Bristande verklighetsförankring

Det tycks vara lite suspekt att bara ha ett barn för jag vet inte hur många gånger vi fått frågan om vi inte har tänkt skaffa ett till. Jag tycker att det räcker med den vi har - hon är en jättehärlig tjej men alldeles tillräcklig egentligen.
J undrade om det kanske är synd om barn som inte har några syskon och frågade om jag kände några enbarnsföräldrar (förutom mina egna svärföräldrar).
Jag fick fundera ganska länge men kom till slut på en hel hög med goda exempel på ensambarn;
Min kompis J
Min kompis V
Min kompis A
Lorelai Gilmore
Rory Gilmore (Lorelai´s dotter)
Bridget Jones
Kalle (från Kalle och Hobbe)
Harry Potter
Hermione Granger (Harrys kompis)


Det var inte förrän jag rabblade den långa listan till J som jag insåg att de - med endast tre undantag - var fiktiva personer, eller låtsaskompisar som jag föredrar att kalla dem ;-)

Kommentarer
Postat av: Anette

JAG DÅ!!! Jag är ensambarn, det visste du kanske inte. Otroligt självständig eftersom jag fått klara mig själv rätt mycket. Dock inte särskilt bortskämd. Själv ville jag ha fler än ett barn, för det är lite tråkigt att inte ha syskon, särskilt som vuxen... så jag klämde ur mig två barn med 15 månaders mellanrum...

2008-04-02 @ 13:33:11
Postat av: Agneta

Sorry - hur kunde jag glömma?!!!

2008-04-02 @ 13:42:24
Postat av: Agneta

Jag har justerat inlägget - bra va?!
...och det känns ju skönt att det finns fler verkliga personer som växt upp utan syskon och blivit sådana fantastiska superkompisar!
Eftersom jag vill att Ella ska bli en superkompis när hon blir stor kanske det bara är ansvarsfullt av mig att nöja mig med en ;-)

2008-04-02 @ 13:45:26
Postat av: Vännen J

Jamen det heter ENDA barn, inte ensam barn. Hrmpf. Allmänt utbredd missförståelse och allmän stigmatisering. Att inte behöva dela baksätet i bilen med nån annan på väg hem med mamma och pappa mitt i natten, är en lisa som uppväger många andra (påstådda) fördelar med syskon. Som, enligt min erfarenhet verkar vara mest till förtret, både som stora och små. Och så fattar ni ju ett miljövänligt beslut, det största miljöhotet är befolkningsexplosionen, så det så.

2008-04-03 @ 12:48:20
Postat av: Agneta

Tack J - jag visste väl att jag egentligen var en förebild, såväl i miljöhänseende som undvikande av baksätesbråk och
annan demoraliserande konkurrens om föräldrars kärlek ;-)

2008-04-03 @ 15:15:58
Postat av: Anette

Just det, bättre att säga "enda barn" än "ensambarn". Tack för tipset J.
E har alla förutsättningar att växa upp till en fantastisk person!

2008-04-04 @ 08:58:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0