Medborgarskapsprov

Jag hoppas att vi aldrig inför några slags medborgarskapsprov i Sverige. Jag tänker nu inte så mycket på nyanlända invandrare som på mig själv. Visst kan det vara svårt att lära sig ett nytt och (vad jag förstått) supersvårt och ologiskt språk, men även om språkkunskaperna kan vara skiftande så torde väl minimikravet i ett sådant prov ändå vara att alla medborgare anpassade sig till eller i alla fall accepterade klimatet i landet man bor i.
För 25:e våren i rad går jag nu omkring och tittar ner på mina vit-frusna strumplösa tår i mina nya Barcelona-sandaler. Jag har fortfarande inte efter 40 år accepterat våren i norrland och sandaler ser jag som en mänsklig rättighet (eller kanske t om skyldighet) i maj månad.
Om det nu införs ett prov och mitt medborgarskap blir indraget så hoppas jag att de skickar mig till Spanien eller Italien, där jag får gå i mina sandaler utan att tappa känseln i tårna....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0