur sängen.
Min entusiasm inför den nya dagen skiljer sig något från hennes, då jag grymtande försöker förmana henne att klä på sig utan att behöva lyfta upp det (vad det känns som) 60 kilo tunga huvudet från den kvicksand min kudde utgör.

I december härskar dock julpolisen inom mig och det blir mitt jobb, eller kanske snarare kall, att upprätthålla julregelverket. I morse, liksom i går, skuttade jag in i duschen och drog sedan fram julkalendern i tid för dagens lucköppning. Lilla E är en duktig regelryttare och jättenoga med att inte komma åt några andra luckor så att de öppnas av misstag. "Jag håller fast den här så att den inte ska öppna sig" säger hon och pekar på lucka 12 vars ena sida lossnat från kartongen.

Nu riktar sig väl inte tv-kalendern till 3-åringar men det är viktigt att hon lär sig reglerna - man måste följa tv- och radiokalendern samt öppna luckorna i turordning, för hur ska det annars gå. Om jag inte redan nu lär henne de strikta regler som omgärdar julen, så riskerar jag att hon en julafton om 30 år föreslår att klappöppningen ska ske kl 15.00, som hennes far gjorde.  

Eftersom jag under mer än 10 års tid ensam värnat de heliga jul-lagarna ser jag nu fram emot hennes stöd och hjälp. Nästa gång hennes far föreslår att inkräkta på den heliga tv-timmen så behöver jag inte stå där ensam med gråten i halsen när han vräker ur sig det otänkbara  "jamen spela in Kalle då, om det nu är så viktigt att se".



With a little help from my friends...

Den inte så framgångsrika jakten på nya-kläder-formen fortsätter.
I lördags gick vi in till stan för att bränna kalorier genom att tok-svettas i dunjackor inne på överfulla varhus och träna muskler genom att tränga oss fram till kassan och bära hem barn och påsar. På kvällen får vi sedan besök av vännen F som hade med sig ostkrokar som han sedan under pistolhot tvingade i oss (enligt min egen version av historien).
I söndags tog jag sedan en långpromenad till ICA Maxi för inhandling av glögg-mingel-ingredienser och en spurt hem till köket för att fixa ihop allting. Detta kaloriförlustförsök motverkades dock av att våra vänner C och N bjöd på en fantastisk spontanmiddag i går kväll. Min fil-till-middag-plan röstades snabbt och brutalt ned till förmån för en supergod älggryta samt egen-tillverkad Creme Brulé med en sådan där knaprigt avbränd socker-yta.

(Bild: Filtallriken gick förlorande ur den inte så spännande matchen mot Creme Brulén)

Jag vägrar dock ta på mig skulden för denna misslyckade bantningshelg - om våra vänner kunde sluta laga så god mat och upphöra med att bjuda hem oss, så skulle jag säkert ha gått ner mina 3 kilo i helgen....minst ;-)

RSS 2.0