Tankar i räkningstider

Tänk om samma förutsättningar och samma regler gällde för alla parter. Jag tänker nu på enskilda individers kontakter med organisationer, det gäller både myndigheter och företag.

 

Jag är så less på försäkringskassan som (vid de tillfällen de faktiskt tvingas betala ut ersättning) utan undantag gör utbetalningen 1-3 månader senare än utlovat, på CSN som tycks bygga upp en förmögenhet på förseningsavgifterna de kräver in av en sekunden efter att sista inbetalningsdag av studielånet har passerat, på de härliga telefonköerna som alla (såväl myndigheter som företag) har satt i system (jag är säker på att man blir satt i telefonkö även när ingen annan ringer, det har liksom blivit obilgatoriskt för varje organisation med självaktning att ha minst 2 minuters telefonkö), på Telia som börjar kännas lite som Hederlige Harry - jag har ingen aaaningom hur deras taxor fungerar och vilket av 26 st olika abbonemang som bäst skulle passa just mig och mina behov.

 

Jag skulle verkligen vilja att dessa organisationer var bundna av samma regler som gäller deras kunder.Tänk om vi skulle börja skicka inbetalningspåminnelser med förseningsavgift till försäkringskassan. Om man tycker att socialförsäkringssystemet innebar stora utgifter från FK skulle de få se dessa utgifter öka dramatiskt. Tänk om alla som upplever försenade försäkringsutbetalningar skulle beräkna vad dessa förseningar kostat dem (vissa får kanske låna pengar i väntan på utbetalningen, medan andra säkert i sin tur tvingats punga ut med förseningsavgifter för att de inte har pengar att betala räkningarna med) och sedan skicka ett krav med specifikationer - skulle inte det vara en bra idé? CSN är ju också ett läskigt monster i räkningstider - mitt studielån är så högt att jag inte ens hinner betala av räntan, det växer alltså hela tiden. Med tanke på den värdelösa arbetsmarknaden så borde kanske återbetalningarna reduceras....eller man kanske borde kunna ångra sig. Tänk om studielånet var bundet till den utbildning man gått och det yrke man söker jobb i. Om man inte hittar ett arbete i utbildningsyrket, skulle man kanske få skriva av studielånet, det vore väl kul? Jag är även missnöjd med Telia och deras konstiga tariffer - telefonräkningen börjar kännas lika godtycklig som flygbolagens biljettpriser. Jag tror att det - precis som flygbiljetter - knappt är någon som betalar samma taxor för samma typer av teletjänster och telefonsamtal.....när jag tänker efter skulle jag förresten helt vilja hoppa över att betala telefonräkningen. Eftersom jag är så fantastiskt värdelös på att ringa mina vänner så använder jag ju nästan inte telefonen alls, förutom varje kväll vid middagstid eller mitt i favorit-tv-programmet när telefonförsäljarna ringer. Vid dessa tilfällen borde man kunna säga att man är upptagen men att man gärna tar deras hemnummer så man kan ringa upp dem när det passar bättre, t ex vid 2-tiden på natten. Nej, jag kanske borde säga upp telefonabbonemanget helt....fast det är klart - var ska jag då stå i telefonkö när föräldrapenningsutbetalningen är försenad?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0