Tävlande

Ett av mina största problem är att jag då och då stöter på folk som jag känner mig tvungen att "tävla" med, och som oftast när jag får den känslan så "förlorar" jag.

Med "tävlar" avses inte alls att springa fortast eller lyfta mest vikter, utan det är snarare de små vardagliga besluten jag fattar och valen jag gör. Det handlar om valen av tidningar som jag läser, de kläder jag köper osv. Jag ska försöka förklara;

Jag umgås med en rolig och supertrevlig tjej som har en bebis i Ellas ålder, men problemet är att jag med jämna mellanrum blir stressad över att hennes liv/kläder/resor osv är så mycket bättre och coolare än mina. Jag kan ta några exempel - När jag berättar (i något sammanhang) att jag fastnat i amerikanska ytlighetstidningen "Glamour" så avslöjar hon att hon brukar köpa Italienska Vogue! När vi går ut med våra bebisar på stan har Ella på sig sina vanliga Kappahl/H&M-kläder medan jag aldrig sett hennes bebis utan märkeskläder (vanligast Polarn o Pyret)! När vi går och fikar känner jag mig lite vuxen och små-chic ibland som, istället för den vanliga släta koppen kaffe, beställer en stor latte. Hon beställer "mörkrostat kaffe med ångvispad mjölk", (och direkt hon har sagt det, så vill ju jag också ha det....för latten smakar ju knappt kaffe - det är aaaalldeles för mycket mjölk i!) Den Rowellskatalog som jag förgäves går och väntar på, är i hennes fall en tjock 500 kronorskatalog som utges 2 ggr/år med bilder ur visningarna från modehusen i Milano, Paris, Barcelona och New York(!!) När min bröllopsresa gick till Rhodos, så gick hennes till (och allt detta är helt sant) Florida i tre veckor, varifrån de bl a gjorde en lyxkryssning samt en liten Barbadosutflykt över helgen(!!!)

Det är ju inte alls så att hon sitter och skryter över dessa saker och att hon så fort jag berättar något, försöker övertrumfa mig. Nej, det är bara jag som suger åt mig det hon säger och jämför mitt liv med hennes....men bara på de områden som jag känner mig underlägsen i - varför gör jag så?

Hennes liv är ju inte alls säkert bättre bara för att hon läser italienska tidningar, har märkeskläder på sitt barn eller läser riktiga modekataloger. Och även om det är det - vad spelar det för roll?!

Det värsta jag vet är människor som trycker ner andra, som behöver få andra att må sämre, för att de själva kan må bättre. Den tjejen jag berättade om gör inte alls detta. Det finns ingen i mitt liv som gör detta.....ingen förutom jag själv.


Jag vågar skriva detta för att jag tror inte hon läser denna blogg. Jag har nämligen aldrig gett henne adressen............och förresten - hon har väl en mycket bättre blogg någon annanstans...som hon skriver på franska ;-)


Kommentarer
Postat av: Golfar´n

Kul reflektion. Hon skulle dock ha svårt att roa sig när hon glömt plånboken hemma.

2005-09-11 @ 21:25:56
Postat av: Agneta

Plånbok.....inte roa sig....ahaaaa - jag kanske kan sno hennes plånbok, så blir hennes liv lite tråkigare, och mitt därmed relativt roligare ;-)

2005-09-12 @ 18:59:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0