Världens sämsta överraskare

En av mina korridorskollegor ska lämna oss och hennes närmsta kollega ska bjuda henne på lunch idag. Det är då tänkt att vi andra ska smyga dit mitt under lunchen och överraska henne. Problemet är att jag är världens sämsta överraskare. Varje gång jag sett henne idag har jag flinat fånigt alternativt försökt titta bort på ett mycket onaturligt sätt. Nu har jag stängt in mig på mitt tjänsterum för att  hålla mig ur vägen för de mer proffsiga överraskarna.
Om jag ska vara med på en överraskning kan jag inte få veta det förrän högst en timme innan, annars förstör jag hela grejen genom mitt suspekta uppträdande.

Å andra sidan - mig kan man alltid lita på, för jag kan inte bevara hemligheter eller ljuga....hur gärna jag än skulle vilja....

I dagens jobbansökan får Fredrik användning för sina paranormala begåvningar.


Jag vill också fylla 4 år!


Som ersättning för slottsdubletten hade jag tänkt köpa någon mysig ljusslinga som man kunde hänga strax utanför slotts-tältet. Jag hittade den här;


...och nu vill jag ju ha en likadan, ju!

Min man tycks dock av någon outgrundlig anledning ha betänkligheter över att hänga in en rosa ängla-ljusslinga i sovrummet - han fattar uppenbarligen ingenting om inredning.....

Slottsdubletter och flera jobbansökningar

Jag var så vansinnigt stolt över mig själv när jag hittade det där lilla inomhus-tältet som såg ut som ett prinsess-slott, till lilla E i födelsedagspresent. När vännen F kom över med sin present igår såg jag till min förskräckelse att han hade köpt samma sak.....men det löser sig. Liksom samarbetet mellan snickarna och Simon &Tomas på tv3 har jag istället antagit rollen som inredningsarkitekt. Jag har hittat lila-guldiga kuddar att piffa till det lilla slottet med, men jag tror jag hoppar över tv-inredarnas våldsamma frossande i värmeljus.....


Fredrik kämpar på och har idag stora förhoppningar om tjänsten som museivärd, men det finns en viss risk att han kan uppfattas som lite desperat...

Uppgivenhet och tv-knark

Igår testade jag en annan inspelningsmetod men den resulterade bara i ytterligare 2 timmar svart.
Snart ger jag upp och koncentrerar mig på programutbudet i de gamla vanliga kanalerna. Trean fortsätter ju att köra tv-knarket Days of Our lives (Våra bästa år) under dagtid, vilket måste spelas in.
Jag vet inte varför jag inte kan slita mig fri från den evighetslånga och usla kliché-såpan (den började sändas under 60-talet). Skådespeleriet är oftast riktigt kasst, persongalleriet är tråkigt och storyn är rekord-tunn, men den är totalt beroendeframkallande.



Eftersom jag inte lyckas förstora bilden får jag återge texten här;

Bild 1 - Det här är den sämsta tv-serien jag vet

Bild 2 - Allt är helt sjukt. En dag i Salem går över 30 avsnitt och alla skådisarna är helt värdelösa.

Bild 3 - Nu har de precis kommit tillbaka från en ö där de varit fångar i ett år, och deras familjer trodde att Marlena hade blivit besatt av Satan och dödat allihop. Titta - där är jultomten.

Bild 4 - När började du kolla på det här?
            - 1994

Knäpp tv och mer jobbsökande

Euforin över det kraftigt ökade kanalutbudet i min tv dämpades betydligt av dvd-spelarens vägran att spela in något av dessa program. Jag har visserligen inget emot färgen svart utan bär den ofta i form av jackor, kavajer, kjolar och tröjor. Den är dock mindre rolig när man vill titta på en inspelning av Oceans Thirteen eller Arn. Jag har nu spelat in sammanlagt fem timmar av svart!
Himla skit-digitalbox/dvd-spelare!!!
I ett försök att skaka av mig besvikelsen läser jag ännu en av Fredriks ansökningar - här har han allra ödmjukast ansökt till tjänsten som butiksbiträde på en bensinmack.

Fredrik söker jobb som psykoterapeut

Trots att vi ännu bara ser början av en lång och djup lågkonjunktur så har arbetslösheten ökat kraftigt och varslen duggar tätt över hela Sverige och i alla branscher. Den fiktive Fredrik Jansson låter sig dock inte nedslås av utbildningskrav eller krav på branscherfarenhet - han skickar sina jobbansökningar till höger och vänster och ger alltid utmärkta skäl till arbetsgivarna att rekrytera just honom.
Tyvärr går det lite trögt, men det är nog bara en tillfällig svacka.
Läs Fredriks ansökan till Psykoterapeut på Sörmlands landsting.


Min underbara tv

När jag kom hem igår hade jag ett nytt (det tredje) digitalbox-kort i brevlådan. Uppgivet öppnade jag kuvertet, bytte kort i lådan och började fippla med fjärkan igen - det funkade!!
Helt plötsligt har jag över 30 nya kanaler - alla Tv4-kanaler, alla Canal+-kanaler, en mängd sportkanaler, några BBC- och Discoverykanaler och 4 nya barnkanaler.
Jag är såååå lycklig....fast jag misstänker att de likt knarklangare bjuder på första silen och sedan tvingar en att betala dyra avgifter för att få mer.
De kommer säkert att spärra utbudet om några veckor, när man sitter fast i missbruket men jag har lurat dem - jag har redan fastnat!
HA HA - ni bjussar mig på gratis tv fast ni kunde ha fått betalt för det! Jag vann!

Jag är på fantastiskt bra humör - jag har supermånga nya tv-kanaler, en ny fin väska som jag ska stajla runt med i Sthlm på min 2-dagarskonferens (mån-tis), jag är snygg i håret (jo, det är sant!) och ska på singstar-party hos kära D på lördag...kan det vara.....JO, det är det!

...suck...

...och digitalboxen funkar fortfarande inte...
När jag kommer hem ska jag ringa mitt tionde samtal till Canal Digital och hoppas att de har något slags erbjudande - Ring 10 ggr inom loppet av en vecka och du deltar i utlottningen av en fungerande digitalbox!

Inre monolog

"Wow, vilken snygg svart väska med coolt mönstrat foder och här finns t om en matchande plånbok med samma mönstrade foder....
men
....för bara ett halvår sedan köpte jag ju på samma affär en liknande svart väska med ett annat mönstrat foder samt en matchande plånbok med samma mönstrade foder, så jag tror jag hoppar över väskan den här gången...."

Sådärja, det går ju bra att skriva...så varför funkar det inte i praktiken?!



Inköpt för ett halvår sedan (samt matchande plånbok);




Inköpt idag på lunchen (samt matchande plånbok);


Ego-blogging

Nu försöker jag lägga Melodifestivalen 2009 bakom mig och gå vidare och för att få lite distans till Mello tänker jag ego-blogga lite;
Jag tänker svara på en fråga som en stor del av världens befolkning dagligen har ställt sig  - Vem låg etta på billboard-listan dagen Agneta föddes?

Svar: Beatles Hello Goodbye, vilket - naturligtvis - förklarar min ambivalenta läggning...
Kolla själv och spekulera vilt i hur det har format dig!

I don´t like mondays

När Svenska Spels odds på lördag förmiddagen visade lägst odds på af Ugglas och Malena medan man kunde tjäna storkovan på en Agnes- eller Sarah Dawn-seger, ja då förstod man att det var över!

Det regnar ute, jobb-pc:n behövde tre omstartningar innan den gick igång i morse, min digitaltv-box vägrar fortfarande att visa några kanaler trots 6 timmars kanalsökande i helgen och opera-sången vann mello 2009...och till råga på allt är det måndag(!)

Are you skojing me?!!!

Vad har hänt?!!!


Är de riktigt riktiga?!!

Plötsligt slår det mig - EMD´s finalkläder, Måns porriga bakgrundsdansare, Sarah Dawns röst, Heats asfula genomskinliga tights, Molly Sandéns urusla låt - inget av det där spelar någon roll längre...
Vi måste göra en nationell kraftsamling för att se till att af Ugglas inte går vidare!!!
...för om hon gör det kan jag inte längre fortsätta kolla på Melodifestivalen och vad ska jag då lysa upp den trista februarimånaden med?!
Jag kanske tvingas börja knarka eller något så´nt, för det är ju precis liknande omskakande trauman som får stackars vilsna ungdomar att fastna i knarkträsket.

Rädda mig - rösta inte på af Ugglas!!

Typiskt del 2

Jag är inte längre så imponerad av alla finesser man kan knöka ihop i "high tech"-prylarna. Till sin tv kan man t ex numera alltid kräva en Timeshift-knapp, insomningstimer och bild-i-bild-funktion. Men när ska man hitta på en funktion som besparar oss allt fipplande med inställningar?!!

Du gissade rätt - jag fick min efterlängtade digitalbox igår och glad i hågen (vad är en håg, förresten?) sprang jag till utlämningsstället och hämtade ut den. Andäktigt packade jag sedan upp den och stoppade varsamt in alla sladdar i de rätta uttagen. Enligt den lättöverskådliga manualen skulle man sedan stoppa i kortet, välja språk, land och tidszon och därefter göra en manuell kanalsökning. Denna manuella kanalsökning tog över en timme utan att några kanaler stod att hitta. Manualen berättade sedan glatt att om inte den manuella kanalsökningen fungerade skulle man göra två automatiska kanalsökningar (vilket lät lite omvänt för mig). Det den godmodiga manualen däremot utlämnade var vilka åtgärder som var lämpliga att vidta om de automatiska kanalsökningarna inte fungerade(!!)

Varför kan man inte utveckla en funktion som automatiskt gör dessa inställningar och kanalsökningar så fort man stoppat in de rätta sladdarna?!!
Jag är villig att avstå från både timeshift och bild-i-bildfunktioner om jag istället kunde lyckas få in några tv-kanaler på min tv!
Istället för att frossa framför hela digitaltv-utbudet (som man har tillgång till under de två första veckorna) så satt jag framför en svart tv-skärm medan jag vildsint tryckte på knapparna som manualen rekommenderade. Efter ca en och en halv timme tvingades jag rycka ut antennkabeln ur boxen för att kunna få se på mitt magra standardutbud.

Dj-la Canal Digital!
Jag visste inte att manualer kunde hånflina, men jag svär att den gjorde det igår kväll....

Typiskt..

Den dagen jag börjar bråka med lilla E så mycket att jag inte hinner tvätta håret på morgonen - då vill tv komma och filma mig(!!) Jag ser för dj-lig ut och inte för att jag vill verka högfärdig, men jag lovar att de visste det och gör det med flit!
...för det är väl inte speciellt ego-centriskt att tro att hela världen är involverad i en stor konspiration mot mig?!

Hmm....jag undrar om man kan förmå dem att smeta lite vaselin på kameralinsen....

Textreceptet till Star Pilots låt

Alla retar sig på Star Pilots uppenbara stöld av Boy meets girls låt Waiting for a star to fall, Survivors Eye of the tiger samt In the heat of the night. Redan första gången de spelade sången kunde ju alla höra att melodin var stulen från första till sista tonen.
Om vi ska vara snälla skulle vi kunna kalla det för "fusion" av alla dessa låtar - det jag däremot blir fascinerad över är den hejdlösa text-stölden. Jag ser det lite som en scrapbook-text - killarna har samlat ihop alla sina favo-skivor och klippt ut en textrad var som de sedan klistrat in på ett - oftast - mycket ologiskt sätt.

Här är den kompletta Star Pilots-texten rad för rad (kursiverat) samt motsvarande låt från textförfattarnas skivsamling;

Star Pilots - ´Cause tonight I´m gonna take you higher
Duran Duran - "I´m gonna take you higher"

Can you feel the heat is on
Kelly Price - Can you feel the heat/Agnetha Fältskog - The heat is on

´Til the end of time
Whitesnake/Maria Carey/Bobby Brown/2pac - The end of time

Take a chance on the edge of life
ABBA - Take a chance/Rebellion - On the edge of life

You´re trading passion for glory
Survivor - Eye of the tiger

You´re coming on like a hurricane
Neil Young/Scorpions - Like a hurricane

With no surrender in sight
David Hasselhoff - I´m always here

Play the game, going straight ahead
Queen/Dave Cook/Jimi Hendrix

It will cut you like a knife
The Who - You better you bet/Rockell - Cuts like a knife

I will give you the sky
Britney Spears - I will still love you

Baby, it´s now or never
Elvis Presley - Now or never/ High School Musical - Now or never

Running free like a ball of dust
Här har de faktiskt varit hyfsat orginella men det har de knappast tjänat på - vad betyder det här?

I´m living day by day
Michael Reich/Russ Ballard/Day to day/The Danes Ison Project

Just take my hand
Bzn/The Cab/Angela Amon/Callalily/Simple Plan

Run away with me
Rockell/Elana James/Shane Piasechi/Ultima Thule/Pinks

We can dance the night away
Van Halen/Maverick/Will Young/Cream/Forces of evil/Lionel Richie/Europe

Somewhere out on the borderline
Alison Krauss/Alabama/Chris Le Doux/Scorpions/Michael Gray

We´ll try to make ends meet
The Verve - Bitter sweet symphony/Crazy Lixx/Chris Le Doux/Dennis Brown

..och sen upprepas refrängen.

Det blir lite som den där barnleken när man ritade en liten bit av en gubbe och vek bort det så att nästa person bara såg en liten bit av bilden och inte visste vad de fortsatte på. När alla sedan hade ritat klart så vek man upp hela papperet igen och skrattade åt hur tokigt det blev - Star Pilots "Higher" blev verkligen en tokig låt, men det här skämtet är bara roligt för de som varit med och lekt leken.

Det är tydligen inte nog med att vi måste begränsa antalet telefonabonnemag i det här landet (pga det vansinniga röstandet i Andra chansen) nu måste vi även införa någon slags kontroll över vilka som får köpa saxar och klister också!

Konstig telefonröstning

Jag har fortfarande inte kommit över chocken - Ugglas i final(!!!)
...fast jag undrar om det inte är lite av en Brandby-effekt.
I Let´s Dance för några säsonger sedan var Lasse Brandeby den sämsta dansaren men fick ändå flest antal röster och klarade sig kvar i tävlingen vecka efter vecka.
Tittarna verkar vilja se någon som är sämre än de själva, så att de kan känna sig duktiga och jag tror att Ugglas rider på samma våg. Vem som helst kan sjunga en sång/klara en koreografi/ha scen-närvaro bättre än henne och vi vill se artister som är sämre än oss.
Lasse Brandeby vann dock inte Let´s Dance, så Ugglas är nog bara med som en "jag-är-i-alla-fall-bättre-än-henne-maskot".

Telefonförsäljare+Agneta= sant

Jag fick just ännu ett samtal från en telefonförsäljare. Den här tjejen ville sälja på mig att abonnemang på 4 nya kanaler inkl box och digitalkort för 109kr/månad.
Hur kunde hon bara?!
Vad f-n ska jag med 4 nya kanaler till...när jag kunde få 6 nya kanaler i månaden för bara 30kr till ;-)
Jag är nog den tacksammaste kund den tjejen någonsin haft.

..och sällan har 5-10 dagar känts så oändligt långt att vänta....

Vad i h-vete....

Hur f-n kunde Lili och Sussies hemska eurodisco-låt från 80-talet slå ut BWO?!!!
Kan vem som helst i det här landet skaffa telefonabonemang?!!

Jobba,jobba,jo-obba

Med en så snabbt stigande arbetslöshet som vi har nu kanske man borde vara glad över att ha så här sjukt mycket jobb......men ibland är det svårt att känna sig tacksam *suck*


Fastighetsklipp i USA

Peter Schiff är en ultra-marknadsliberal amerikan, vilket inte precis är min favorit-typ av människa, men det här var riktigt kul.
Schiff förutspådde finansmarknads-kraschen redan tidigt under 2006 och i olika typer av finans-tv-program satt han med i aktiemäklar-paneler. På youtube finns en mängd videoklipp med dessa paneldebatter där övriga medlemmar rekommenderar tittarna att köpa aktier i Merril Lynch, JP Morgan och Lehman Brothers för att de betecknades vara så säkra investeringar. De olika aktiemäklarna satt också och uppmuntrade tittarna att investera vilt i fastigheter och den stora frågan under 2007 var huruvida fastighetsmarknaden skulle gå upp med 10% under 2008 eller om uppgången skulle bli större. "Experterna" rekommenderade en mängd olika investeringsobjekt som skulle garantera tittarna att bli fastighetsmiljonärer. När det var Schiffs tur att rekommendera fastighetsinvesteringar;





Lördagens delfinal och barnslig humor

Vad kan jag säga - jag tycker att melodifestivalen blir sämre för varje delfinal.
Även om Malmö-finalen hade flera riktigt bra bidrag kändes den ändå halvtrist. Agnes var min favorit och hon gick - såklart - vidare men jag tyckte väldigt synd om Sarah Dawn Finer, som blev så ledsen att hon började grina när hon fick veta att opera-tjejen slagit ut henne.

Ok, det är lite väl divigt att börja grina när man inte direktkvalificerar sig till finalen, men hon var ju faktiskt bättre. En riktig schlager ska ju sätta sig som en parasit på hjärnan tills man går runt och sjunger högt på melodin och vem kan göra det med den där opera-refrängen. Jag kan inte svara på frågan "Hur gick den där opera-låten egentligen?" utan att spräcka både trumhinnor och fönster...och inte skulle det låta speciellt likt heller.

Nej det roligaste i lördagens tävling får illustreras av Ketchupmammans blogg (och utgör ett exempel på min ointellektuella humor);

Varje artist tycks ha minst en beundrare i publiken. En beundrare med en skylt med artistnamnet.

Vissa har så många beundrare att de kan unna sig att dela upp skylten så att varje beundrare håller en bokstav i artistens namn.

Thorleifs hade till exempel många beundrare.

Vilken tur att killen som höll bokstaven T inte var sjuk.


RSS 2.0