Snorhalt

Min fiffiga taxi-plan kändes inte riktigt lika fiffig när ett 40-tal personer tänkte på samma sätt. Det var helt omöjligt att få tag på en taxi igår kväll, så jag fick halta hem istället. Det kändes faktiskt lite spännande att haltande ta sig hem längs totalt trafiktomma gator, fast klockan var 17.00 och det egentligen borde vara rusningstid.
Inne i stan var bussgatan fullproppad med bussar som alla hade "Ej i trafik"-skylten tänd. Det kryllade av människor bärandes tunga julklappspåsar och som försökte ta sig hem.
Det var faktiskt lite 1800-tals stämning - mycket folk och ingen trafik på gatorna. Jag väntade mig nästan att höra klapprandet av hästskjutsar när jag promenerade hem.
Fast det måste nog ha varit lite jobbigt för alla de som inte har promenadavstånd hem utan blev ståendes vid busshållplatser ända fram till 19-tiden när bussarna började gå igen....

Varför heter det förresten Snorhalt?
Var det någon som av en händelse halkade på en snorkuse och tyckte det var så himla halt att han bestämde sig för att göra den kusen till symbol för all halka?
Jag bara undrar......

Halkan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0