Mitt riktiga jag

Jag känner inte mitt "inner self" som Dr Phil kallar det. Jag vet bara hur jag skulle vilja se mig själv, hur jag skulle vilja bli sedd av andra. Jag skulle vilja var en sportig, kulturell kvinna med stort samhällsengagemang - en sådan som gick på spinning två gånger och tog långa promenader tre gånger i veckan. En som alltid skänkte generöst till världens barn o dyl och som frivilligarbetade en kväll i veckan för jourhavande kompis. Mitt kulturella engagemang skulle bestå av 1-2 vernissager i månaden (givetvis skulle jag känna till alla de stora konstnärerna samt även kunna beskriva deras penselteknik) och även hinna med något teaterbesök/operaföreställning eller klassisk konsert.

Det är inte så att jag längtar efter att göra något av dessa saker, men jag skulle vilja vara en kvinna som tyckte om att vara engagerad i allt detta. Många gånger glömmer jag bort att jag inte är en sådan. Jag går liksom på min egen myt om mig själv. Jag har t ex köpt en samling kassettet från BBC Radio med inspelningar av 20 olika Agatha Christie-böcker (några med Ms Marple och några med Poirot) som jag hade tänkt ha i min walkman när jag tar mina långa promenader (jag har ännu inte lyssnat på någon av dessa band), jag har flera gånger köpt månadskort (obs! inte klippkort - för det är fegt) till gym som jag sedan bara använt en eller två ggr. Jag har köpt två snygga gym-outfits som inte precis är urtvättade och senast började jag prenumerera på Råd&Rön samt tidningen Vi (det känns som om dessa tidningar läses av seriösa och samhällsengagerade människor, nämligen).

Jag vet dock att jag inte är den där kvinnan och att jag heller inte vill vara det - jag trivs med mitt passiva liv som föräldraledig och även om jag saknar mina vänner och skulle vilja umgås mer med dem, så kommer jag aldrig få några sug efter att gå på vernissage och diskutera penselteknik, att gå på obskyra trumpetkonserter eller börja svettas på gym.

Jag borde nog skaffa mig bättre självkännedom och börja lägga pengarna på mitt riktiga jags bästa kompis;

http://www.comics.com/comics/pearls/archive/pearls-20050508.html


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0