Hittad mobil och reklamrebeller

Jag har precis hittat min mobiltelefon, efter att den varit borttappad i en hel vecka. Jag har dock vetat att den var hemma. Jag försökte nämligen ringa upp den och hörde dämpade signaler från vardagsrummet men när jag gick dit så knäppte det till och telefonen laddades ur och stängdes av innan jag hann lokalisera den. Jag lyfte på alla soffkuddar (trodde jag) och försökte kolla under soffan, men jag hittade den inte(!!!) Det var visserligen aldrig någon som ringde i den, men det var skönt att ha den i alla fall....just in case någon skulle ringa och spontanbjuda mig på en jätterolig fest ;-) Ikväll tjatade Jakob igen på mig om den borttappade mobilen, och jag sa att jag letat igenom hela soffan. Han reser sig då upp och lyfter lite på den soffkudden han sitter på - och där ligger den, nästan längst ut på soffan....hur enkelt som helst att hitta(!!!) Tänk att jag alltid fås att se så himla slarvig och oorganiserad ut, det är inte rättvist - jag är ju bara lite småslarvig och småoorganiserad, ju.

Ibland flammar min rebelliska sida upp och jag kan bli sådär panik-arg. Det brukar röra sig om hemska historier i nyheterna om barn som blir ihjälmobbade, eller om sjuka orättvisor i samhället och politikernas skenhelighet eller reklam. Vi är hela tiden dygnet runt totalt omringade av reklambudskap och, eftersom de är så många, så filtrerar medvetenadet oftast bort dem....det gör dock inte undermedvetandet (heter det så?).

Jag kan totalt förstå sabotaget mot H&M-reklamen under deras årliga jul-underklädes-kampanjer, eftersom fotona - utan undantag - är väldigt sexistiska och alla modeller porr-poserar. Det är stötande och många betraktare kan ta illa upp.

Det här gillade jag - för det mesta uppmärksammar jag inte de gigantiska reklambudkapen runt omkring oss, men jag vet ju att jag ser dem...omedvetet tar jag in budskapet.

och det här...

Under rubriken Verktygslåda finns några bra anti-reklamknep. Här uppmanas man att skriva egna budskap på reklamplanscher man finner stötande och här finns också instruktioner om hur man i smyg tar ner reklamplanscher med en toa-sug. Det här var en snygg ändring på en särskilt ful Dressman-reklam

Man kan även göra inlägg i demokrati-debatten.

..och den här var jättefin, tycker jag.

Troligtvis gör jag ett helguppehåll....som vanligt - Trevlig helg!!


Kommentarer
Postat av: Zibbo

Det är skönt att slå tillbaka. Jag har börjat med att posta tillbaka alla brev där det finns förbetalt porto. Så får jag reklam (typ postkodslotteriet) där de vill att jag skall returnera ett papper i ett kuvert med "porto betalt" så brukar jag lägga i lite reklam för något annat och posta tillbaka.

2005-10-21 @ 13:25:08
URL: http://www.livejournal.com/users/zibbo/
Postat av: Agneta

Well done! Jag är så slö att jag endast protesterar genom att gnälla inför kompisarna, men det där är ju faktiskt ngt som man skulle kunna göra och som de själva får lida lite för!
När alla dessa tusentals telofonförsäljarna ringer mittunder middagen eller medan man kollar på favoritprogrammet på tv, då ska man ju egentligen säga att man är upptagen men att man gärna ringer upp dem senare och så ber man om hemnumret ;-)

2005-10-21 @ 14:27:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0