Konsumtionstrauma

Jag läste i en kvällstidningsbilaga igår om en kvinna som utfärdat köpstopp för sig själv under ett helt år(!!)
Hon fick endast köpa mat och mediciner och inga kläder vare sig till sig själv eller barnen.
Jag vet tyvärr inte hur mycket pengar hon sparade in, för jag blev så skakad av hela konceptet att jag inte orkade läsa klart artikeln. Egentligen är jag sjukt imponerad av hennes uthållighet och någonstans i mig startade en liten planeringsprocess för hur mitt eget köpstopp skulle gå till;
Steg 1. Jag ska börja spara alla kvitton i en liten hög och sedan gå igenom dessa i slutet av veckan för att identifiera de onödigaste utgifterna.
Steg 2. Jag bestämmer mig (skriftligt) på morgonen vad jag ska köpa under dagen (oftast bara lunch och ev ingredienser till middagen) och utfärdar köpstopp mot allt som inte står med på listan.
Steg 3. När jag vant mig vid mina stränga förhållningsregler ska jag sedan införa det totala köpstoppet...som dock endast får omfatta en vecka, eller kanske två.

...fast just nu känner jag mig inte ens redo att gå in i steg 1- min konsumtionslust är ju stå stor att jag ju inte ens orkade läsa klart artikeln;-)

Kommentarer
Postat av: Anette

Hur kan man låta bli att köpa kläder till barnen under ett helt ÅR? Dom växer ju! Själv skulle man nog klara sig...kläderna i garderoben funkar ju. Men guuuuuuud så trååååååkigt!

2008-09-29 @ 15:48:29
Postat av: Anette

och kan hon då inte heller gå på AW...?

2008-09-29 @ 15:49:00
Postat av: Agneta

Det går säkert att lösa AW-problemet genom att sätta det på Mat-kontot, för mat och dryck köper hon ju ändå ;-)

2008-09-30 @ 10:36:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0