Hellre generös och glad än snål och olycklig

Lyxfällan i all ära, men det får väl ändå finnas en gräns för sparsamhet också.
Jag har den senaste veckan investerat (läs: brännt) en del pengar till min höstgarderob och - visst kunde jag ha hållit igen lite kanske -  men jag hoppas att jag aldrig sparar brödsmulor eller gräver efter 50-öringar i dammsugarpåsar.
Här finns några fler bidrag till snålhetstävlingen - vad sägs om paret som blev hembjudna på middag, hade med sig en present och bjöds på korv stroganoff med öl, varpå de fick en nota på 50kr/person (50 kr - för 20 år sedan!!)
Snålheten är dock sällan ekonomiskt betingad. Här är en riktigt tragisk historia;

"Jag var för några år sedan hemma hos en kompis över dagen, vars far råkar vara med i över-100-miljoner-kronor-på-banken-klubben...
I alla fall så tyckte min kompis far att jag kunde äta hos dem.
Pizza beställde vi och när det var dags att hämta dem så fick min kompis pengar av hans far och sa: 'Här har du 300 kronor för våran familjs 4 pizzor'. Jag fick betala för min egen pizza när jag åt hos dem, trots att vi åkte med min bil i 25 minuter för att hämta dem!!!
Sedan dess har jag bara skrattat åt hans far...."

Nej, jag kommer nog att bära mina klädpåsar med stolthet i framtiden, även om de är många;-)
image250

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0