Det var bättre förr - del 314

Nog för att jag älskar att gnälla och klaga på allt hela tiden, men ibland har jag ju faktiskt anledning. Jag tycker det är jättemysigt med alla småbarn som klär ut sig, målar sig och springer runt och plingar på dörrar under påskhelgen, men jag blir alltmer förvirrad över vad traditionen går ut på och vilka "regelverk" som egentligen är tillämpbara här.

Jag har ett vagt minne av att även jag sprungit runt på detta sätt och att vi hade med oss små korgar som försiktigt fylldes upp med godis, även om vi ofta tog aaalldeles för stora korgar då vi grovt överskattade godisinkomsten. Jag är dock ganska övertygad om att vi först satt i timtal och målade påskkort i drivor så att vi kunde ge bort dessa till alla som öppnade dörren efter våra påringningar (för att sedan förhoppningsvis få lite godis som betalning).

image186
Nuförtiden får man ju inte ens några himla påskkort längre(!!!!)

....himla snålkärringar....

Kommentarer
Postat av: Anette

Regelverket är enligt följande: Om barnen ska gå runt och tigga godis på Halloween/Påsk MÅSTE dom måla kort att dela ut. FINA kort! Och gärna säga "glad påsk"...till Halloween säger man "bus eller godis" OCH delar ut ett kort. Det var regelverket. I verkligheten gick det i torsdags till så här: Barnen kom på alldeles för sent att de skulle ut och "häxa" (Axel 7 år + kompis. Klara är för stor för sånt = 9 år). De VILLE göra kort men vi föräldrar sa att de inte skulle hinna detta, utan bara säga "glad påsk" (kl 21.30). Barnen kom tillbaka med en kanna full med godis OCH pengar. Varpå jag och en annan mamma genast funderade på att gå en sväng i grannhusen vi också (utklädnad överflödig...) för att få ihop lite cash...money talks as you know ; )

2007-04-10 @ 15:16:35
Postat av: Anonym

2007-04-11 @ 08:33:21
Postat av: Jenny

På västkusten delar småhäxorna ut trekantiga papper, vikta på ett snillrikt sätt, och om man vecklar ut pappret finns det en liten teckning och nån rolig vers. Trevligt, så gör inte upplandshäxorna. Enligt ryktet går häxorna i Dalsland ännu längre, och lägger godis i papprena också. Ett berömvärt initiativ tycker jag, som gillar att få godis mer än att ge bort det.

2007-04-11 @ 08:38:24
Postat av: Agneta

Bra idé Anette, även om gullighetsfaktorn hos 35-plusare som tigger pengar vid dörren kanske inte är fullt lika hög som för utmålade 5-åringar....fast - vem vet ;-)
..och Jenny - ungar som lär sig måla kort som de lägger godis i och viker ihop på ett snyggt sätt förtjänar ju hela Twistpåsar, medan de snålare barnen kan få några "fulgodisar" för 3,90/hg på Coop. Extra bra vore om de där Twistpåsarna är fullt synliga för "snålbarnen" när man lämnar över de gamla hårda sega råttorna till dem ;-)

2007-04-12 @ 12:19:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0