Säkerhetskontroller och tidiga julklappstips

Vi reser hyfsat ofta i mitt jobb och det är fler än jag som börjar lessna på säkerhetskontrollerna. Vad händer med de hundratals ton grejer som konfiskeras i dessa kontroller, för det är ju faktiskt inte bara tomflaskor (som på bilden) som läggs i soptunnan. Det måste finnas 1000-tals hudkrämer, parfymer och dyrbara "vassa föremål" som konfiskeras. Jag tror inte de slängs utan snarare lottas ut bland flygplatspersonalen eller delas ut som priser enligt ett förutbestämt system. Alla som hittar en nagelsax kan t ex tjäna ihop 2 hudkrämsflaskor el dylikt.
Ok - det kan ju inte vara så superspännande att jobba med flygplatssäkerhet på detta sätt, för hur ofta hittar de verkligen något riktigt farligt? Jag tror att jag - efter ett tag - skulle fantisera om att hitta något riktigt hotfullt alternativt få ett litet förtäckt hot från någon, för då skulle man nog kunna vinna ett riktigt stort pris - 20 hudkrämer, 5 dyrbara "vassa föremål" samt 5 liter alkohol.
image308

Vi börjar dock bli så himla vana vid dessa säkerhetskontroller att vi inte ens höjer på ögonbrynen när främlingar vill leta igenom ens väskor. Nu när det snart blir jul kan det vara svårt att ha råd att köpa snygga julklappar till alla - varför inte snickra ihop en egen säkerhetskontroll och placera ut den framför något varuhus. Då kan man lätt konfiskera "farliga saker" från kunderna som man sedan kan ge bort i julklapp, och är det någon som fyller jämt i mellandagarna - *agneta harklar sig menande* - kan man ju ställa sin säkerhetskontroll utanför någon teater eller opera och konfiskera dyra smycken från besökarna som kan användas för att sticka (broscher) eller strypa (halsband) dirigenten eller cellisten - fiffigt va?!
...och det kan väl knappast vara så himla olagligt - man är ju bara säkerhetsmedveten!

Kommentarer
Postat av: Anette

Jag håller fullständigt med dig! Vad less man blir! Var till Sthlm må-ti i veckan, blev noggrannt kontrollerad, fick till och med ta av mig stövlarna. Suck. Ser jag kriminell ut...? Omoralisk möjligen ; )

2007-10-26 @ 13:19:35
Postat av: Anette

Jag håller fullständigt med dig! Vad less man blir! Var till Sthlm må-ti i veckan, blev noggrannt kontrollerad, fick till och med ta av mig stövlarna. Suck. Ser jag kriminell ut...? Omoralisk möjligen ; )

2007-10-26 @ 13:26:13
Postat av: Agneta

Ja - det kanske inte är vapen de söker, det kanske är moraldetekterorer ;-)

2007-10-29 @ 11:54:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0