Anglofili-lektion

Jag har kommit ut ur garderoben - jag är en hopplös anglofil.
Jag bara äääälskar allting engelskt - språket, dialekterna, filmerna, litteraturen, historian, musiken, sederna och britterna i allmännhet (och Colin Firth i synnerhet).
Eftersom jag också vägrar erkänna att jag inte kan och vet allt så var jag i morse snabbt tvungen att springa iväg för att söka svaret på frågan jag fick vid morgonkaffet - Vad betyder anglosaxisk egentligen?

Dagens anglofili-lektion;

Anglosaxare kallas de germanska folk som migrerade till Storbritannien, i synnerhet England, och blev dominerande där från 300-talet, efter det att romarna dragit sig tillbaka. Namnet kommer av namnen på två av stammarna, anglerna från Angeln (dagens Schleswig-Holstein) och saxarna från Sachsen (motsvarar det nuvarande Niedersachsen) i dagens Nordtyskland. Anglosaxarna är roten till den moderna engelska nationen; ordet "England" härstammar från "Anglernas land".




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0