Kompatibilitet

Typiskt! Nu när jag äntligen beställt DVD-boxen med hela första säsongen av Murphy Brown (22 avsnitt!!) på rekommendation av min bror, så säger han att "jag hoppas ni har en regionsfri dvd-spelare"(?!!)

Jag visste att videobandsformatet var annorlunda i USA men hade ingen aaaning om att det är skillnad på dvd-spelarna och dvd-skivorna. Varför är inte all elektronisk utrustning kompatibel med all likvärdig utrustning i andra länder?! Jag hittar ingen vettig förklaring! Vad finns det för anledning till att inte använda sig av samma sorts kodning på dvd-spelare (tydligen tillhör USA något som kallas "Region 1" medan Europa tillhör "Region 2" .....eller tvärtom)? Varför kunde inte USA också använt sig av VHS-formatet på videobanden (alt att vi kunde ha använt deras....vad nu det är)?

..och det är absolut inte bara elektroniken som onödigt skiljer sig åt mellan länder. Vad var det för tossigt längdmåttsystem man använde i USA och Storbritannien?...eller är det kanske skillnader även där - använde man samma system i USA och England? Nu har man ju i och för sig börjat gå över till meter-systemet, men viktmåtten är ju fortfarande jättemärkliga - i USA mäter man kroppsvikt i "pounds" och "ounces", medan man i England använder sig av "stones". Volymmåtten är ju också annorlunda - i USA (i alla fall när det gäller bensin) handlar det om gallons. Temperaturen är ju också förvirrande i USA....för visst är det bara USA som använder sig av Fahrenheit i temperatursammanhang? Inte har vi samma storlekssystem heller. Storlekslapparna i kläderna blir ju bara längre och längre för att ge plats åt alla olika storlekssystem. USA har ett storlekssystem och Europa ett annat....eller skiljer det sig kanske i Europa också? Men jag tycker nästan att det knäppaste av allt är teckenspråk. Jag trodde alltid att det bara fanns ett enda teckenspråk i världen, men har nu fått reda på att det finns nästan lika många olika som det finns länder. För tänk om det bara fanns ett teckenspråk - då skulle ju alla i hela världen kunna lära sig det och då kunna prata med folk i alla länder.

Nä - det enda logiska vore ju att alla gick över till meter-systemet, Celsius-skalan, vårat viktsystem (det kanske också ingår i metersystemet, förresten), samma storlekssystem (fast gärna justerat nedåt med 2-3 storlekar, så man kan få på sig en 36:a någon gång) samt - naturligtvis - även till svenska språket. Är det så himla mycket begärt egentligen?!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0