Julfrossa del2 - Gör din egen julkalender

Lucköppningar ser jag som en nödvändig träning inför julafton. Lär sig barnen tålamodet att bara öppna en lucka i taget, så blir ju också julklappsöppnandet mindre hetsigt....och med "barn" menar jag naturligtvis mig själv.
Jag tvingas alltså "genrepa" hela december innan jag kvalificerat mig för det riktiga julklappsöppnandet.

Julkalendrar kan se ut preciiiis som helst, så länge det finns siffror på dem.
De duktiga scrapbookarna (en art från en avlägsen planet - en planet utan stress, tidsbrist och småbarn) skapar fantastiskt dekorativa kalendrar


medan andra händiga tålamodshjältar bygger skojsiga pås-kalendrar till sina barn


Jag har tidigare valt den betydligt enklare vägen och köpt chokladkalendrar, som ju också funkar som ett genrepande för jul-ätningen. Det skadar ju aldrig att öva chokladätning i förväg, så att man inte sträcker någon magsäcksmuskel mitt under Kalle.

Nu finns det ju också ett vuxnare sätt att öva sig genom lucköppning. Jag tycker det är intressant med internationella influenser och vill därför förspråka dessa tyska varianter av julkalendern;
 

Eftersom jag föredrar vin framför öl, skulle man ju alternativt kunna dekorera en vinbox och sedan sticka ett litet hål varje dag (glöm dock inte att börja uppifrån).

Sådärja - nu är det bara att pyssla på!
Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0