Vuxenaktiviteter och Interaktiva nyheter

Igår skulle vi bjuda på en sommarstuga utanför Örnsköldsvik, som vi kollade på förra onsdagen. Stugan hade friköpt strandtomt, djupborrad brunn (jag har dock ingen som helst aning om vad detta innebär) men saknar vägservitut (se förra parantesen). Visst kändes det kul och vuxet att gå runt på tomten och sparka lite på husknuten (jag ville ju leka seriös och insatt stugspekulant) men jag hade ingen aning om vad man skulle kolla efter. Vi insåg dock ganska snart att det fanns fler intresserade stugköpare. Det var säkert 30 andra spekulanter som kom och gick hela tiden så när det var vår tur att ställa insatta och relevanta frågor till mäklaren kände jag mig mer än lovligt förvirrad. Min man var i alla fall semi-insatt i fastighetsbranschen och frågade om de - tillsammans med de närliggande fastigheterna - hade en vägförening. Det lät som en seriös och intelligent fråga, tyckte jag. Jag ville också fråga något men fick lite prestationsångest, så det enda jag fick ur mig var "Hur går solen?", men jag borde kanske ha frågat efter väderstreck istället....eller så kanske jag borde ha listat ut väderstrecken själv baserat på hur solen stod och vad klocken var, men det har jag aldrig kunnat. Nåväl, stugan var i alla fall fin och, även fast jag aldrighaft någon längtan till landet och aldrig saknat en sommarstuga så bestämde vi oss att bjuda på den. Det begärda priset var 295 000, men eftersom det var så många spekulanter räknade vi med att det skulle komma att stiga. Vi hade bestämt oss för att lägga av vid 350 000 (man kan ju alltid ångra sig, eftersom budgivningen inte är bindande) men när mäklaren ringde upp så låg budet redan på 415 000(!!!) Då sa jag att vi hoppade av för vi hade inte tänkt gå så högt. "Vad hade ni tänkt bjuda då?" frågade mäklaren. Jag blir lite paranoid eftersom jag inte litar på mäklare och speciellt inte under telefonbudgivningar. Varför ville han veta det? Låg det verkligen ett bud på 415 000 eller hittade han på det?

Nåja - vi har hittat två andra stugar som vi ska åka och kolla på på fredag - fortsättning följer alltså...

Dagens inlägg innehåller - surprise! - ännu ett länktips. Jag känner att jag absolut inte hänger med i nyhetsflödet längre. Jag skulle kunna skylla på att en bebis tar mycket tid och att jag inte hinner se på nyheterna, men i ärlighetens namn har jag ju faktiskt gott om tid att kolla på Frasier, Sex and the city och CSI på förmiddagarna som jag spelat in under nattens reprissändningar. Orsaken är väl snarare att det inte känns kul. Ett sätt att göra det lite skojigare finns på http://www.prognosticate.com

Här finns nämligen dagens nyheter under 9 kategorier - World, Entertainment, Technology, U.S, Random, Travel, Business, Science och Front Page. (Eftersom det är så amerikanskt kollar jag bara på World-kategorin.)

Man får då välja någon aktuell rubrik och se storyn komma fram på sidan. Det finns dock flera luckor i varje story så att man själv ska försöka "prognosicera" vilket ord som passar in. Det är ett skojigare sätt att bli lite inläst på nyheterna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0