Valborg

Jag vet inte hur många valborgsmässoaftnar vi haft en mysig 3-rättersmiddag och sedan planlöst  och huttrande irrat omkring och letat efter någon slags brasa. I år ska det bli bättring - vi käkar tidigt och går sedan rakt upp på Campus för att Ella ska få se lite ponniesar och ansiktsmålningar (hon kommer inte våga prova själv) och för att vi vuxna ska få kolla på lite folk. Den här gången ska jag till och med komma ihåg att ta på mig mössa och vantar, eftersom temperaturen - med automatik - faller en sådär 10 grader lagom till valborg.

Med en sömnig och småfrusen 2-åring i sällskap finns dock en överhängande risk för att vi inte kommer att hinna se braständningen och höra Vintern rasat, innan det blir för mycket för henne.

Lyckligtvis sänder de hela Umeå-arrangemanget direkt i SVT mellan kl 20-21, så då kan man ju sitta hemma i soffan med en konjak i handen och glatt sjunga med i Vintern rasat ut bland våra fjällar, drivans .... asch, jag måste försöka lära mig den där texten någon gång ;-)

image204
Glad Valborg!!!

(..är det förresten inte något som smälter ner och dör där i början av sången?..)

Kommentarer
Postat av: vårkväll

För att du inte ska göra bort dig vid majbrasan, kommer texten här:

"Våren rasat ut bland våra fjällar
drivans blommor smälta ner och dö
Himlen ler i vårebs ljusa kvällar
solen kysser liv i skog och sjö
//: Snart är sommarn här i purpurvågor
guldbelagda, azurskiftande
ligga ängarne i dagens lågor
och i lunden dansa källorne.://

Ja, jag kommer! Hälsen, glada vindar,
ut till landet, ut till fåglarne,
att jag älskar dem, till björk och lindar,
sjö och berg, jag vill dem återse,
//: se dem än som i min barndoms stunder
följa bäckens dans till klarnad sjö,
trastens sång i furuskogens lunder,
vattenfågelns lek kring fjärd och ö.://

Ha en trevlig kväll vid majbrasan!

2007-04-30 @ 16:18:18
Postat av: Anonym

Sorry, det blev ett stavfel på rad tre. Det ska naturligtvis våra 'vårens ljusa kvällar' och inte vårebs. Ha överseende....

2007-04-30 @ 16:21:17
Postat av: Agneta

Wow - tack!
Du kunde den väl inte utantill...?!
Traditionen bröts dock inte i år - vi lyckades inte stanna kvar tills brasan tändes. Jag tror att detta blir den 11:e brasfria valborgsmässoafton i rad - rekord, kanske....
Jag får nog tända en egen liten brasa på altanen - kanske i grillen - och stå där och sjunga Vintern Rasat ;-)

2007-05-04 @ 13:52:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0