Toastmastrande

Jag sitter och planerar fredagens toastmastrande på min kompis bröllop och kör hela tiden fast.
Hon gifter sig med en dansk så halva festen är danskar och halva är svenskar.
Jag känner väldigt få av gästerna så det blir svårt att presentera talarna på något roligt sätt. Därför tänkte jag använda små anekdoter från svensk-dansk historia. Problemet är att danskarna alltid är skurkarna och jag vill få lite balans. Brandskattningen av Visby där Valdemar plundrade och mördade gotlänningar samt Stockholms blodbad där Kristian lurade en massa svenskar i döden måste ju balanseras med tillfällen då svenskarna ser fula ut och danskarna är hjältar (även om det knappast kan ha hänt i verkligheten.....)
När jag försöker tänka på aktuellare händelser så fastnar bilden av den danska supportern som sprang ut på planen och slog ner domaren så att Sverige tilldömdes matchen...och det är ju knappast heller en dansk hjälte-historia.


Jag börjar tro att hela den svensk-danska historien går ut på att göra mitt toastmastrande svårare.....typiskt danskar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0