Jag ska börja...

Vid den här tiden på året säger jag ofta meningar som börjar med "Jag ska börja..." och sedan något nyttigt och hälsosamt, som jag framgångsrikt försökt undvika i hela mitt liv.
Dagens "Jag ska börja" gäller frukt och grönt. Jag har hört någonstans att man ska äta 5 portiner frukt och grönt om dagen, eller 500g. Av någon anledning har jag så ooooooändligt svårt att stoppa i mig de där runda sakerna i fruktskålen. Jag köper hem högar av frukt och grönt med intentionen att börja trycka i mig dessa flera gånger om dagen, men det slutar alltid med ett långsamt ruttnande stilleben av luddigt gröna apelsiner, mörkbruna bananer samt päron och äpplen som börjar övergå i flytande form.
Jag undrar om jag kanske förträngt något barndomstrauma, om mina föräldrar kanske band fast mig och tvångsmatade mig med clementiner och äpplen. Det är nog enda förklaringen till mitt ofantliga motstånd.
Varför kunde de inte ha tvångsmatat mig med godis och bakelser istället? Då kanske jag kunde ha haft en sundare livsstil som vuxen.
Nu har jag i alla fall bestämt mig för att - utan föregående terapi - börja trycka i mig 5 frukter/grönsaker per dag.......eller, man kanske inte ska börja så ambitiöst....jag börjar med 2 frukter/dag och lägger på en till varje månad.
Jag ska här göra veckovisa rapporteringar av uppdraget.
fruktogrönt

Efter jobbet ska jag springa till posten och hämta min underbara nya mobil - jag tror jag ska fira med ett äpple ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0