Självkritik och självdistans



Det är aldrig bra att vara för självkritisk då det lätt kan leda till att man inte vågar göra det man egentligen vill av rädsla för att misslyckas. Å andra sidan är självdistans nödvändig för att se sig själv i ett sammanhang och inte som jordens mittpunkt.
Jag undrar om den här stackars tjejen bara fått höra glada tillrop och hyllningar och aldrig någonsin fått chans att granska sig själv lite distanserat.
Är det ofattbart goda (och inte sällan ogrundade) självförtoendet hos deltagarna på Idol-uttagningarna orsakat av för mycket curlande från omgivningen? Hur ska man uppmuntra barn/ungdomar och samtidigt få dem att se sina begränsningar så att de inte gör bort sig på tv?

...och varför får de stackars bulgarerna inte lära sig engelska i skolan?

Kommentarer
Postat av: Åsa

Är detta verkligen på riktigt? Tror hon att sången heter "Ken Lee"? Jag höll på att skratta ihjäl mig!

2008-04-12 @ 15:02:23
Postat av: Åsa

... samtidigt som det var så pinsamt att jag nästan ville stänga av klippet.

2008-04-12 @ 15:03:07
Postat av: Agneta

Jo det finns massor av männsikor som tydligen lyckats växa upp helt utan självdistans och självkritik. En hel hög med människor som tror sig vara så fantastiskt mycket snyggare/duktigare/läckrare/talangfullare än alla andra - det är ju så Idol-programmen får alla sina tusental sökande...*suck*

2008-04-13 @ 10:36:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0