Mer 80-talsnostalgi

Idag har jag:

Ringt försäkringskassan och beställt föräldrapenningsutbetalningsintyg

Bokat brynplockning på Body Shop (och varit där och gjort det redan!)

Köpt födelsedagspresenter åt Jakob (som fyller år på lördag)

Tagit atelje-kort på Ella

samt

Varit och beställt samt lagt handpenning på min älskade Siemens-mobil (även om jag nu börjar bli lite rädd att jag ska bli besviken....jag har ju haussat denna telefon i flera veckor). Den skulle komma in på måndag sa de.


Jag tycks aldrig få nog av 80-talet. Här finns ett ställe tillägnat tv-nostalgi. Jag har alltid älskat Tv men det finns en massa tv-serier som jag hade glömt bort (fy på mig) - Empty Nest t ex. En pappa och hans två vuxna döttrar bodde grannar med de fyra tanterna i Golden Girls (eller Pantertanter på svenska) i Miami och jag minns att jag tyckte pappans sjuksköterska (han var barnläkare) var skojig. Hon var rödhårig och pratade med en kraftig sydstatsbrytning.

Och The Greatest American Hero hade en sån underbar titelmelodi, som gick "Believe it or not, I´m walking on air...".....fast jag minns inte själva serien så mycket, så den kan inte ha gått så våldsamt länge i Sverige.

Och sen har vi ju den genomtöntiga Love Boat (eller På kryss med kärleken som den hette i Sverige) som jag dock tyckte var huuuur bra som helst när den gick i mitten av 80-talet.

Vi har också Moonlighting (som hette Par i brott på svenska) där en ung Bruce Willis spelar mot Cybill Shepard. Den har repriserats i Tv4+ och kameralinsen är sååååå suddig när de visar Cybill Shepard, hon kanske hade rynk-ångest eller något...

Sen har vi även Who´s the Boss med Tony Danza (från Taxi) och en ung Alyssa Milano, som jag tyckte var sååå söt, det var precis så jag önskade att jag hade sett ut när jag var 12 år.

Och så kommer jag faktiskt ihåg den här serien - WKRP i Cincinatti (stavas det så?) om en radiostation.

Även när det gäller Actionserier eller Dramaserier har ju USA totalt dominerat svensk Tv. Under 80-talet sändes många kortlivade serier som t ex Automan. Automan var en robot-aktig människa som läste en bok på 10 sekunder. Jag minns honom ta upp en bok, bläddra igenom den och sen hade han hela boken memorerad - jag hade behövt något liknande under studietiden (i synnerhet under A-kursen i Nationalekonomi, där jag fick läsa om 5-poängskursen i Stabiliseringsekonomi hela två gånger.)

Serien Hotel hade jag också totalt glömt bort tills jag såg den här. Det var lite av Love Boat fast på land och den var bara sååå bra, och Connie Selleca var sååå snygg.

Ojojoj - så har vi ju Quincy förståss. En jättebra serie om en rättsläkare som springer runt och löser brott. Det är föregångaren till CSI, fast med betydligt färre specialeffekter. Här fanns inga slowmotion-blodsprutningar och inga kameraåkningar in i såren - men den var väldigt bra ändå. Det var faktiskt min favoritdeckare (näst Columbo, såklart).

Och några engelska klassiker:

The New Statesman var en engelsk komediserie med underbare Rik Mayall som den korrupte och självgode politikern Alan B´stard och den var såååå bra.

Man får inte heller glömma den här gamla engelska serien med Penelope Keith - To the Manor Born (minns ej vad den hette på svenska).


Vem minns inte Dr James Herriott i "I vår herres hage" ?!

Australien var inte så himla kasst heller. Hur mycket älskade jag inte denna serie - Tillbaka till Eden!  Den var bara sååååå spännande. Huvudpersonen - Tara - blev nästan uppäten av en krokodil (jag tror hon blev islängd från en båt) flöt iland och hittades av een läkare/plastikkirurg som fixade till henne och så åkte hon tillbaka till gården (Eden) för att utkräva hämnd.

Nä, usch - nu överdoserade jag lite på tv-nostalgi. Jag fick nästan lite ont i huvudet av alla minnen....och så blev jag lite ledsen också, då jag vet att jag aldrig kommer att få se dessa serier igen....*snyft*

Nåja - nu är det bara en och en halv timme tills Desperate Housewives börjar igen...med ett dubbelavsnitt - tjohooo!!!

Jag ska sätta mig ner med en stadig Irish Coffee och bara njuuuuta. Det är betryggande att veta att det fortfarande finns bra tv-serier...*suck*...



Kommentarer
Postat av: CL75-älskare

Måste bara säga att jag verkligen håller med om att siemens cl75 är en drömmobil. det enda man skulle sakna är väl radio o mp3-spelare. själva mönstret gör allt. såg att du sett en kritstrecksrandig, vart? bara hört att det finns rödblommiga.

2005-10-05 @ 21:56:01
Postat av: Agneta

Visst är de snygga?!!...tråkigt nog när jag surfade nätet efter en bild på den kritstrecksrandiga till dig, hittade jag ytterligare en modell som var ännu snyggare än min...*snyft*
Här är den kritstrecksrandiga;
http://www.nomatica.se/index.asp?chargement=/telephone/siemcl75bSE.htm

2005-10-06 @ 11:01:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0