Spinkningar

I brist på inspiration spinkar jag idag på andra bloggar. Tjuvlyssnat är fortfarande en av de absolut mest välbesökta. Här är en kille som tydligen fick nog av dryga läkare, och fräste till här uppe på sjukhuset i veckan.

Jag kan ibland tycka lite synd om lilla Ella för att hon är ensambarn, hon skulle nog uppskatta en lillebror eller lillasyster....fast inte är det lätt med syskon alltid.

Få saker ångrar jag i mitt liv, men en är i alla fall att jag aldrig har sett ett enda avsnitt av Vita Huset, som jag fått höra är sååååå himla bra. På något sätt känns det för sent att börja nu så jag låtsas som om den inte existerar. En annan sådan miss är en engelsk serie som alla snackade om i mitten av 90-talet. Nu får jag dock en ny chans, för serien ska tydligen komma tillbaka med nya avsnitt, enligt Populärkultursjunkien.


..och på tal om Tv - vad f-n hände med Lost?!!!



Prenumerations-hets

Nu har jag drabbats av en prenumerationsmani. Jag började tidigare i höst att "prempa" på Ica-kuriren (vuxet va?...eller är det kanske tantigt, bara...) och har idag köpt korttidsprenumerationer på såväl Allt om mat som Laga lätt, vilket utgör ytterligare exempel på min dragning åt självbedrägeri. Med Ica-kuriren hoppades jag bli intresserad av inredning, trädgård och litteratur medan jag med de båda andra tidningarna tror mig bli en riktig fena i köket. I Laga Lätt ska dessutom alla recept kunna klaras av på mindre än en halvtimme, samt att ingen av rätterna ska innehålla mer än 599 kalorier. Innan jul ska alltså mitt hem vara en oas av harmoni och funktionalitet, jag ska ha intresserat mig för (och läst) mängder av klassiska verk och annan intellektuellt nödvändig litteratur. Med hjälp av mina nyvunna festmatlagningsfärdigheter ska jag hålla flera trevliga middagsbjudningar (som jag ska ha dukat superkreativt och vackert till) samt att min familj ska få färdiglagad och kalorisnål mat varje vardagskväll.

Vi får se hur det går ;-)
Allt-om-matLaga lättIcaKurir


Rubriksättare

Vad trött jag blir på kvällstidningarnas rubriksättare. När jag läste denna rubrik högst upp i webb-tidningen i jätte-storlek (typ 60 punkter)
Stjärnkock i heroinhärva
trodde jag minst att Jamie Oliver hade flippat ut och hittats i en rännsten i London med flera sprutor i armen och kanske en så´n där mönstrad scarf som de brukar binda runt armen för att hitta ådrorna....eller så hade han blivit girig och börjat deala knark till sina gamla elever i den där kockskole-serien....eller t o m riktat sig till småbarnen i hans tv-serie om skolmat.
Men näe - istället handlar det om Gordon Ramsey (som redan har ett värsting-rykte) som gav pengar till sin bror som sedan i sin tur köpte knark för det(!!!)
På vad sätt kan det sägas vara en "härva"? ...och en härva värd 60-punkters storlek på rubriken?

House is in da house

Jaha - när jag tror att valrörelsen äntligen tagit slut och inga fler viktiga val behöver göras, kommer nu tisdagarna framöver att erbjuda ångestfyllda ställningstaganden. Efter 2 avsnitt av den nya läkar/detektiv-serien House har jag nu beslutat mig för att byta min tisdags-prenumeration framför tv:n från kanal 5 (Desperate HW) till 4:an. Trängseln på tisdagar börjar bli ohållbar och jag tvingas nu göra smärtsamma val...lite som Meryl Streep i Sophies val. Fast det är klart - mitt val består inte, som i hennes fall, av att välja vilket av hennes barn som ska dö utan snarare vilket av mina favvo-tv-program som ska bandas. Vissa
skulle kanske anse min valsituation vara mindre dramatisk.

Visst är hemmafruarna fortfarande spännande och desperata, men för mig som både älskar Hugh Laurie (från Blackadder) och Conan Doyle var ändå valet ganska lätt. Serien känns ju onekligen väldigt Sherlock Holmes-inspirerad och det fanns t o m fler kopplingar än jag själv först upptäckt.

Alltså - onsdagar, torsdagar, fredagar och lördagar känns fortsatt helt döda i tv-världen, så jag får nog leva på mina måndagar (CSI) och tisdagar. Onsdagarna blir ju dock lite roligare om jag har ett bandat Desperate-avsnitt att se fram emot.
...och snart borde väl Criminal Minds börja igen på lördagar(!!!!)
Wow - vilket himla spännande liv jag har ;-)

House

*suck*

Telefonterrorn fortsätter och idag var det Vattenfalls tur.
Jag satt i  telefonkö till Vattenfall i 50 minuter!!!!!! Efter 25 minuter kom jag äntligen fram, men kopplades genast vidare till nästa avdelning. Jag satt och läste en rapport under tiden, men det var inte lätt att koncentrera sig när man var 30:e sekund tvingas lyssna på
Just nu är det många som ringer till oss, vi besvarar ditt samtal så fort vi kan. Vill du e-posta till oss istället gör du det på kundservice-snabela-vattenfall-punkt-com - annars vänta kvar, så besvarar vi ditt samtal så fort vi kan.
Dj-la vattenfall!!

Å andra sidan - jag kanske har återbetalat lite av min tur-skuld till universum genom mitt ändlösa lidande i telefonköer. Just det, nu har jag säkert tjänat ihop allt roligt som hänt mig i sommar!
Nu är vi kvitt, Kosmos, bara så du vet!

Fler knasigheter från Telia

I morse blev det äntligen lite spännande på jobbet. Vi bytte telefonsystem till Telia Centrex men när bytet väl var genomfört upptäckte vi snabbt att alla telefonnummer var omkastade. Inte en enda person på min avdelning hade fått rätt nummer. De som skulle ringa till mig kom till Thomas, de som ringde till Carola kom till mig. Bosses samtal gick till Lena osv. Vi fick springa runt med våra telefoner och leta efter rätt mottagare, vilket egentligen var rätt kul och en trevlig distraktion från alla tråkiga rapporter man måste skriva. Imorgon ska det dock vara fixat....säger Telia i alla fall, men vad vet de om telefoner - de kan ju inte ens lyfta luren när det ringer ;-)


Nä, nu.....

Nu har jag försökt ringa Telia igen, angående de där mobilskalen. Efter att ha ringt direkt till deras butikstelefonnr kommer man till en förinspelad meny som säger;
Välkommen till Telias butik. Våra öppettider är måndag till fredag 10-18, lördag 10-14
Rör dina frågor abbonemang el abbonemangsräkningar, privat - tryck 1
För företag - tryck 2
För mobila frågor - tryck 3
För frågor om varor och tjänster i butiken - tryck 4 eller vänta kvar.
Varpå en annan röst säger
Var vänlig vänta
Efter denna lilla presentation följer ett tiotal ringsignaler, för att därefter följas av Välkommen till Telias butik. Våra öppettider...och sedan följer hälsningsmeddelandet med alternativmenyn igen.
Efter denna totalt onödiga upprepning kommer ytterligare ett tiotal signaler och slutligen kopplas man bort till en upptagetton. Denna intressanta lilla procedur upprepades 5 ggr innan jag slutligen gav upp och 20 minuter av mitt liv är oåterkalleligt förlorat(!) Jag fattar inte varför de över huvudtaget har en telefon i butiken!!!!
Någon kanske borde gå dit och visa dem hur den fungerer. Den står säkert och ringer hela dagarna medan personalen förvirrat stirrar på den lilla plastgrejen som låter så knasigt.

Komplikationer inför valet

Enligt grundlagen ska ju Sverige vara neutrala i krig och alliansfria i fred - är det inte då omöjligt med en borgerlig valseger ...i alla fall i fredstid?
Om Alliansen ändå vinner - åker de inte i finkan för brott mot grundlagen då ;-)

(Jag kom på den själv och känner mig så otrooooligt fiffig....och självgod ;-)

...och en till..

Rex har tydligen varit i mina trakter och hälsat på också ;-)

Mood swings

Jag läste ett inlägg på en av mina bloggfavoriter, och nu är jag inte arg längre. Jag skrattade så att jag fick kramp i sidan. Jag hoppas Daisy läser hans blogg, bara ;-)

Utseendefixering och telefonterror

Nu är jag förbannad.....igen!
Jag har fått en ny mobil till jobbet (Ericssons Z530i). Vi hade tre modeller att välja mellan och den egentliga anledningen till att jag valde just den här modellen var att man kunde byta ut skalen(!!) Ja, ja, jag kanske borde ha tagit reda på hur många megapixlar kameran hade, hur lång samtalstiden var eller att det - som på de andra två modellerna - fanns en radio, men de båda andra var svarta och grå och hade ingen möjlighet att byta utseende. Jag är väl ytlig, antar jag, men i vissa fall är utseendet viktigast och jag är beredd att punga ut med ett par hundralappar ur egen ficka för att få en snygg utsida. På nätet har jag hittat en massa roliga mobilskal och jag mailade i förra veckan till såväl the Phone House som Telia för att kolla om de hade dessa och vad de skulle kosta. Efter nära en vecka har jag ännu inte fått några svar. Nu har jag försökt ringa the Phone House för att fråga igen, men det enda nummer som finns angivet är ett centralnummer. Där måste man lyssna på en lång välkomstfras med tillhörande alternativlista för att bli kopplad direkt till butiken. När man väl kopplas fram får man ytterligare en alternativmeny, varav ett alternativ är "tala med någon i butiken"(?!!!) När man sedan valt detta så kopplas man genast bort till en upptaget-ton. Detta har hänt 3 ggr nu(!!!) Jag struntade alltså i det förb Phone Houset och ringde istället Telia, där jag först fick ännu en alternativmeny varpå jag satt i telefonkö i flera minuter för att sedan - återigen - kopplas bort i en upptaget-ton(!!!!!!)
Det är ju dj-ligt märkligt att två stora företag vars affärsidéer består av telefoni, ej går att nå per telefon!! De lägger ut en massa pengar på marknadsföring och tv-reklam om abonnemang, telefoner och telefonitjänster men att sedan svara i sina egna telefoner - nähä, det går inte!!!!

Så här fin kunde min nya mobil ha blivit, om The Phone House eller Telia hade kunnat läsa mail eller svara i sina egna telefoner...*suck*



Sjukligt

Åååååå - vad himla synd det är om mig. Huvudet bultar, näsan rinner och halsen svider. Fast det kanske är universums sätt att balansera den oerhörda tur jag har haft på sistone. Nu kanske vi är kvitt. Jag ska trycka i mig några värktabletter och lägga mig och lyssna på Dan Browns "I cirkelns mitt". Den känns ganska seg, så jag somnar nog fort ;-)
By the way - eftersom jag inte lyckades koppla in datorn ordentligt bad Jakob sin kompis om hjälp (han är nåon slags IT-supportkille). Pinsamt nog tryckte han bara in sladden på exakt samma sätt som jag gjorde tidigare, men denna gång gick det naturligtvis hur bra som helst...*suck*
Nä, nu har jag en date med Alvedontuben, Nezerilen och snorpapperet - vad kul vi ska ha ;-)

Datorhaveri och helgplaner

Nu har jag egenhändigt flyttat datorutrustningen till det nya kontoret, men när jag trycker in den sista kontakten till datorn står den bara och tjuter – jag undrar om den är ledsen för att den tvingas lämna alla sina gamla kompisar i det andra rummet. Jag tvingas alltså återigen bryta mot alla föreskrifter och jobb-blogga.

Klippningen blev inte alls så dålig, men jag har blivit förkyld vilket kanske kan kompensera min otroliga tur lite, och göra det onödigt för universum att skicka en meteor i huvudet på mig….i alla fall inte före helgen. Jag har nämligen kollat på 5-dygnsprognosen och det ser jättehärligt ut i helgen (vår stuga ligger precis under den stora solen på norrlandskusten).

helgväder
Förutom oss tre ska våran kompis F och min mor följa med ut på fredag. Jag har planerat grillning för både fredag och lördag och på lördag ska även min kompis C komma förbi på lite mat på väg hem från IKEA. Det är säkrast att min förkylning går över till helgen, men om inte så åker jag i alla fall även om jag måste krypa från bilen ned till stugan med näsan rinnande och sårig hals. Vem kunde tro att jag skulle bli så här ”stugkär” att jag med glädje lämnar stadslivet och tv´n bakom mig för att åka ut till spenaten på helgen?!!


Hockeyfrilla kanske

Skit också! Jag kom just på att jag har klipptid i morgon - det kommer säkert bli jättefult!
Nä, nu måste jag sluta jobb-blogga, annars får jag väl sparken också....

Kompensationsskräck

Jag tror nästan inte att jag vågar gå utanför huset mer, av rädsla för att råka ut för ett blixtnedslag, bli överkörd eller få en komet i huvudet. Jag har nämligen haft en sådan oförskämd tur på sista tiden, att jag nu är rädd för att universum vill balansera detta genom att kasta meteorer/blixtar el dyl på mig. Sommaren var jättemysig, jobbet känns himla kul, Ellas dagisinskolning har gått som på räls, vi fick sommarstugan för inga pengar alls, det visade sig även att de gamla ägarna har lämnat en massa bra saker åt oss (förutom motorbåten lämnade de även flytvästar, två nya cyklar, motorgräsklippare och trimmer, hammocken samt ett fullt utrustat kök med kaffebryggare och brödrost). Idag på lunchen råkade jag hamna på en skoaffär, där jag hittade ett par varma och snygga vinterkängor som var nedsatta från 1200 till 899 och dessutom stod på en "halva reapriset"-hylla. När jag betalade skorna visade det sig att de inte alls skulle vara nedsatta, så efter att jag betalat 450 kr gick gubben i kassan och slet bort reaprislapparna på de andra(!!!!!!)
Jag ska nog akta mig för att utsätta mig för trafik, väder och sånt i fortsättningen....fast det är klart, händer inte de flesta olyckor i hemmet?
*hjälp*

Busigheter

Vi ska flytta vårt hemmakontor och fick i veckan hjälp av en elektriker att flytta vårat bredbandsuttag till ett annat rum. Den knasiga elektrikern bar dock inte över all utrustning och kopplade in alla maskiner i det nya kontoret - knäppt va?! Vi har nu väntat i flera dagar på att han ska komma tillbaka och bära över all datorutrustning till det nya rummet så att man kan börja blogga igen, men han kommer ju aldrig ;-) Det verkar alltså som att man får göra det själv, men i väntan på att jag rycker upp mig och får det gjort så bryter jag nu mot alla regler och bloggar från jobbet (båda cheferna är borta). Jag vet att det är fel och ska inte göra det igen...men jag skyller på elektrikern denna gång ;-)
Vi hade stuginvigning i helgen och sov över för första gången. Jag hade ju så löjligt höga förväntningar på den där stugan men när vi kom dit i lördags, så var det t om bättre än jag kom ihåg(!!!!!) Det regnade i stort sett hela helgen, men det var sååååå fiiiint och mysigt i alla fall. Jag längtar redan till nästa helg, för jag har bestämt mig för att åka tillbaka då.
(Jag hade tänkt publicera en massa bilder, men jag törs inte ladda ner dem på jobbdatorn....himla, knäppa elektriker;-)


RSS 2.0