Birollsinnehavare

Jag läste idag i Stora boken om barn ett avsnitt om småbarn och sömn. Här ser jag till min förvåning att när bebisen är 4-5 månader bör det inte längre behövas nattmatningar. Ella är 5 månader och vaknar 2 ggr/natt för att hon vill äta. En teori vi har är att vi ger henne för lite mat, och innan någon kastar sig på telefonen och ringer socialtjänsten, så menar jag inte att vi svälter henne, utan att vi ger henne för små portioner. Vi har nu börjat ge henne gröt på kvällen samt en hel portion mjölk strax efteråt, så nu lever återigen hoppet om att någon gång i framtiden få en hel natts sömn.....f-n, jag borde nog läsa barnvårdslitteratur lite oftare, annars riskerar väl Ella alltför höga terapeut-kostnader i framtiden, och jag vill ju inte att hon ska behöva ruinera sig på det ;-)


Då och då händer det att man ser en skådis som man så väl känner igen, men inte kommer på varifrån. På Fametracker finns en avdelning som heter Hey, it´s that guy! som listar återkommande birollsinnehavare och vilka rollfigurer de brukar göra. De har gjort en lista på ett hundratal birollsinnehavare. Här finns en hel hög med folk som alla känner igen, få kan placera och ingen kan namnet på. Exempel på sådana är Paul Dooley, Miguel Ferrer, John Herd och Arye Gross - alla har sett dem vid flera tillfällen, men inga känner igen namnet, ens när man får se det i skrift.

Här finns också det fack som skådisen placerats i (för dylika birollsinnehavare får alltid spela samma typer). Här beskrivs Dan Hedaya (ännu en som alla känner igen, men ingen kan namnet på) som "Smarmy, slightly greasy shyster with five o´clock shadow" och det stämmer exakt. Det finns också birollsinnehavare med lite konstiga fack - t ex beskrivs Peter Stormare som "Scandinavian enforcer" vilket måste vara en ganska begränsad kategori.

Här är ytterligare ett länktips, denna gång till en personlighetstest - Vem i Simpsons är du mest lik? Jag blev Lisa Simpson - hon är lite mesig, men jag är väl det då....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0